ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΜΕ ΘΕΜΑ: «ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ: ΠΡΟΛΗΨΗ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ» (11-12-2013)

Ομιλία του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Έργων κ. Στράτου Σιμόπουλου στην ημερίδα με θέμα: «Οδική Ασφάλεια: Πρόληψη και Διαχείριση Ατυχημάτων», που διοργάνωσε η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» σε συνεργασία με τον Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό, την Τετάρτη11 Δεκεμβρίου 2013, στο ξενοδοχείο The Met.

Κυρίες και Κύριοι,

Η σημερινή εκδήλωση έρχεται ως συνέχεια δύο άλλων, οι οποίες είχαν ως θέματα: «Διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών: Η  Ελλάδα πύλη του διεθνούς εμπορίου» και«Σύγχρονες υποδομές ενάντια στον κοινωνικό αποκλεισμό» αντίστοιχα.

Παράλληλα, είχα την ευκαιρία στο ενδιάμεσο διάστημα να συμμετάσχω στην ημερίδα της Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης ΦΑΟΣ(Φροντίδα-Αγωγή-Οργάνωση-Συμμετοχή) στη Θεσσαλονίκη, με θέμα «Σχολείο του αύριο-Σχολείο χωρίς ατυχήματα».

Επίσης, συνεχώς τους τελευταίους μήνες στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, παραδίνουμε έργα και δημοπρατούμε άλλα. Ενδεικτικά, αναφέρω την παράδοση στην κυκλοφορία του τμήματος του κάθετου άξονα της Εγνατίας Οδού «Θεσσαλονίκη-Σέρρες-Προμαχώνας»και του ανισόπεδου κόμβου Στρυμωνικού, της συνοριακής διάβασης Κομοτηνή-Νυμφαία, του ανισόπεδου κόμβου Ασσήρου, την ολοκλήρωση της σύνδεσης της Πάτρας με την παράκαμψη Πατρών μέσω του Διακονιάρη και το τμήμα Παραδείσια-Τσακώνα στον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου-Καλαμάτας. Ακόμη, στην κατηγορία αυτή ανήκουν η παράδοση της παράκαμψης της Άρτας και ο δρόμος Καρτέρι-Πάργα.

Παράλληλα, έχουν δημοπρατηθεί μια σειρά από νέα έργα, μεταξύ των οποίων η αποπεράτωση του φράγματος της Τριανταφυλλιάς στη Φλώρινα,το τμήμα Γούρνες-Χερσόνησος του Βόρειου Οδικού ʼάξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), εργασίες στα λιμάνια της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης και η ανισοπεδοποίηση των κόμβων της Περιφερειακής Οδού στη Δυτική Θεσσαλονίκη, έργο το οποίο μάλιστα εκτελείται.

Η παραπάνω παράθεση δεν αποτελεί έναν απολογισμό έργου, αλλά κυρίως αποτελεί μια απόδειξη ότι υπάρχει μια Ελλάδα που προσπαθεί, παράγει και δικαιούται να ελπίζει, διότι ακόμη και οι τίτλοι των προαναφερθέντων εκδηλώσεων παραπέμπουν ουσιαστικά πίσω από τις γραμμές, σε παραγωγή έργου.

Μέσα στον καταιγισμό, λοιπόν των αρνητικών ειδήσεων, οι οποίες  διογκώνονται από τα ΜΜΕ, ερχόμαστε συχνά να δώσουμε ειδήσεις με αποτελέσματα και να γεννήσουμε ελπίδες που μπορεί σε κεντρικό ή σε πολύ προσωπικό επίπεδο να φαίνεται ότι δεν ενδιαφέρουν πολλούς, στην ουσία όμως κρύβουν σημαντικές παρεμβάσεις.

Διότι σ’ εμάς στη Θεσσαλονίκη η παράκαμψη της Άρτας μπορεί να μη σημαίνει τίποτε, για το Γιαννιώτη όμως σημαίνει λιγότερος χρόνος, μισή ώρα περίπου για να φτάσει στην Αθήνα. Το ίδιο συμβαίνει και στην παράκαμψη Διδυμοτείχου, σημείο στο οποίο τα προηγούμενα χρόνια θρηνήσαμε πολλά θύματα. Προφανώς,επίσης δεν σημαίνει τίποτε για έναν Αθηναίο η ανισοπεδοποίηση των κόμβων της Δυτικής Θεσσαλονίκης, όπως και η δραστική μείωση της διπλοβάρδιας στα σχολεία των δυτικών συνοικιών. Για τους κατοίκους της Δυτικής Θεσσαλονίκης όμως σημαίνει πολλά.

