Ομιλία του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Έργων κ. Στράτου Σιμόπουλου στην ημερίδα με τίτλο «Νέες μορφές συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα: αναγκαιότητα για την επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας, ευκαιρίες και απειλές για τις μελετητικές – συμβουλευτικές επιχειρήσεις», που διοργάνωσαν ο Σύνδεσμος Ελληνικών Εταιρειών Γραφείων Μελετών (ΣΕΓΜ) και ο Σύνδεσμος Εταιρειών Συμβούλων και Μάνατζμεντ (ΣΕΣΜΑ), την Τετάρτη 13 Νοεμβρίου 2013.
Κυρίες και Κύριοι,
Τα δημόσια έργα αποτελούν συνήθως ένα καθρέφτη, και έναν από τους πιο κρίσιμους δείκτες για την πορεία μιας οικονομίας. Στην Ελλάδα τα προηγούμενα χρόνια, η ανάπτυξη βασίστηκε στην υλοποίηση «μεγάλων έργων», με τη βαρύτητα να δίνεται στη δημιουργία νέων και στον εκσυγχρονισμό των υπαρχουσών υποδομών.
Σήμερα που, παρά τις αντιξοότητες:
η υφεσιακή δυναμική αποκλιμακώνεται,
η χώρα προσεγγίζει την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος,
η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας ενισχύεται,
το επιχειρηματικό περιβάλλον ενδυναμώνεται,
το οικονομικό κλίμα βελτιώνεται
και φυσικά ενισχύεται η απορρόφηση κοινοτικών κονδυλίων,
οι υποδομές καλούνται και πάλι να διαδραματίσουν έναν σημαντικό ρόλο στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας.
Στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων πιστεύουμε ότι οι υποδομές αποτελούν τις βάσεις, πάνω στις οποίες πρέπει να οικοδομήσουμε το νέο μοντέλο ανάπτυξης της χώρας. Το μοντέλο αυτό προϋποθέτει την ισόρροπη ανάπτυξη μεταξύ των περιοχών σε συνδυασμό με την ανάδειξη των πλεονεκτημάτων της κάθε περιοχής.
Ακόμη περισσότερο, εκλαμβάνουμε την υλοποίηση σύγχρονων υποδομών όχι αποσπασματικά, αλλά ως μέρος ενός ευρύτερου εθνικού αναπτυξιακού σχεδιασμού, ο οποίος εξετάζει τις ωφέλειες, που μπορεί να προκύψουν σε πολλά και διαφορετικά επίπεδα, από την υλοποίησή τους.
Συνηθίζω να λέω ότι επιδιώκουμε ένα δίκτυο συνδυασμένων μεταφορών, με πολλαπλά οφέλη για τις τοπικές οικονομίες, το οποίο θα προσφέρει τη δυνατότητα να αναπτυχθούν δυναμικά οι υπάρχουσες οικονομικές και εμπορικές δραστηριότητες, αλλά και άλλοι,δυναμικοί κλάδοι της οικονομίας, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τα Logistics.
Στην κατεύθυνση αυτή, αξιοποιούμε κατά το μέγιστο δυνατό τα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως και τρόπους ενεργοποίησης ιδιωτικών κεφαλαίων. Έτσι, με κοινοτικούς πόρους εκτελούμε δεκάδες έργα στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας»,μεταξύ των οποίων πολλά περιφερειακά έργα αλλά και τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους με τη μέθοδο της παραχώρησης, ενώ σχεδιάζεται και νέα γενιά παραχωρήσεων, όταν το επιτρέψουν οι συνθήκες.
Στο σημείο αυτό θα ήθελα να αναφερθώ ειδικότερα σε θέματα που σχετίζονται περισσότερο με τις μελετητικές- συμβουλευτικές επιχειρήσεις και τις προσπάθειες και τις προτάσεις για επίλυση προβλημάτων που προέκυψαν τόσο από την τρέχουσα οικονομική συγκυρία όσο και από υφιστάμενα θεσμικά προβλήματα.
