Το 2016 βλέπει ως έτος ολοκλήρωσης των εργασιών του μετρό της Θεσσαλονίκης ο νέος γενικός γραμματέας Δημοσίων Έργων, Στράτος Σιμόπουλος. Ο Θεσσαλονικιός πολιτικός, σε συνέντευξή του στον «ΑτΚ», παρουσιάζει τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να ξεπεραστούν τα προβλήματα που υπάρχουν τους τελευταίους μήνες στη χρηματοδότηση του μετρό, λόγω έλλειψης ρευστότητας του αναδόχου. Έτσι, προαναγγέλλει αύξηση της προκαταβολής, αλλά και ικανοποίηση αιτημάτων του αναδόχου, στο πλαίσιο της σύμβασης, ώστε το έργο να μπορέσει να πάρει και πάλι μπρος.
Ταυτόχρονα, ο κ. Σιμόπουλος δηλώνει ότι μέσα στους επόμενους έξι μήνες θα ολοκληρωθούν οι αρχαιολογικές ανασκαφές στα εργοτάξια της Δημοκρατίας και της Βενιζέλου, που τόσο έχουν ταλαιπωρήσει τους καταστηματάρχες, ενώ για την Αγίας Σοφίας, εκτιμά ότι δεν θα υπάρξουν νέες καθυστερήσεις με τις αρχαιότητες.
Για τον… πολύπαθο σταθμό στο Παπάφειο, ξεκαθαρίζει ότι το πρόβλημα λύθηκε και ότι ο σταθμός θα κατασκευαστεί, ενώ για την επέκταση του μετρό προς την Καλαμαριά λέει ότι εντός του έτους θα υπάρξει ανάδοχος.
Κύριε Σιμόπουλε, το μετρό της Θεσσαλονίκης, ακόμη και σήμερα, εξακολουθεί να αποτελεί ένα σύγχρονο… γεφύρι της Άρτας. Είναι δυνατόν το έργο να ξεμπλοκάρει και να πάρει μπρος; Με ποιους τρόπους;
«Το κύριο πρόβλημα που υπάρχει σήμερα στο μετρό είναι η έλλειψη ρευστότητας από την πλευρά της αναδόχου κοινοπραξίας. Δύο είναι οι τρόποι να το αντιμετωπίσουμε, εκ των οποίων μόνον ο ένας εξαρτάται από εμάς. Ο πρώτος τρόπος είναι να μπορέσει ο ανάδοχος να εξασφαλίσει τραπεζική χρηματοδότηση ο ίδιος. Ο δεύτερος τρόπος είναι να αυξηθεί η προκαταβολή που δίνουμε στον ανάδοχο από 6%σε 10% και παράλληλα, στο πλαίσιο της σύμβασης, να ικανοποιήσουμε ορισμένα εύλογα αιτήματά του. Στην κατεύθυνση αυτή άλλωστε κάνουμε όλες τις απαραίτητες ενέργειες.
Ανοιχτό παραμένει επίσης και το θέμα των απαλλοτριώσεων που προέκυψαν στη Βούλγαρη και τη Νέα Ελβετία, λόγω της αλλαγής χωροθέτησης των σταθμών, όπου αναμένονται δικαστικές αποφάσεις, ενώ για το σταθμό Πατρικίου και τη διακλάδωση Πατρικίου έχουν ήδη καθοριστεί οι τιμές μονάδας και μπορούμε να ξεκινήσουμε άμεσα.
Όσον αφορά στις αρχαιολογικές εργασίες, που δημιούργησαν καθυστέρηση στο έργο, αυτές βρίσκονται σε τελικό στάδιο στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, ενώ δεν περιμένουμε να υπάρχει κάτι ιδιαίτερο από την άποψη αυτή στις υπόλοιπες εκσκαφές που θα γίνουν.
Εν τέλει, λογικά περίπου σε ένα εξάμηνο θα έχουμε ολοκληρώσει τις αρχαιολογικές εργασίες στο Βαρδάρη και τη Βενιζέλου. Στην Αγίας Σοφίας θα μεταφερθούμε στο νότιο τμήμα όπου δεν αναμένονται ιδιαίτερα ευρήματα λόγω της ύπαρξης του παντορροϊκού αγωγού.
Λάβετε επίσης υπόψη ότι η πρόσφατη απόφαση για επίλυση επιτόπου των σχετικών προβλημάτων παίρνει πλέον σάρκα και οστά και την επόμενη Τετάρτη, έρχονται στη Θεσσαλονίκη για σύσκεψη οι διευθύντριες Βυζαντινών και Ιστορικών Αρχαιοτήτων του υπουργείου Πολιτισμού».
