Ομιλία του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Έργων κ. Στράτου Σιμόπουλου, στην ημερίδα με θέμα «Οι Υποδομές στη Δυτική Θεσσαλονίκη», που διοργάνωσε ο Δήμος Κορδελιού – Εύοσμου, την Παρασκευή 1 Νοεμβρίου 2013.
Κυρίες και Κύριοι,
Η διάσταση ανάμεσα στα λόγια και τις πράξεις αποτυπώνεται καθαρά στην έλλειψη υποδομών, η οποία εμφανίζεται σε ορισμένες περιοχές της χώρας, μεταξύ των οποίων και το πολεοδομικό συγκρότημα της Δυτικής Θεσσαλονίκης.
Η πολιτική των έργων δεν είναι δημοφιλής, απαιτεί κόπο, συγκέντρωση, αντικειμενική θεώρηση και δεν εγγυάται πάντα ένα καλό εκλογικό αποτέλεσμα.
Στον αντίποδα, η πολιτική των λόγων εξαντλείται σε ανέξοδες υποσχέσεις, πρακτικές life style, δημοσιότητα και φώτα, κερδίζοντας για τους παραπάνω λόγους μεγάλο μερίδιο στην πολιτική ζωή του τόπου.
Τα έργα όμως μένουν, όταν τα φώτα σβήνουν.
Επιλέγουμε τις πράξεις!
Οι υποδομές αποτελούν τις βάσεις, πάνω στις οποίες πρέπει να οικοδομήσουμε το νέο μοντέλο ανάπτυξης της χώρας. Το μοντέλο αυτό προϋποθέτει την ισόρροπη ανάπτυξη μεταξύ των περιοχών σε συνδυασμό με την ανάδειξη των πλεονεκτημάτων της κάθε περιοχής.
Κατασκευάζοντας, λοιπόν υποδομές στη Δυτική Θεσσαλονίκη, δίνουμε ουσιαστικά σε μια αναπτυσσόμενη περιοχή εκείνα τα εργαλεία, τα οποία θα της επιτρέψουν να μειώσει σε σημαντικό βαθμό το αναπτυξιακό της χάσμα, από το υπόλοιπο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης.
Οι καλές προθέσεις υπήρχαν και στο παρελθόν, μόνο που η επικοινωνιακή διαχείριση των θεμάτων υπερίσχυσε της ανάγκης για παραγωγή έργου. Οι διεκδικήσεις των πολιτών της δυτικής Θεσσαλονίκης για το οδικό δίκτυο, τη διπλοβάρδια, τις σιδηροδρομικές διαβάσεις επανέρχονταν με την πρώτη ευκαιρία, αλλά δεν γινόταν εύκολα πράξη.
Σήμερα βρίσκομαι εδώ για να σας ενημερώσω για την πορεία υλοποίησης σειράς έργων.
Θα ξεκινήσω από την αναβάθμιση της δυτικής εσωτερικής Περιφερειακής, ένα έργο πνοής για τη δυτική Θεσσαλονίκη με κατασκευή 6ανισόπεδων κόμβων, το οποίο σήμερα υλοποιείται με 2 εργολαβίες.
Στον κόμβο του Ευόσμου έχει εγκατασταθεί ήδη ο εργολάβος και εντός των ημερών εγκαθίσταται ο ανάδοχος στα διοικητικά όρια του δήμου Σταυρούπολης.
Με σημαντικούς ρυθμούς κατασκευάζεται και ο κόμβος της Λαχαναγοράς από την Περιφέρεια. Πρόκειται για έργο που «ξεμπλοκάραμε», μέσω μιας νομοθετικής ρύθμισης.
Παράλληλα, προχωρά η σύνδεση της ΠΑΘΕ και της Εγνατίας Οδού με τον έκτο προβλήτα του λιμανιού, προσφέροντας νέες προοπτικές για την εμπορική εκμετάλλευση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Λέω συχνά ότι δεν αρκεί να κατασκευάζουμε υποδομές, αλλά να σχεδιάζουμε την κατασκευή τους με τέτοιο τρόπο, ώστε να συνδέονται τα δίκτυα οδικά, σιδηροδρομικά και λιμενικά μεταξύ τους, δημιουργώντας πρόσθετη υπεραξία στις περιοχές, από τις οποίες διέρχονται.
