ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
-Μαθαίνουμε ότι διοργανώνετε εκδήλωση για τη Σχολική Στέγη στη Δυτική Θεσσαλονίκη. Τι σας ωθεί να δραστηριοποιείστε πολύ δυτικά;
Η Δυτική Θεσσαλονίκη, ενώ έχει πλέον περισσότερους κατοίκους από την ανατολική, υστερεί σε υποδομές. Την εποχή της μεγάλης οικιστικής ανάπτυξης η πολιτεία, ενώ έδωσε τη δυνατότητα να επεκτείνουν οι δήμοι σχέδια πόλεως, δεν φρόντισε να δημιουργήσει εδώ τις ανάλογες υποδομές.
-Μπορείτε σας παρακαλώ να γίνετε πιο συγκεκριμένος;
Δύο παραδείγματα είναι χαρακτηριστικά.
Το πρώτο αφορά το θέμα της μετακίνησης. Οι κόμβοι της Περιφερειακής έφτασαν έως το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου και όχι δυτικότερα, ενώ οι καθημερινές μετακινήσεις αυξήθηκαν θεαματικά.
Το δεύτερο αφορά στη σχολική στέγη, με το μεγαλύτερο πρόβλημα να εστιάζεται στο Δήμο Ευόσμου – Κορδελιού, πάνω από τον περιφερειακό.
-Υπάρχει δυνατότητα να δημιουργηθούν αυτές οι απαιτούμενες υποδομές;
Βεβαίως υπάρχουν δυνατότητες. Κοιτάξτε τα έργα στην περιφερειακή. Γνωρίζοντας το πρόβλημα, όταν την τριετία 2012 έως 2014, βρέθηκα στη θέση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Έργων στην Κυβέρνηση Σαμαρά, φρόντισα να ολοκληρωθούν οι μελέτες και να δημοπρατηθούν τα έργα. Έτσι, από φέτος σταδιακά θα δίνονται στην κυκλοφορία οι κόμβοι και ο συνολικός χρόνος μετακίνησης από την λαχαναγορά έως το Νοσοκομείο Άγιος Παύλος θα μειωθεί κατά πολύ.
Λύσεις, λοιπόν, υπάρχουν.
-Έχετε να προτείνετε και αναπτυξιακές λύσεις μητροπολιτικού χαρακτήρα για την Θεσσαλονίκη;
Tο αναπτυξιακό απόθεμα και οι δυνατότητες της Θεσσαλονίκης είναι μπροστά στα μάτια μας. Να πάρουμε ως παράδειγμα την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της πόλης, η οποία ολοκληρώνεται με θετικό τρόπο και αναμένεται να δώσει νέα πνοή στο σημαντικότερο «περιουσιακό στοιχείο» της Θεσσαλονίκης. Tο λιμάνι αποτελεί έναν κρίκο, ο οποίος έρχεται να προστεθεί δίπλα στα υπόλοιπα προτερήματα της Θεσσαλονίκης: την γεωγραφική της θέση, το παραλιακό μέτωπο, τις τουριστικές προοπτικές και τον πρωτογενή τομέα της ευρύτερης περιοχής μας. Αβίαστα και χωρίς κάποιος να έχει μπροστά του ένα master plan μπορεί να καταλήξει στο συμπέρασμα πως η Θεσσαλονίκη έχει όλα τα φόντα για να αναδειχθεί σε έναν κόμβο συνδυασμένων μεταφορών. Να διαδραματίσει η πόλη μας και η Βόρεια Ελλάδα για την Ν.Α. Ευρώπη ότι αποτελεί η Ολλανδία και το Ρότερνταμ για τη βορειοδυτική Ευρώπη. Μία Θεσσαλονίκη-κόμβος συνδυασμένων μεταφορών που αξιοποιεί την Εγνατία Οδό, η οποία έχει σχεδόν ολοκληρωθεί και απομένουν μόνο κάποιοι κάθετοι οδικοί άξονες. Η πόλη έχει και άλλη «προίκα» προς αυτή την κατεύθυνση, όπως το σχέδιο μετατροπής του στρατοπέδου Γκόνου σε διαμετακομιστικό κέντρο, τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου (ηλεκτροκίνηση για τον Προμαχώνα, σιδηροδρομική Εγνατία κα) και την ολοκλήρωση της επέκτασης του αεροδιαδρόμου στο αεροδρόμιο «Μακεδονία».