Κυρίες και Κύριοι,

Μία τέτοια δράση είναι και αυτή για την οποία βρισκόμαστε σήμερα εδώ. Και αφορά στην παρουσίαση των πολιτικών πρόληψης και διαχείρισης ατυχημάτων, καθώς η  οδική ασφάλεια αποτελεί σημαντικό εθνικό και κοινωνικό ζήτημα. Γνωρίζουμε όλοι ότι τα τροχαία ατυχήματα στερούν πρόωρα τη ζωή μεγάλου αριθμού ανθρώπων κάθε χρόνο, μεταξύ των οποίων και πολλά άτομα νεαρής ηλικίας.

Εκτός από τον παραπάνω «φόρο αίματος» στην άσφαλτο, το χαμηλό επίπεδο οδικής ασφάλειας αποτελεί τροχοπέδη στην ανάπτυξη της χώρας και κυρίως της ελληνικής περιφέρειας, για αυτό και ο σχεδιασμός και η υλοποίηση ενός Ολοκληρωμένου Σχεδίου Δράσεων Βελτίωσης της Οδικής Ασφάλειας, αποτελούσε και αποτελεί άμεση προτεραιότητα.

Στην κατεύθυνση αυτή, η ενσωμάτωση κοινοτικών οδηγιών(2008/96/ΕΚ) στο Εθνικό μας Δίκαιο αποτελεί ορόσημο στη πορεία προς τη βελτίωση της ασφάλειας των οδικών υποδομών της χώρας μας, καθώς καθίσταται υποχρεωτική η κατάρτιση ενός σχεδίου για την ασφάλειας στις οδικές υποδομές.

Συμβαδίζοντας με το κοινοτικό πλαίσιο, το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων διαμόρφωσε ένα Ολοκληρωμένο Σχέδιο δράσεων βελτίωσης Ασφάλειας Οδικών υποδομών και αυτό εγκρίθηκε επί της αρχής ως μεγάλο Έργο Εθνικό Επιπέδου, υψηλής προτεραιότητας, για αυτό και απαιτήθηκε ο κεντρικός συντονισμός και σχεδιασμός του έργου, να γίνει μέσω της «Εγνατία Οδός Α.Ε.».

Ειδικότερα, το προτεινόμενο σχέδιο δράσεων στο Εθνικό και Επαρχιακό οδικό δίκτυο (εκτός αυτοκινητοδρόμων) της χώρας αφορά στον εντοπισμό των επικίνδυνων σημείων / τμημάτων και στη μελέτη και υλοποίηση παρεμβάσεων σχετικών με την βελτίωση των χαρακτηριστικών των οδών, που επιδρούν στην οδική ασφάλεια.

Στόχος του προγράμματος Δράσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας είναι η μείωση του αριθμού ή και της σοβαρότητας των ατυχημάτων στο Εθνικό και Επαρχιακό οδικό δίκτυο της χώρας και η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των οδηγών και των πολιτών μέσω μίας ουσιαστικής και καθολικής αναβάθμισης του επιπέδου οδικής ασφάλειας των οδικών υποδομών, με σειρά μέτρων, στις θέσεις όπου παρουσιάζεται υψηλή συγκέντρωση ατυχημάτων.

Για την  υλοποίηση του προγράμματος, η οποία προϋποθέτει τον εντοπισμό των επικίνδυνων θέσεων και στη συνέχεια την επιλογή και την υλοποίηση των καταλληλότερων επεμβάσεων στην οδική υποδομή, εκπονούνται Μελέτες Επεμβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας (ΜΕΒΟΑ) μια ανά νομό περίπου (εξήντα (60) στο σύνολο). Επιπλέον, οι απαιτούμενες παρεμβάσεις διακρίνονται σε βραχυπρόθεσμες (παρεμβάσεις χωρίς απαλλοτριώσεις)και μεσοπρόθεσμες.

Παράλληλα, δεν θα πρέπει να παραβλέπει κανείς το γεγονός ότι το επίπεδο της ασφάλειας ενός οδικού δικτύου εξαρτάται από σημαντικό αριθμό παραμέτρων, που περιλαμβάνουν:

το χρήστη,

το μέσο κίνησης,

καθώς και το δρόμο με τον εξοπλισμό του.

Έτσι, λοιπόν εκτός από την προσωπική ευθύνη για την οδηγική συμπεριφορά καθενός,  πολλές φορές η κακή κατάσταση του υφιστάμενου οδικού δικτύου, σε συνδυασμό με την αύξηση του αριθμού των μετακινήσεων και τη βελτίωση των τεχνολογικών δυνατοτήτων των μέσων μεταφοράς, έχουν ως αποτέλεσμα την  αύξηση του αριθμού των ατυχημάτων.

Δυστυχώς, η χώρα μας παρουσιάζει έναν ιδιαίτερα μεγάλο αριθμό ατυχημάτων – έναν από τους μεγαλύτερους στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Για την αντιμετώπιση του φαινομένου, έχει συνταχθεί<span style=»mso-spac