«Ο ΜΠΟΥΤΑΡΗΣ ΗΤΑΝ ΜΟΔΑ ΚΑΙ ΠΕΡΑΣΕ» Συνέντευξη στην εφημερίδα «THESSNEWS» του Σαββάτου 23-7-2016

Συνέντευξη στον Δημήτρη Συρμάτση

Σε συστράτευση κατά του φαινομένου «Μπουτάρης» καλεί μέσω της ThessNews o πρώην Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων Στράτος Σιμόπουλος. Απαντά για τα σενάρια που τον θέλουν να φιλοδοξεί να είναι υποψήφιος δήμαρχος το 2019, τονίζει ότι ο κύκλος του Γ. Μπουτάρη έχει τελειώσει και δηλώνει ενεργά παρών για τη Θεσσαλονίκη.

«Τρύπα Μπουτάρη» στο Μετρό

 Θέλω να ξεκινήσουμε με την κόντρα σας με τον Γ. Μπουτάρη. Πότε ξεκίνησε αυτή; 

Η λεγόμενη κόντρα ξεκίνησε την άνοιξη του 2013 με αφορμή τις αρχαιότητες που αποκαλύφθηκαν στο σταθμό Βενιζέλου του Μετρό.

 

Πιο πριν είχατε καλές σχέσεις σε επίπεδο συνεργασίας;

Ξεκίνησα τη θητεία μου ως Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων το Σεπτέμβριο του 2012. Όπως σας προανέφερα, το πρόβλημα με το Μετρό εμφανίστηκε στις αρχές του 2013. Στο ενδιάμεσο διάστημα δεν συνεργαστήκαμε, απλά είχαμε τυπικές, κοινωνικές σχέσεις.

 

Πώς η κόντρα για τα αρχαία έφερε τους προσωπικούς χαρακτηρισμούς που αλλάζετε εδώ και τρία χρόνια;

Από την πλευρά μου αποφεύγω όσο είναι δυνατόν τους προσωπικούς χαρακτηρισμούς και επικεντρώνομαι κυρίως στην ουσία. Μέσα όμως από τη διαδικασία για το σταθμό Βενιζέλου έγινε σε μένα προφανές ότι ο Γ. Μπουτάρης πολιτεύεται χωρίς να εμβαθύνει στα θέματα και να παρακολουθεί την εξέλιξή τους, ενώ αλλάζει εύκολα άποψη και γενικά καταναλώνεται σε επικοινωνιακά τερτίπια και ατάκες.

 

Δηλαδή η επίθεση που σας κάνει είναι επικοινωνιακή; Θεωρείτε ότι είστε το μαύρο πρόβατο του Γ. Μπουτάρη για το θέμα του Μετρό;

Νομίζω πως όχι. Ανά πάσα στιγμή μέσα στο δημοτικό συμβούλιο βρίσκει κάποια θέματα και μέσα από τις ατάκες του αυτά μεγεθύνονται επικοινωνιακά και «παίζουν» στα τοπικά μέσα. Δεν είναι δηλαδή κάτι προσωπικό που αφορά μόνο εμένα. Έχει μιλήσει με ανάλογο τρόπο για πάρα πολλούς ανθρώπους.

 

Τώρα γιατί την συνεχίζει την κόντρα ο δήμαρχος. Αφού έχετε φύγει από το προσκήνιο;

Διότι αντιλαμβάνεται ότι αυτό που έχω πει και λέω συνεχώς, πως με ευθύνη δική του για χρόνια θα υπάρχει μια «τρύπα Μπουτάρη» στο κέντρο της πόλης, θα δικαιωθεί. Θα δικαιωθεί αυτή η θέση. Και επιτίθεται αμυνόμενος.

 

Γιατί λέτε ότι θα είναι «τρύπα Μπουτάρη»;

Έχει πετύχει να αλλάξει η απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) που προέβλεπε να αποσπαστούν οι αρχαιότητες, να κατασκευαστεί ο σταθμός και να επανατοποθετηθούν με τρόπο που να έχουμε ένα σταθμό – μουσείο. Από τον προηγούμενο Σεπτέμβριο υπάρχει απόφαση που προβλέπει ότι πρέπει να κατασκευαστεί ο σταθμός χωρίς να ακουμπήσει κανείς τα αρχαία και να δημιουργηθεί μια αρχαιολογική πλάζα.

Αυτό για μένα απαιτεί μεγάλο κόστος και πολύ μεγάλο χρόνο, αν βέβαια βρεθεί τεχνική λύση. Με λίγα λόγια δεν υπάρχει βιώσιμη λύση στις παρούσες συνθήκες. Για αυτό πιστεύω ότι η τρύπα θα μείνει για πολλά χρόνια εκεί.

 

Ακόμα κι αν δεν γίνει ο σταθμός Βενιζέλου, τα αρχαία θα μπορέσουν να αναδειχθούν;

Όχι στο προβλεπτό μέλλον. Γιατί απαιτούνται πόροι και μελέτες, οι οποίες ακόμη δεν έχουν δημοπρατηθεί. Όμως είναι «έγκλημα» οποιαδήποτε σκέψη για κατάργηση του σταθμού.

 

«Πληγή η Βενιζέλου που δεν βλέπω να κλείνει»

Κινδύνεψε το Μετρό λόγω Μπουτάρη;

Όχι. Ποτέ δεν έχω ισχυριστεί κάτι τέτοιο, παρά έκρουσα τον κώδωνα του κινδύνου, ότι μία ακόμη καθυστέρηση, αυτής της Βενιζέλου, υπάρχει κίνδυνος να δημιουργήσει πρόβλημα στη χρηματοδότηση του έργου από τα ευρωπαϊκά προγράμματα. Το μετρό είχε πάρα πολλά προβλήματα και σε αυτά ήρθε και το θέμα Μπουτάρη με τη Βενιζέλου. Αλλά η γενικότερη καθυστέρηση δεν οφείλεται στη διένεξη που υπάρχει στη Βενιζέλου.

Από εδώ και πέρα φυσικά, επειδή λύσαμε τα περισσότερα προβλήματα του έργου όσο ήμουν Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων, το κύριο πρόβλημα που έχει το μετρό λέγεται Βενιζέλου.

 

Λέτε ότι λύσατε τα προβλήματα. Το ίδιο λένε και οι κ. Μυλόπουλος και Σπίρτζης.

Μπορώ να σας αποδείξω τους ισχυρισμούς μου. Συγκεκριμένα, σας θυμίζω ότι επί της θητείας μου λύθηκε το πρόβλημα του σταθμού Παπάφη, ένα μεγάλο τμήμα του αμαξοστασίου παραδόθηκε από το δήμο στην Αττικό Μετρό, οι μετροπόντικες πήγαν στη Ν. Ελβετία για να αρχίσουν την αντίστροφη πορεία, έγιναν τα αντιπλημμυρικά έργα στο σταθμό στη Ν. Ελβετία και κυρίως θεσπίστηκαν νομικά οι διαιτησίες για τις διενέξεις μεταξύ εργολάβου και Αττικό Μετρό. Τώρα, έχοντας τα αποτελέσματα των διαιτησιών πληρώνεται ο εργολάβος και έτσι συνεχίζει το έργο του. Τέλος, ξεκινήσαμε δυναμικά την επέκταση για Καλαμαριά και εξασφαλίσαμε επιπλέον χρηματοδότηση 45 εκ. ευρώ για τις αρχαιολογικές εργασίες στη βασική γραμμή.

 

Είστε αισιόδοξος ότι το 2020 θα έχουμε μετρό;

Δεν το ξέρω. Δεν έχω κανένα λόγο να αμφισβητήσω αυτά που λένε οι σημερινοί υπεύθυνοι. Το έργο ήταν με λυμένα προβλήματα και προχωράει με δική τους ευθύνη. Όμως η Βενιζέλου είναι μια πληγή που δεν βλέπω να κλείνει.

 

«Κατώτερος των προσδοκιών»

 Επιστρέφοντας στα δημοτικά δρώμενα. Πως κρίνετε την γενικότερη παρουσία του Γ. Μπουτάρη ως δημάρχου Θεσσαλονίκης ;

Ο δήμαρχος πριν 5 χρόνια εξέφρασε μια μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών που ήθελαν την ανανέωση. Κατά τη γνώμη μου αποδείχτηκε κατώτερος των προσδοκιών. Βέβαια, προσωπικά έλεγα ανέκαθεν, ότι δεν γίνεται πολιτική με την ατάκα, με την επικοινωνία, χωρίς να ασχολούμαστε ουσιαστικά με τα θέματα, χωρίς να έχουμε χρονοδιάγραμμα, στόχους και να επιβλέπουμε την πορεία τους.

 

Ως κάτοικος της πόλης που βλέπετε τα χειρότερα προβλήματα που δεν έχει επιλύσει η διοίκηση Μπουτάρη;

Θα μπορούσα βέβαια να αναφερθώ στα θέματα της στάθμευσης και των σκουπιδιών. Αλλά θα επικεντρωθώ σε θέματα που αφορούν στην επαφή μου με τα ζητήματα του δήμου ως Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων.

Είμαστε στην πλατεία Διοικητηρίου, για την ανάπλαση της οποίας εξασφάλισα πόρους ώστε να γίνουν οι μελέτες, να αναδειχθούν και τα αρχαία και να κατασκευασθεί και πλατεία στην οποία θα μπορούσαν να τοποθετηθούν κάποια από τα μάρμαρα που υπήρχαν εκεί στα παιδικά μας χρόνια. Τι γίνεται με την υπόθεση αυτή; Ακούω ότι χάθηκε η χρηματοδότηση. Ο δήμος είχε ευθύνη να παρακολουθεί την πορεία της χρηματοδότησης.

Διαβάσαμε ότι αποδεσμεύονται πάρα πολλά οικόπεδα, που είχαν δεσμευθεί από τον δήμο για σχολική στέγη, διότι δεν υπάρχουν χρήματα. Δεν λέω ότι η έλλειψη χρημάτων είναι ευθύνη του δήμου, αλλά τι έκανε ο Γ. Μπουτάρης τα τελευταία χρόνια, πώς ενήργησε για να αποτρέψει αυτή την κατάσταση; Είναι λοιπόν συνυπεύθυνος.

Σας θυμίζω επίσης το ξεσπίτωμα του 5ου Λυκείου. Πριν τρία χρόνια, ο δήμος, λόγω των εργασιών που γίνονται εκεί, αποφάσισε, περίπου, κάθε τάξη να πηγαίνει και σε άλλο σχολικό συγκρότημα. Με ενέργειες του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων που εποπτευόταν από τη ΓΓΔΕ, στήθηκαν οι προκάτ αίθουσες δίπλα από το Μέγαρο Μουσικής και μεταφέρθηκε εκεί το Λύκειο.

Αυτός ο κατάλογος, με λάθη, παραλείψεις ή έλλειψη δράσης για λύσεις προβλημάτων είναι πολύ μεγάλος. Τα ταξίδια είναι καλά, αλλά οι πολίτες θέλουν δήμαρχο να λύνει προβλήματα.

 

Προβλέπετε ότι το 2019 οι Θεσσαλονικείς θα ψάξουν για άλλη λύση;

Πιστεύω πως ναι.

 

Ο Γιάννης Μπουτάρης ήταν μόδα και πέρασε;

Ισχύει και αυτό. Αλλά ταυτόχρονα ο χρόνος είναι αμείλικτος για όλους όσους κάνουν πολιτική. Νομίζω ότι κλείνει ο κύκλος του.

 

Εσείς τι διαφορετικό θα κάνατε ; 

Δεν θέλω να μπω σε αυτή τη συζήτηση. Με το «θα» δεν γίνεται πολιτική. Προσωπικά είμαι ένας άνθρωπος που ασχολούμαι με τα προβλήματα και προσπαθώ να τα λύσω με υπομονή, επιμονή και μεθοδική δουλειά, αποφεύγοντας την επικοινωνιακή διαχείριση η οποία απαιτείται μόνο για να συνεπικουρεί την πραγματική προσπάθεια.

 

«Ενεργά παρών για τη Θεσσαλονίκη»

Κάποια δημοσιεύματα το 2014 σας έβαζαν μέσα στους υποψήφιους για να πάρετε το χρίσμα της ΝΔ για τον δήμο. Τελικά επελέγη ο Στ. Καλαφάτης.

Δεν υπήρχε κάποια στόχευση. Το συνεχές ενδιαφέρον μου όμως για τα θέματα της Θεσσαλονίκης ως Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων έφερε και το δικό μου όνομα στο προσκήνιο.

 

Οι φιλοδοξίες σας δεν φθάνουν μέχρι το δημαρχιακό θώκο;

Είμαι προσηλωμένος πολιτικά να εκλεγώ με τη ΝΔ, βουλευτής στην Α’ Θεσσαλονίκης.

 

Αν αύριο έρθει ο Κ. Μητσοτάκης και σας προτείνει;

Με αν κουβέντα δεν γίνεται. Δεν έχω τέτοια στόχευση. Θέλω να εκλεγώ βουλευτής στην Α’ Θεσσαλονίκης με τη ΝΔ, είμαι ενεργά παρών, ασχολούμενος με τα θέματα της πόλης μου. Άλλωστε, για μένα η πολιτική πρέπει να αναδεικνύει προβλήματα, να τα χειρίζεται και να τα λύνει.

 

Θα συνεχίστε να ασκείτε κριτική στον Γ. Μπουτάρη;

Ναι, τεκμηριωμένη πάντα και καλώ σε συστράτευση όλες τις δυνάμεις της πόλης που αντιμετωπίζουν τα θέματα του δήμου με ανάλογο με τον δικό μου τρόπο. Χαίρομαι μάλιστα ιδιαίτερα που βλέπω συνεχώς περισσότερα στελέχη από την παράταξή μου να αποβάλλουν επιτέλους το φόβο τους απέναντι στο «φαινόμενο» Μπουτάρη.

 

Είστε ικανοποιημένος από την αντιπολίτευση που ασκεί ο Στ. Καλαφάτης;

Όπως και ο ίδιος ο επικεφαλής της αντιπολίτευσης δηλώνει, οι «Εντάξει» έχουν βρει το βηματισμό τους. Συμφωνώ με αυτή την άποψη.

 

Πιστεύετε ότι για το 2019 η επιλογή του υποψήφιου δημάρχου πρέπει να γίνει ξανά με «χρίσμα» ή να υπάρξει επιλογή από τη «βάση»;

Τα θέματα αυτά τα αντιμετωπίζουμε πάντα με βάση την πολιτική συγκυρία και τις επιθυμίες των πολιτών.

 

 «Δίναμε λύσεις» 

Πως ήταν να είσαι κυβερνητικό στέλεχος σε εποχές μνημονίου; 

Ήμουν σε ένα υπουργείο στο οποίο είχαμε τη χαρά να βλέπουμε να ολοκληρώνονται έργα: Δρόμοι, λιμάνια, αεροδρόμια, σχολεία και νοσοκομεία. Δεν είχαμε σχέση με επώδυνα μέτρα.

 

Τι άφησε στη Θεσσαλονίκη ο Στρ. Σιμοπουλος ως ΓΓΔΕ; 

 Την επίλυση των προβλημάτων του Μετρό με βάση την οποία τώρα το έργο τρέχει με ικανοποιητικές ταχύτητες, τους κόμβους της δυτικής περιφερειακής, τη χρηματοδότηση για το Διοικητήριο και τη θαλάσσια αστική συγκοινωνία, πάρα πολλά έργα σχολικής στέγης κυρίως στη δυτική Θεσσαλονίκη, την υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής διάβασης στη Μενεμένη και άλλες μικρότερες παρεμβάσεις. Σε όλα αυτά βοήθησαν και άλλοι άνθρωποι της πόλης και βέβαια όλοι οι δήμαρχοι του νομού με τους οποίους είχα άριστη συνεργασία.