Ταυτόχρονα, δίνουμε προτεραιότητα και θα δώσουμε στο μέλλον ακόμη μεγαλύτερη σε σιδηροδρομικές υποδομές. Στην κατεύθυνση αυτή, η υπογειοποίηση των σιδηροδρομικών γραμμών στη Μενεμένη, εντάσσεται στο νέο ΕΣΠΑ, διευκολύνοντας την καθημερινότητα των πολιτών όχι μόνο της Μενεμένης, αλλά και συνολικά της δυτικής Θεσσαλονίκης.
Γίνεται, επίσης πραγματικότητα η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με τον Άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη-Ειδομένη, δημιουργώντας νέα δεδομένα για την εμπορική δραστηριότητα στην πόλη, αφού προσφέρεται η ευκαιρία στη Θεσσαλονίκη να αναδειχθεί σε δυναμικό κέντρο logistics. Για πρώτη φορά οι σιδηροδρομικές γραμμές καταλήγουν στον 6ο προβλήτα του λιμανιού με έργα ανισοπεδοποίησης σε 2πύλες/θέσεις (ανατολική – 26ης Οκτωβρίου και δυτική), δίνοντας στο σιδηρόδρομο άμεση εμπορική πρόσβαση στο λιμάνι.
Διαχωρίζεται, παράλληλα η οδική από τη σιδηροδρομική κυκλοφορία και με έργα διασταύρωσης που περιέχουν ανισόπεδους κόμβους/ανισοπεδοποιήσεις σε 9 θέσεις συνολικά στη δυτική Θεσσαλονίκη (λιμάνι, θέση Μυτιληνάκια, Λεωφόρος Καραμανλή, Διαβατά, Νέα Μαγνησία, Ίωνος Δραγούμη-Γαλλικός, Λαχανόκηποι- Ωραιόκαστρο) και καταργούνται έτσι οι ισόπεδες διαβάσεις του τρένουμε το κατά τόπους οδικό δίκτυο. Ήδη, πραγματοποιούνται από την ΕΡΓΟΣΕ οι μελέτες πρώτης φάσης για το έργο αυτό, καθώς έχουν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ, ως τμημάτων διευρωπαϊκών δικτύων μεταφορών.
Στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων εργαζόμαστε με επιμονή, υπομονή, ώστε να μην στερήσουμε από τους πολίτες της Θεσσαλονίκης κάθε δυνατή ευκαιρία. Συνεπώς, το μετρό της Θεσσαλονίκης, το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο που εκτελείται αυτή τη στιγμή στην πόλη, θα επεκταθεί και στα δυτικά.
Έχουμε επανεκκινήσει ένα σχεδόν «πεθαμένο» έργο, λύνοντας συνεχώς προβλήματα. Σήμερα, μάλιστα, απασχολούνται στο έργο περίπου 800 άτομα. Υπάρχει, όμως, η δυνατότητα οι ρυθμοί κατασκευής του έργου να διπλασιασθούν.
Όσον αφορά στις αρχαιότητες της οδού Βενιζέλου, θα ήθελα να επαναλάβω ότι δεν αμφισβητώ την αξία των ευρημάτων, ούτε και την πρόθεση των επιστημόνων να τα προστατεύσουν. Υπάρχει, όμως, τεχνική λύση, η οποία λύνει το πρόβλημα. Την υπέδειξαν, άλλωστε οι πλέον αρμόδιοι φορείς . Από εκεί και πέρα, ένα έργο με τέτοια υπεραξία για την πόλη και την τοπική οικονομία είναι άδικο να γίνεται δημοτικό προεκλογικό πυροτέχνημα και να επιλύεται στα δικαστήρια.
Προσωπικά, έχω δηλώσει εδώ και μήνες, ότι οι λύσεις που έχουν προτείνει το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος- Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, και οι οποίες προϋποθέτουν απόσπαση και επανατοποθέτηση κατά 70-80%, είναι βιώσιμες και αυτές πρέπει να υλοποιηθούν.
Παρά τις αντιξοότητες αυτές, το έργο επέκτασης του μετρό προς Σταυρούπολη, μήκους περίπου 5 χλμ. με 5 σταθμούς (Νεάπολη, Π.Μελά, Σταυρούπολη, Πολίχνη και Ευκαρπία) βρίσκεται στο στάδιο εκπόνησης της Προμελέτης.
Έχουν ήδη ολοκληρωθεί οι τοπογραφικές και οι γεωτεχνικές έρευνες, καθώς και η προκαταρκτική μελέτη, με την οποία καθορίστηκε η χάραξη του έργου και η χωροθέτηση των σταθμών και των λοιπών εγκαταστάσεων. Προϋπολογισμός έργου 500 εκατομμύρια ευρώ.
<span style=»mso-spacerun: