Home / Άρθρα / ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΗ ΦΙΕΣΤΑ ΠΟΥ ΟΝΟΜΑΣΤΗΚΕ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ (ΑΡΘΡΟ ΣΤΗ «VORIA.GR», 30-03-2018)
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΗ ΦΙΕΣΤΑ ΠΟΥ ΟΝΟΜΑΣΤΗΚΕ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ (ΑΡΘΡΟ ΣΤΗ «VORIA.GR», 30-03-2018)
Χωρίς πρακτικό αντίκρισμα, με υποσχεσιολογία και επικοινωνιακή διαχείριση ολοκληρώθηκε στη Θεσσαλονίκη το, προεκλογικού χαρακτήρα, Αναπτυξιακό Συνέδριο Κεντρικής Μακεδονίας.
Οι υπουργοί της κυβέρνησης και ο Πρωθυπουργός αρκέστηκαν σε διαπιστώσεις και στο «αγαπημένο τους σπορ», που είναι ο σφετερισμός του έργου προηγούμενων κυβερνήσεων, όταν ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν στην αντιπολίτευση και «πολεμούσε» τα έργα και τις ιδιωτικοποιήσεις.
Ορισμένες απαντήσεις στην κυβερνητική φιέστα του Αναπτυξιακού Συνεδρίου δίνω παρακάτω:
⦁ Μετρό Θεσσαλονίκης
Η σημερινή κυβέρνηση βρήκε όλα τα προβλήματα λυμένα (υποκατάσταση ανάδοχου, θέσπιση διαιτησιών, παραλαβή σταθμών Παπάφη και Νέας Ελβετίας, εξασφάλιση χρηματοδότησης επιπλέον αρχαιολογικών εργασιών, απαλλοτριώσεις, παραλαβή τμήματος αμαξοστασίου από το Δήμο και αντιπλημμυρικό έργο στη Νέα Ελβετία). Το μόνο θέμα που έπρεπε να διευθετήσει ήταν η ανάδειξη των αρχαιοτήτων στο Σταθμό Βενιζέλου. Μετά, όμως, από τρία χρόνια η λύση είναι ακόμη στα χαρτιά με απροσδιόριστο κόστος και χρόνο υλοποίησης. Σίγουρο είναι ότι το έργο θα παραδοθεί σε δύο φάσεις, με την πρώτη να περιλαμβάνει τη διαδρομή από Καλαμαριά έως το Συντριβάνι. Κουβέντα φυσικά δεν αναφέρουν για την επέκταση προς Καλαμαριά που παρέλαβαν να υλοποιείται με γρήγορους ρυθμούς. Δηλώνουν επίσης ότι θα κάνουν διαβούλευση ενός μήνα με τους δημάρχους της δυτικής Θεσσαλονίκης, για τους νέους σταθμούς των επεκτάσεων δυτικά. Τους ενημερώνω ότι ο σχεδιασμός των γραμμών προς Σταυρούπολη (με σύνδεση για το νοσοκομείο Παπαγεωργίου), προς Εύοσμο και προς Αεροδρόμιο έχει ολοκληρωθεί πριν το 2015 και είναι αναρτημένος στην σελίδα της Αττικό Μετρό, είχαν ξεκινήσει οι σχετικές γεωτεχνικές μελέτες και είχαν γίνει και οι σχετικές ανακοινώσεις.
⦁ Στρατόπεδο Γκόνου
Είχε δρομολογηθεί η χρηματοδότηση από το πακέτο Γιούνκερ της μετατροπής του σε εμπορευματικό κέντρο. Η κυβέρνηση προέκρινε, όμως, την μακροχρόνια παραχώρηση σε ιδιώτη και η ΓΑΙΑΟΣΕ επίκειται να προκηρύξει τον σχετικό διαγωνισμό. Θετική η πρωτοβουλία παρόλο που πέρασαν τρία χρόνια αδράνειας.
