ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ «ΗΜΕΡΗΣΙΑ» (13-9-2014)

Συνέντευξη στην εφημερίδα «ΗΜΕΡΗΣΙΑ» 13-9-2014

-Κύριε Σιμόπουλε, στη νέα προγραμματική περίοδο που ξεκίνησε ήδη, πρόκειται να «ξεκλειδώσουν» σημαντικά έργα που θα αλλάξουν ριζικά το πρόσωπο της Αττικής. Σύμφωνα με τις εξαγγελίες, σε 3 χρόνια από σήμερα θα είναι έτοιμη η ανάπλαση της Πανεπιστημίου και του Φαληρικού Όρμου, ενώ παίρνει μπρος και η Γραμμή 4 του Μετρό. Πότε περιμένουμε τις δημοπρατήσεις αυτών των έργων; 

Οι δημοπρατήσεις των έργων αναμένεται να γίνουν εντός του Φθινοπώρου και να έχουμε ολοκληρώσει την Ανάπλαση της Πανεπιστημίου και του Φαληρικού Όρμου σε 3 – 3,5 χρόνια περίπου. Για τη γραμμή 4, βέβαια, του Μετρό στην Αθήνα, θα απαιτηθούν 6 χρόνια μετά την εγκατάσταση του εργολάβου. Πρόκειται για 3 πολύ σημαντικά έργα που θα αλλάξουν την εικόνα της Αττικής. Μαζί με τους οδικούς άξονες, αλλά και τα άλλα έργα που κατασκευάζει το Υπουργείο μας σε όλη τη χώρα, θα έχουμε μια συνολική αναβάθμιση των υποδομών στην Ελλάδα. Παράλληλα, η χώρα θα καταστεί κόμβος συνδυασμένων μεταφορών με προφανή επίδραση στην ανάπτυξη, ενώ ταυτόχρονα θα βελτιωθεί και η καθημερινότητα των πολιτών.

– Παρά τους αρχικούς σχεδιασμούς, παρατηρούνται ήδη καθυστερήσεις στις διαγωνιστικές διαδικασίες, με αποτέλεσμα οι δημοπρατήσεις των έργων να μετατίθενται διαρκώς. Ποιοι είναι οι λόγοι, δεδομένου ότι η χρηματοδότηση έχει εξασφαλισθεί; 

Είμαστε αναγκασμένοι να προσαρμοσθούμε, πλέον, στις νέες νομοθετικές διατάξεις που ακολουθούν τις κοινοτικές οδηγίες, αλλά και να ολοκληρώσουμε τη διαδικασία χρηματοδότησης, η οποία είναι βέβαια συμφωνημένη. Σημειώστε ότι οι διαδικασίες χρηματοδότησης ξεκινούν μόνο όταν έχουμε πλήρεις μελέτες. Να τονίσω, όμως, ότι για την Πανεπιστημίου και τη γραμμή 4 δεν υπήρχαν εξαγγελίες και καθυστερήσεις. Για το Φαληρικό Όρμο θα αναφέρεσθε, όπου τελικά η έκδοση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων ήταν περισσότερο χρονοβόρα απ’ ότι υπολογίζαμε, ενώ γίνεται προσαρμογή των μελετών, ώστε να ανταποκριθούν στο χαμηλότερο προϋπολογισμό του έργου που τελικά αποφασίσθηκε.

– To έργο ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου χαρακτηρίζεται ως «έργο πνοής για την Αττική». Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις σας, πως αυτό μεταφράζεται πρακτικά σε επιβατική κίνηση και επισκεψιμότητα;  

Όσο κι αν φαίνεται εκ πρώτης όψεως περίεργο, μπορώ να σας αναφέρω ότι η επισκεψιμότητά του εκτιμάται πως θα είναι μεγαλύτερη από αυτή της Ακρόπολης και του Μουσείου, διότι πολλοί κάτοικοι της Αττικής, ειδικά των νοτίων προαστίων, θα πηγαίνουν πολύ συχνά, ακόμη και κάθε μέρα.