-Για τον τομέα των σχολικών υποδομών τι έχετε να πείτε;
Και εκεί υπάρχουν δυνατότητες, αν και το θέμα είναι πιο σύνθετο. Παραδείγματος χάριν, τον Φεβρουάριο του 2012, εξαγγείλαμε την κατασκευή 18 σχολικών συγκροτημάτων, από τα οποία τα 15 είναι ήδη έτοιμα. Εδώ, όμως, πρέπει να γίνει σαφές ότι η ύπαρξη ώριμων μελετών από την πλευρά των Δήμων βοηθάει σε μεγάλο βαθμό να εξευρεθούν οι πόροι και να δημοπρατηθούν τα έργα. Γι ‘ αυτό άλλωστε διοργανώνουμε και την ημερίδα στις 14 Μαΐου στο Καραπάντσειο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Αμπελοκήπων.
-Τι εννοείτε ακριβώς;
Για την κατασκευή ενός σχολικού συγκροτήματος εμπλέκονται το Υπουργείο Παιδείας, οι Δήμοι, οι Περιφέρειες, οι Κτιριακές Υποδομές Α.Ε. (πρώην Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων). Κάθε οργανισμός έχει το ρόλο του για τη χωροθέτηση, την αρχιτεκτονική του κτιρίου, τη χρηματοδότηση και την υλοποίηση.
Με την εκδήλωση θέλουμε να γίνει σαφής, κυρίως στους γονείς, η κατανομή των ευθυνών ώστε να μην βλέπουμε, όπως γίνεται συχνά, να επιρρίπτονται ευθύνες σε λάθος πλευρές.
-Θα επικεντρώσετε και σε άλλα σημεία στην εκδήλωση;
Ναι, διότι όπως προέκυψε από τις συναντήσεις προετοιμασίας της εκδήλωσης υπάρχουν και άλλα θέματα, τα οποία «εν τάχει» παραθέτω παρακάτω:
α. Προτιμούμε τα παιδιά μας να πηγαίνουν σε ένα οποιοδήποτε σχολείο δίπλα στο σπίτι μας ή σε ένα σύγχρονο σχολείο, αλλά σε κάποια απόσταση;
β. Τι θα γίνει με τα σχολικά συγκροτήματα που είναι άδεια;
γ. Υπάρχουν δήμοι με σύγχρονες σχολικές εγκαταστάσεις που βλέπουν, όμως, τον αριθμό των μαθητών χρόνο με το χρόνο να μειώνεται. Πώς θα αξιοποιηθούν αυτές οι εγκαταστάσεις;
δ. Γιατί δεν συμμετέχουν θεσμικοί εκπρόσωποι δασκάλων και καθηγητών στις επιτροπές έγκρισης των αρχιτεκτονικών σχεδίων για τα σχολικά συγκροτήματα;
-Απ’ ό, τι μας λέτε, λοιπόν, κ. Σιμόπουλε θα πρόκειται για μια χρηστική ημερίδα χωρίς πολιτική διάσταση.
Η πολιτική πάντα υπεισέρχεται στη λύση των προβλημάτων. Υπάρχουν διάφορα ερωτήματα που αφορούν στη σημερινή Κυβέρνηση Ένα τέτοιο είναι, παραδείγματος χάριν, γιατί δεν προχώρησε στη σύναψη ενός δανείου, μέσω των Κτιριακών Υποδομών Α.Ε., με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.Ένα δεύτερο είναι, γιατί σταμάτησε την υλοποίηση ενός προγράμματος κτιριακής αναβάθμισης των νηπιαγωγείων και των δημοτικών σχολείων που ήταν έτοιμο να ξεκινήσει δυτικά.Δεν πρόκειται, όμως, για στείρα αντιπολίτευση, αλλά για παρακίνηση της Κυβέρνησης προς την σωστή κατεύθυνση. Θέλω, όμως, να γνωρίζουν οι αναγνώστες σας κ. Σαρηγιαννίδη, ότι εκείνο που με ενδιαφέρει είναι, κυρίως, ο προβληματισμός γύρω από τα θέματα της σχολικής στέγης στη Δυτική Θεσσαλονίκη και η ανταλλαγή απόψεων με συγκλίσεις και αποκλίσεις. Θα είναι μια πολύ ενημερωτική ημερίδα, κυρίως για τους γονείς. Στη συζήτηση, μάλιστα, θα συμπεριληφθούν τα προβλήματα σχολικής στέγης για τα ΑΜΕΑ, το καλλιτεχνικό σχολείο και το εκκλησιαστικό λύκειο.
-Τα προβλήματα στην εκπαίδευση στην Θεσσαλονίκη δεν περιορίζονται πάντως μόνο στην σχολική στέγη…
Προφανέστατα. Υπάρχουν μεγάλες προοπτικές για την ανώτατη εκπαίδευση στην πόλη μας. Τα Πανεπιστήμια της Θεσσαλονίκης, που είναι η μεγαλύτερη Πανεπιστημιούπολη των Βαλκανίων, απαιτείται να συνδεθούν με την αγορά εργασίας. Να μπορούν, έτσι, να χρηματοδοτηθούν μεταπτυχιακά προγράμματα και από ιδιωτικές εταιρείες. Εκτός από το εκπαιδευτικό, πρέπει να ασχοληθούμε και με ένα παραμελημένο ζήτημα, που δυστυχώς το αντιμετωπίζουν πολλοί νέοι πτυχιούχοι, όταν θελήσουν να εισέλθουν στην αγορά εργασίας. Πρόκειται για τη μη πιστοποίηση πολλών επαγγελμάτων και ιδιαίτερα αυτών της οικοδομής. Άλλο μεγάλο θέμα είναι και η παραγωγή καινοτομικών προϊόντων. Η πόλη επί πολλά χρόνια συζητά για την Ζώνη Καινοτομίας, η οποία έστω με μεγάλη καθυστέρηση αποκτά ένα σχέδιο. Η Ζώνη Καινοτομίας μπορεί να έχει το κέντρο της ανατολικά, αλλά έχει την δυνατότητα να αξιοποιήσει και δεκάδες άδεια κτιριακά συγκροτήματα σε όλο το πολεοδομικό συγκρότημα.
-Αυτές οι μεταβολές που προτείνετε απαιτούν ένα ευρύτερο μεταρρυθμιστικό ρεύμα τόσο στην πολιτική σκηνή, όσο και στην κοινωνία.
Η Ελλάδα χρειάζεται επειγόντως μεταρρυθμίσεις που θα φέρουν επενδύσεις, καθώς και προώθηση των ιδιωτικοποιήσεων, οι οποίες θα οδηγήσουν στη δημιουργία βιώσιμων θέσεων εργασίας. Έχουμε συγκριτικό πλεονέκτημα σε κλάδους, όπως η ενέργεια, η γεωργία, ο τουρισμός και πρέπει να το εκμεταλλευτούμε. Οι μεταρρυθμίσεις χρειάζεται να υποστηριχθούν από πολιτικές δυνάμεις με σχέδιο, ισχυρή βούληση και διάθεση για δουλειά. Δεν μπορούμε ως πολιτικοί να είμαστε απλοί διαχειριστές μίας κατάστασης, που βρίσκουμε από τους προηγούμενους και παραδίδουμε στους επόμενους. Οι πολίτες απαιτούν εδώ και τώρα λύσεις στα μεγάλα προβλήματά τους, τα οποία διογκώνονται κάθε ημέρα. Μπορούμε να βρούμε τις λύσεις, να τις επιβάλλουμε όπου χρειάζεται και να φανούμε χρήσιμοι στον τόπο.
-Να περιμένουμε εκ μέρους σας και άλλες αντίστοιχες πρωτοβουλίες κ. Σιμόπουλε, όπως αυτή με την σχολική στέγη;
Βεβαίως. Άλλωστε, αυτό είναι το νόημα της πολιτικής. Όταν είσαι στην αντιπολίτευση να αναδεικνύεις θέματα και προβλήματα. Όταν είσαι στην συμπολίτευση να εργάζεσαι, ώστε να επιλύονται. Ειδικά σήμερα, μάλιστα, με την Κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, διαγράφεται πεδίο δόξης λαμπρό για αντιπολίτευση, αλλά και για προτάσεις συγκεκριμένες, όπως αυτές που προανέφερα.