⦁ ΟΑΣΘ
Αντί να προχωρήσουν σε άνοιγμα στον ανταγωνισμό, δημιούργησαν έναν νέο ελλειμματικό ΟΑΣΑ και εγκατέστησαν κομματικά διοικητικά συμβούλια. Ως αποτέλεσμα έχουμε χειρότερο επίπεδο παροχής υπηρεσιών, ενώ η κατάσταση του στόλου επιδεινώνεται συνεχώς.
⦁ Λιμάνι Θεσσαλονίκης
Παλαιότερα οι «σύντροφοι» ήταν στα κάγκελα του λιμανιού κατά της ιδιωτικοποίησης και κατάφεραν να την αποτρέψουν. Τώρα πανηγυρίζουν γιατί έγινε η παραχώρηση. Θυμίζω ότι ο σχετικός διαγωνισμός, που ολοκληρώθηκε πριν από λίγες ημέρες, ξεκίνησε από τη κυβέρνηση Σαμαρά . Όσον αφορά στην οδική σύνδεση του λιμανιού με την ΠΑΘΕ, υπήρχαν μελέτες για την άμεση δημοπράτηση σε πρώτη φάση της γέφυρας ανάμεσα στο λιμάνι και στον άξονα της ΠΑΘΕ, ώστε να αποσυμφορηθεί η κυκλοφορία στην περιοχή του Καλοχωρίου. Σε δεύτερη φάση θα μπορούσε να δημοπρατηθεί ο κόμβος σύνδεσης του Καλοχωρίου με όλα τα παράπλευρα οδικά δίκτυα. Τελικά μετά από τρία χρόνια αδράνειας, συντάσσονται νέες μελέτες που θα ολοκληρωθούν με απώτατη ημερομηνία τον Οκτώβριο του 2018 και εάν όλα πάνε καλά το έργο θα έχει περατωθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2020.
Με ευθύνη, λοιπόν, της κυβέρνησης, θα υπάρχει έως τότε κυκλοφοριακή επιβάρυνση της ευρύτερης περιοχής, ενώ ο κ.Φάμελος θα πρέπει να είναι καλύτερα ενημερωμένος όταν αναφέρεται στο συγκεκριμένο θέμα.
⦁ Στρατόπεδα Παύλου Μελά και Κόδρα
Η παραχώρηση του στρατοπέδου Παύλου Μελά ήταν ήδη έτοιμη από το 2014.
Ο τρόπος με τον όποιο προχωρά σήμερα η παραχώρηση τόσο του Παύλου Μελά, όσο και του Κόδρα, λόγω έλλειψης πόρων, θα παρατείνει την υπάρχουσα εγκατάλειψη και απαξίωση των ακινήτων.Μόνη λύση για την αξιοποίηση τους, η με σύμφωνη γνώμη της πολιτείας, σύμπραξη των δήμων και του ιδιωτικού τομέα.
⦁ Σχολική Στέγη
Πολλά τα προβλήματα στους δήμους Θεσσαλονίκης, Ευόσμου και στο Ρετζίκι. Η σημερινή κυβέρνηση, ως ώφειλε, δεν ανανέωσε το δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για να συνεχιστεί η κατασκευή σχολικών κτιρίων από την κρατική εταιρία «Κτιριακές Υποδομές ΑΕ». Κυβερνούν εδώ και περίπου 3,5 χρόνια και ακόμη κάνουν εξαγγελίες για την σχολική στέγη στη δυτική Θεσσαλονίκη. Ας παραδειγματιστούν από τον τρόπο που διαχειρίσθηκε την κατάσταση η κυβέρνηση Σαμαρά.