-Αναφορικά με τη Γραμμή 4 του Μετρό, πότε θα ξεκινήσει η «ώριμη μελετητικά» πρώτη φάση, από Γαλάτσι έως Ευαγγελισμό; Τι γίνεται με την επέκταση μέσω Αμαρουσίου προς την εθνική οδό και την διακλάδωση προς την Καισαριανή; 

Η διαδικασία περιλαμβάνει πρόσκληση ενδιαφέροντος, μετά από προεπιλογή και διαγωνιστική διαδικασία. Ο χρόνος, συνολικά, για να εγκατασταθεί ο εργολάβος μπορεί να είναι και 18 μήνες από σήμερα. Για την επέκταση προς την Εθνική οδό και προς Καισαριανή, οι μελέτες είναι σε εξέλιξη, αλλά τώρα μπορούμε να δώσουμε χρονοδιαγράμματα μόνο για τη γραμμή 4.

– Στη Θεσσαλονίκη, το Μετρό, εξαιρουμένου του σταθμού Βενιζέλου, θα είναι έτοιμο το 2018. Πότε αναμένεται η απόφαση από το Συμβούλιο της Επικρατείας και κατά πόσο θεωρείται εφικτό να γίνει δεκτή η πρόταση επανατοποθέτησης του 90% των ευρημάτων που έχετε καταθέσει; 

Είμαστε στη φάση κατά την οποία η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, σύμφωνα με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, υπέβαλε στα μέσα Ιουλίου στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ), μελέτη που προβλέπει απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων σε ποσοστό 85%. Αναμένουμε από το Υπουργείο Πολιτισμού να εισάγει το θέμα στο ΚΑΣ, να έχουμε την έγκριση και να προχωρήσουμε. Βέβαια και εναντίον αυτής της διαδικασίας προσφεύγει ο Δήμος Θεσσαλονίκης, ο οποίος θέτει πλέον και θέμα μη απόσπασης. Αλλά χωρίς την απόσπαση δεν μπορεί να γίνει ο Σταθμός και χωρίς τον Σταθμό Βενιζέλου, θα έχουμε ένα κουτσουρεμένο ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης. Εν πάση, όμως, περιπτώσει, σχεδιάζουμε την πορεία του έργου, ώστε να το παραδώσουμε το 2018 και το Σταθμό Βενιζέλου αργότερα.

-Μετά από μεγάλη περίοδο αδράνειας, στην «ατζέντα» του υπουργείου περιλαμβάνεται μια σειρά από σημαντικά εν εξελίξει δημόσια έργα. Ποια εξ αυτών πρόκειται να ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2015; 

Τα περισσότερα έργα πρέπει να ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2015, διότι λήγει η προγραμματική περίοδος του ΕΣΠΑ και αρχίζει η επόμενη. Μπορούμε, όμως, να κάνουμε και μεταφορές έργων από τη μια περίοδο στην άλλη. Πιστεύω, όμως, ότι οι οδικοί άξονες Κόρινθος – Πάτρα, Αθήνα – Θεσσαλονίκη, οι κάθετοι άξονες της Εγνατίας Φλώρινα – Νίκη, Καστοριά – Κρυσταλλοπηγή, Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, αλλά και άλλα μικρότερα έργα θα είναι έτοιμα. Ενδεικτικά αναφέρω το αεροδρόμιο της Σητείας, το αεροδρόμιο Μακεδονία και παρακάμψεις πόλεων (ʼγιος Νικόλαος).

-Το ενδεχόμενο πρόωρων εκλογών κατά πόσο θα επηρεάσει την εξέλιξη των έργων; 

Δυστυχώς, δεν έχουμε φθάσει ως χώρα σε τέτοιο επίπεδο, ώστε η δημόσια διοίκηση να μην επηρεάζεται από τις εκλογές. Φυσιολογικά, λοιπόν, ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα προκαλέσει σημαντικό πισωγύρισμα που θα επηρεάσει την ανάπτυξη και θα αυξήσει την ανεργία. Μην ξεχνάμε ότι στα εργοτάξια των Δημοσίων Έργων, υπάρχουν σήμερα χιλιάδες εργαζόμενοι, υπεργολάβοι, αλλά και τα έμμεσα οφέλη από τη λειτουργία τους είναι σημαντικά για τις τοπικές κοινωνίες.

-Υπάρχουν βλέψεις και ενδεχόμενο παραίτησης έως τον ερχόμενο Δεκέμβριο, για τη συμμετοχή σας στις εθνικές εκλογές του καλοκαιριού του 2016;    

Είναι ένα σοβαρό ενδεχόμενο, αλλά τις τελικές αποφάσεις θα τις πάρω στον κατάλληλο χρόνο, δηλαδή τον Δεκέμβριο.