Η πολιτεία αναγνωρίζει τον σημαντικό ρόλο των μελετητικών γραφείων και των γραφείων παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών στην αλυσίδα παραγωγής δημοσίων έργων και γενικότερα στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, όχι για την λογιστική συμμετοχή τους στο Α.Ε.Π. αλλά για την αξία που προσδίδουν στον επενδυτικό σχεδιασμό.
H έξοδος από την πρωτοφανή κρίση που βιώνει η χώρα απαιτεί αφενός άμεσο επαναπροσανατολισμό του ρόλου του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, αφετέρου, τον εκσυγχρονισμό του υπάρχοντος θεσμικού και νομικού πλαισίου.
Εν όψει της έναρξης της νέας προγραμματικής περιόδου 2014-2020 πρέπει να προετοιμασθούμε κατάλληλα ώστε να ωριμάσουμε έγκαιρα και χωρίς προβλήματα τα έργα και τις λοιπές δράσεις που θα εκτελεσθούν.
Ο ρόλος των μελετητικών γραφείων πρέπει να διευρυνθεί και να αναβαθμιστεί. Εκτός από την εκπόνηση των αναγκαίων μελετών, μπορείτε να υποβοηθήσετε τις δημόσιες υπηρεσίες στη φάση του προγραμματισμού και στην πληρέστερη σύνταξη των Φακέλων Έργου καθώς και στην επίβλεψη των μελετών. Επίσης θα επανεξετάσουμε και θα προσπαθήσουμε να διευρύνουμε τον ρόλο του μελετητή στη φάση εκτέλεσης του έργου. Η συμμετοχή δηλαδή των μελετητικών -συμβουλευτικών επιχειρήσεων στη επίβλεψη μελετών ή και κατασκευών που ήδη έχει αρχίσει, μπορεί να διευρυνθεί σημαντικά και να βοηθήσει στη ποιοτική αναβάθμιση μελετών και έργων, αλλά και στην επίτευξη των στόχων του χρονικού προγραμματισμού και των απορροφήσεων των εγκεκριμένων πιστώσεων.
Θα πρέπει όμως να καταβληθεί προσπάθεια και εκ μέρους σας να ενδυναμωθούν τα μελετητικά -συμβουλευτικά γραφεία ώστε να υπερπηδήσουν τις απειλές που διαφαίνονται τουλάχιστον στο αμεσότερο μέλλον. Πέραν των θεσμικών πρωτοβουλιών που διεξοδικότερα παρακάτω θα σας παρουσιάσω, σκόπιμο είναι και εσείς οι ίδιοι να προστρέξετε για την ενδυνάμωση των γραφείων – εταιρειών σας, με κινήσεις εξωστρέφειας, με κινήσεις μονιμότερης σύμπραξης και μεγέθυνσης, ώστε να αντιμετωπιστεί από πλεονεκτικότερη θέση ο διεθνής ανταγωνισμός σε μια πλήρως απελευθερωμένη παγκόσμια αγορά.
Όσον αφορά το θεσμικό πλαίσιο που αφορά στην ανάθεση μελετών και παροχή υπηρεσιών από τον δημόσιο προς τον ιδιωτικό τομέα προχωρήσαμε ήδη σε μια ρύθμιση που σχετίζεται με την πλειονότητα των ήδη ανατεθειμένων παλαιοτέρα μελετών με τις διαδικασίες του Ν.3316/05 και που προβλέπει την διευκόλυνση σύναψης συμπληρωματικών συμβάσεων,όταν η ανάγκη σύναψης των προέρχεται, κυρίως από την σταδιακή εξέλιξη της διερεύνησης της βέλτιστης τεχνοοικονομικά λύσης. Η ρύθμιση αυτή ως γνωστό είναι ήδη νόμος του κράτους.
Παράλληλα προωθήθηκε και τελεί προς υπογραφή η αναθεώρηση του Π.Δ. 138/2009 ΄περί μελετητικών πτυχίων που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων δυο σημαντικές αλλαγές. Συγκεκριμένα, απλοποιεί τη διαδικασία προαγωγής