Στην αρχή, ο επίσημος χρόνος παράδοσης του μετρό ήταν το 2012. Πήρε παράταση για το 2013. Μετά για το 2014. Ακολούθως για το 2015. Πρόσφατα, ο πρόεδρος της «Αττικό Μετρό ΑΕ» δήλωσε ότι το Νοέμβριο του 2016 το έργο μπορεί να είναι έτοιμο. Εσείς μπορείτε να δώσετε οριστικό χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση του μετρό;
«Γενικά, είναι απαραίτητο όλοι να κατανοήσουμε ότι πρέπει να αποφεύγουμε οποιαδήποτε αλλαγή στο σχεδιασμό των έργων και να μην επιβαρύνουμε τόσο το κόστος τους όσο και το χρόνο υλοποίησής τους. Ειδικά τώρα, για το μετρό, με την προϋπόθεση ότι θα επιλυθεί το πρόβλημα ρευστότητας της κοινοπραξίας, θα γίνει ένα νέο επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα, καθώς και με την αμοιβαία βούληση όλων των εμπλεκόμενων φορέων, το έργο μπορεί να είναι έτοιμο το 2016. Μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι από πλευράς μας καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια. Εν πάση περιπτώσει, βέβαια, η σχέση της Αττικό Μετρό με την ανάδοχο κοινοπραξία πρέπει να επανακαθοριστεί τις προσεχείς εβδομάδες, διότι η Θεσσαλονίκη δεν έχει την πολυτέλεια να περιμένει άλλο».
Οι καταστηματάρχες που βρίσκονται γύρω από τα εργοτάξια υποφέρουν περισσότερο από όλους. Πότε θα φύγουν οι λαμαρίνες έξω από τα καταστήματα στα εργοτάξια της Δημοκρατίας, της Βενιζέλου, της Αγίας Σοφίας και της Ανάληψης;
«Μέσα στο επόμενο εξάμηνο ξεκινούν τα έργα πολιτικού μηχανικού και ταυτόχρονα κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που θα ανακουφίσουν τις περιοχές. Οι λαμαρίνες θα απομακρυνθούν πλήρως αμέσως μετά το πέρας των εργασιών κατασκευής των σταθμών. Στην Ανάληψη ξεκινήσαμε ήδη κάποιες ανακουφιστικές ενέργειες και αναμένουμε από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας την έγκριση των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων».
Ο σταθμός στο Παπάφειο αποτελεί από μόνος του ένα τεράστιο «αγκάθι» για το μετρό της Θεσσαλονίκης. Τελικά θα κατασκευαστεί ή… χάθηκε στο δρόμο;
«Δεν αποτελεί πλέον «αγκάθι». Φροντίζουμε σε συνεννόηση με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη να εκδοθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα η κοινή υπουργική απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Υγείας, προκειμένου το ίδρυμα να συνάψει σύμβαση δουλείας στο χώρο του σταθμού. Το θέμα των απαλλοτριώσεων φαίνεται να έχει λήξει. Έτσι, από τη στιγμή που η ανάδοχος εταιρία θα είναι έτοιμη να επιταχύνει τις εργασίες της θα μπορέσει να εγκατασταθεί και στο συγκεκριμένο σταθμό».
Πότε θα υπάρξει ανάδοχος για την Καλαμαριά; Λαμβάνονται μέτρα, ώστε να μην παρουσιαστούν προβλήματα αντίστοιχα με αυτά της βασικής γραμμής;
«Εντός της φετινής χρονιάς θα υπάρξει ανάδοχος και το έργο θα προχωρήσει γρηγορότερα, διότι έχει δημοπρατηθεί με ωριμότερες μελέτες. Όσο για τα θέματα των απαλλοτριώσεων, τα λύνουμε σήμερα και δεν τα αφήνουμε για το μέλλον».
Η επέκταση προς Σταυρούπολη μπορεί να εξασφαλίσει χρηματοδότηση; Ποιες άλλες επεκτάσεις βρίσκονται στα πλάνα του υπουργείου;
«Η επέκταση αυτή ωριμάζει, ώστε να είναι έτοιμη να ενταχθεί στα αμέσως επόμενα χρηματοδοτικά προγράμματα. Τέλος, σχεδιάζονται η επέκταση προς Αμπελόκηπους – Εύοσμο, η σύνδεση Πυλαίας – Τούμπας, αλλά και η γραμμή μονορέιλ από τη Μίκρα προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία»».
<w_LsdException Locked=»false» Priority=»9″ SemiHidden=»true»