⦁ Θαλάσσιο Μέτωπο
Οι αρμόδιοι υπουργοί δίνουν με πολύ μεγάλη χρονική καθυστέρηση βαρύτητα στην ανάπτυξη του θαλάσσιου μετώπου του Θερμαϊκού και των μεγάλων προβλημάτων ρύπανσης που αυτουφίσταται. Τον Οκτώβριο του 2014 είχα ανακοινώσει πρωτοβουλία για να προχωρήσει,αρχικά, η ανάπλαση του δυτικού παράκτιου μετώπου από τα δυτικά όρια του λιμανιού μέχρι το Καλοχώρι. Πρότεινα συγκεκριμένα τη δημιουργία μιας κρατικής εταιρίας με έδρα τη Θεσσαλονίκη και με μέλη διοικητικού συμβουλίου από τη Θεσσαλονίκη στα πρότυπα της εταιρίας «Παράκτιο Αττικό Μέτωπο Α.Ε.» η οποία προχώρησε τις μελέτες για την ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου, ξεπερνώντας πολύ γρήγορα όλα τα γραφειοκρατικά προβλήματα που συναντούσε. Η εταιρία αυτή, σε συνεργασία με τους φορείς, θα ξεκινούσε όλες τις απαραίτητες μελέτες για τα έργα ανάπτυξης του θαλάσσιου μετώπου του Θερμαϊκού. Σήμερα ακούμε από την κυβέρνηση μόνο εξαγγελίες, ενώ η δημιουργία χωρικών μελετών που χρηματοδοτούνται από την Περιφέρεια κινούνται σε θετική κατεύθυνση. Συνεχίζω, βέβαια, να πιστεύω ότι χωρίς ιδιωτικά κεφάλαια θα χρειασθούν δεκαετίες για να έχουμε το επίπεδο ανάπτυξης που αρμόζει στις δυνατότητες του Θερμαϊκού.
ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗ-ΥΔΡΕΥΣΗ-ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ
Το συνέδριο έγινε, ενώ υπήρχε τεράστιο πρόβλημα με τη διακοπή νερού στην πόλη. Για την ΕΥΑΘ τη ευθύνη την έχουν οι προηγούμενες κυβερνήσεις, χωρίς να απαντά, όμως στο ερώτημα τι έπραξει η παρούσα κυβέρνηση επί τρία χρόνια.
Φυσικά δεν κάνει καμία αναφορά για τα ανεπεξέργαστα λύμματα που συνεχίζουν να πέφτουν από το αντλιοστάσιο του Δενδροποτάμου στον Θερμαϊκό ούτε γιατί για μεγάλο χρονικό διάστημα «βάλτωσε» το έργο κατασκευής του δίδυμου αποχετευτικού αγωγού.
Η σημερινή κυβέρνηση και ειδικότερα το Υπουργείο Υποδομών πρέπει επίσης να απολογηθεί γιατί «έκοψε» για καθαρά κομματικούς λόγους, το 2015, εγκεκριμένες δαπάνες της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων για αντιπλημμυρικά έργα στους δήμους Παύλου Μελά, Κορδελού-Ευόσμου και Αμπελοκήπων Μενεμένης.
ΟΔΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ
Τα έργα στα Τέμπη, στους οδικούς άξονες Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας ,Καστοριά-Κρυσταλλοπηγή και Φλώρινα-Νίκη, όπως και στα λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και Ηγουμενίτσας ήταν σχεδόν έτοιμα στις αρχές του 2015.
⦁ Σιδηροδρομική Εγνατία
Δεν μας εξήγησε η κυβέρνηση στο περιφερειακό συνέδριο που θα βρει τα 4 δις. Ευρώ για την Σιδηροδρομική Εγνατία, η οποία πρέπει να περιλαμβάνει και συνδέσεις με τα μεγάλα εμπορικά λιμάνια.
⦁ Υπογειοποίηση σιδηροδρομικής διάβασης στη Μενεμένη
Η κατασκευή της υπόγειας διάβασης σιδηροδρομικών γραμμών στη Μενεμένη Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού 16 εκατ. ευρώ, το εργοτάξιο της οποίας επισκέφτηκε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ.Σπίρτζης, δημοπρατήθηκε το 2014 και ξεκίνησε να υλοποιείται αργότερα με μεγάλη και αναίτια καθυστέρηση.