ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Δύο είναι οι βασικοί πυλώνες για να μπορέσουμε να διώξουμε την καταχνιά πάνω από την κοινωνία μας σήμερα. Ο ένας είναι η δημιουργία θέσεων εργασίας για να κτυπηθεί η μεγάλη γάγγραινα που μαστίζει τη χώρα. Η ανεργία δηλαδή. Ο δεύτερος είναι η εκπαίδευση ώστε να δημιουργήσουμε μια νέα γενιά που θα αξιοποιεί τις δεξιότητες και τις δημιουργικές ικανότητές της.
Για το πρώτο έχω μιλήσει πολύ. Άλλωστε είναι και ο επαγγελματικός μου χώρος.
Για το δεύτερο χαίρομαι που μου δίνεται σήμερα η ευκαιρία να ξεδιπλώσω τις σκέψεις μου. Και την ευκαιρία αυτή μου την έδωσε ο Σύλλογος Γυναικών Τούμπας και Φίλων και η πρόεδρός του κ. Δέσποινα Λιάπη Καρασαββίδου, στο πρόσωπο της οποίας ευχαριστώ και όλο το Διοικητικό Συμβούλιο και τα μέλη.
Δύσκολο το θέμα. Περιέχει τα πάντα. Δημιουργία, εκπαίδευση, δεξιότητες, τρόπο οργάνωσης, εκπαιδευτικούς και γονείς, αλλά και γενικότερα την κοινωνική μας οργάνωση. Δεν πρέπει, όμως, να ξεφεύγουμε από το θέμα.
Δημιουργικό σχολείο. Εθελοντισμός. Αθλητισμός.
Τι εννοούμε, όμως, με την έννοια δημιουργικό σχολείο. Βέβαια, κάποιοι θα σκεφτούν ότι τα πρακτικά προβλήματα σήμερα είναι τόσο πολλά που περιττεύει μια οραματική συζήτηση για το μέλλον.
Απαντώ.
Γνωρίζω ότι εδώ στην Τούμπα τα προβλήματα χρηματοδότησης για επισκευές σε σχολεία είναι μεγάλα. Μιλάμε για δημιουργικό σχολείο όταν ουσιαστικά από το 2010 έχει σταματήσει η διαδικασία εξοπλισμού και τα εργαστήρια είναι προβληματικά. Μιλάμε για αθλητισμό όταν από το 2014 δεν έχουν αγορασθεί μπάλες.
Γνωρίζω ότι υπάρχουν απλήρωτες υποχρεώσεις για ρεύμα και αέριο και ότι πολλοί σύλλογοι γονέων συνδράμουν στην αποπληρωμή τους. Παρ’ όλα αυτά πιστεύω απόλυτα ότι τώρα ήρθε η ώρα, πέρα από την προσπάθεια να λείψουν τα προαναφερθέντα προβλήματα, να μιλήσουμε και για έναν άλλο τύπο σχολείου.
Για ένα δημιουργικό σχολείο, όπου ο μαθητής διεκδικεί από πολύ νωρίς την ανεξαρτησία του και το δικαίωμα να επιλέγει. Ν’ ακούει ό, τι τον ενδιαφέρει και να αδιαφορεί για ό, τι του φαντάζει άχρηστο και απωθητικό. Να μπορεί να επικεντρώνεται στα απολύτως βασικά και με τη βοήθεια της αυτομόρφωσης και του διαδικτύου να εμβαθύνει και να εξειδικεύει τη γνώση όπου επιθυμεί. Ο μαθητής ζει μέσα στην κοινωνία της πληροφορίας και έτσι γνωρίζει ότι έχει πρόσβαση σε μια σειρά από γνώσεις που εμείς του παρουσιάζουμε ως μαθήματα, με ένα απλό κλικ στον υπολογιστή του. Είναι δυνατόν σήμερα να προσπαθούμε να πείσουμε έναν μαθητή να μάθει για την Ανταρκτική δείχνοντάς του χάρτες κρεμασμένους στον τοίχο;
Ναι, ομιλώ για το ψηφιακό σχολείο. Στην χώρα μας γίνονται μεμονωμένες φιλότιμες προσπάθειες, χωρίς οργάνωση.
Κυρίες και Κύριοι,
Αναφέρομαι σε ένα σχολείο στο οποίο ο μαθητής δεν θα είναι επί ώρες παθητικός δέκτης και η μαθησιακή πειθαρχία δεν θα είναι αποτέλεσμα ψυχολογικής επιβολής.
Πώς μπορεί, όμως, να έχουμε ένα δημιουργικό σχολείο; Με ποια βήματα; Κρίσιμα ερωτήματα, ειδικά το δεύτερο. Γιατί με βήματα καταλήγεις στο σύνολο. Όπως είπε ο Λάο Τσε «και το πιο μακρινό ταξίδι ξεκινάει με ένα απλό βήμα».
Ας δούμε , λοιπόν, τα βήματα:
Να επανασχεδιαστεί όλο το αναλυτικό πρόγραμμα της βασικής και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Να ξαναγραφούν βιβλία που να διαβάζονται από μαθητές, μικρά κατανοητά, που να αφήνουν τη δυνατότητα στο δάσκαλο να φτιάξει σημειώσεις οι οποίες να υποστηρίζουν το μάθημα. Να μπορεί να αυτοσχεδιάσει.
-
Η ψηφιακή τάξη δεν θέλει πολλά χρήματα. Να γίνουν τάξεις ανά ειδικότητα. Οι καθηγητές να έχουν στις τάξεις τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, βιντεοπροβολείς, βιβλιοθήκες και τα απαραίτητα εποπτικά μέσα διδασκαλίας.
-
Ο περιορισμός της ύλης θα δώσει χρόνο συμμετοχής των μαθητών σε δράσεις που θα τους βοηθούν να εκπαιδεύονται και να περνούν παράλληλα ευχάριστα. Να βρεθεί για κάθε μάθημα ο τρόπος που θα δοθεί αυτή η δυνατότητα στους μαθητές. Μπορεί να είναι οι αναζητήσεις στο διαδίκτυο, οι κατασκευές, οι εργασίες;
-
Να επαναπροσδιορισθούν οι κανόνες αξιολόγησης και να τηρηθούν αυστηρά. Πριν, πρέπει να πείσουμε την κοινωνία και τους μαθητές ότι οι κανόνες δεν είναι ελαστικοί, ότι είναι η δημοκρατία που τους επιβάλλει και όχι η καταστολή.
-
Να θεσμοθετηθεί το προσωπικό ενδιαφέρον του δάσκαλου για τον μαθητή που έχει δυσκολίες. Να ενισχυθεί η πρόσθετη διδακτική στήριξη και να γίνει ουσιαστική. Να θεσμοθετηθεί το βιωματικό εργαστήριο και να υπάρξει ουσιαστικός επαγγελματικός προσανατολισμός. Να υπάρχουν παιδοψυχολόγοι στα σχολεία.
-
Να ενσωματωθεί στη διαδικασία και η αισθητική αγωγή. Όχι απλά με επισκέψεις σε μουσεία. Να γίνει καθαρισμός και διακόσμηση των σχολείων μαζί με τους μαθητές και τους γονείς, να υπάρχει μουσική στα διαλείμματα, μόνιμη θεατρική ομάδα, εργαστήρια ζωγραφικής, συγκεντρώσεις για αυτοσχεδιασμό, γκράφιτι και παρακολούθηση ταινιών.