ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ «FREE SUNDAY» (7-9-2014)

Συνέντευξη Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Έργων, κ. Στράτου Σιμόπουλου στην εφημερίδα «FREE SUNDAY»
1.    Αναφερθήκατε πρόσφατα στην ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου. Υπάρχουν εξελίξεις αναφορικά με το έργο αυτό και πότε αναμένεται να ολοκληρωθεί;
Η ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου σηματοδοτεί την εκκίνηση μιας σειράς έργων πνοής στην Αττική, θέτοντας σε νέες βάσεις την ανάπτυξη ευρύτερων περιοχών του λεκανοπεδίου. Στο Φαληρικό Όρμο, ενώνουμε ξανά την πόλη με τη θάλασσα, δημιουργώντας μια ζώνη πρασίνου πάνω από τη Λεωφόρο Ποσειδώνος, η οποία μεταφέρεται σε μήκος ενός χιλιομέτρου από τον κόμβο Συγγρού έως τον κόμβο Κηφισού, κατά 90 μέτρα, προς την πλευρά της θάλασσας, ανακατασκευάζεται η γραμμή του τραμ, διαπλατύνεται η Εθνάρχου Μακαρίου και δημιουργείται σε όλο αυτό το μήκος μια αντιπλημμυρική τάφρος. Η Λεωφόρος Ποσειδώνος υποβαθμίζεται και σε δύο τμήματά της (μήκους 300 μέτρων το καθένα) αναπτύσσονται δύο εγκάρσια τμήματα πρασίνου, τα οποία ουσιαστικά θα ενώνουν το παραλιακό μέτωπο των δήμων Καλλιθέας και Μοσχάτου με τη θάλασσα. Παράλληλα, γίνονται έργα εκβάθυνσης στον ποταμό Ιλισό, ενώ η άρδευση του πάρκου θα γίνεται από τον ποταμό Κηφισό. Καταλαβαίνετε, λοιπόν ότι το έργο θα αλλάξει ριζικά την εικόνα του παραλιακού μετώπου.
Είναι ένα έργο, το οποίο θα δημοπρατηθεί εντός του φθινοπώρου, αποτέλεσμα της συνεργασίας τριών υπουργείων -του Υπουργείου Τουρισμού, του Υπουργείου Περιβάλλοντος και του Υπουργείου Υποδομών- με συμφωνημένο τον τρόπο χρηματοδότησης, στον οποίο συμμετέχει και η Περιφέρεια Αττικής. Πιστεύουμε, λοιπόν, ότι θα έχουμε ανάδοχο τον ερχόμενο Μάιο, ενώ η κατασκευή θα διαρκέσει περίπου τρία χρόνια.
Τις μελέτες του έργου έχει χρηματοδοτήσει το Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», συμβάλλοντας έτσι καθοριστικά στην εξέλιξη του έργου.
2. Ποιες άλλες παρεμβάσεις σχεδιάζετε άμεσα για την Αττική;
Μέσα στο φθινόπωρο αναμένεται η δημοπράτηση της ανάπλασης της οδού Πανεπιστημίου, την μελέτη της οποίας έχει χρηματοδοτήσει το Ίδρυμα Ωνάση.
Το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό, το οποίο εντάχθηκε στο νέο χρηματοδοτικό πλαίσιο επίσης μπορεί να δημοπρατηθεί το φθινόπωρο, θα έχει 9 σταθμούς σε λαϊκές συνοικίες όπως το Γαλάτσι, η Κυψέλη και τα Εξάρχεια.
3.    Δεδομένου ότι είστε από τη Θεσσαλονίκη, θεωρείτε ότι η Θεσσαλονίκη υπολείπεται σε υποδομές; Εκτελούνται έργα σήμερα στην πόλη;
Νομίζω ότι η Θεσσαλονίκη έχασε κάποιες μεγάλες ευκαιρίες ή άργησε πολύ να αντιληφθεί ότι οι υποδομές είναι συλλογική υπόθεση για μια πόλη. Διαφορετικά, έχουμε πολλές φορές τοπικές ή πολιτικές αντιπαραθέσεις, με μεγάλους ηττημένους τελικά τους πολίτες.
Χωρίς να σταθώ άλλο στο παρελθόν, σήμερα στη Θεσσαλονίκη το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων πραγματοποιεί ένα φάσμα έργων οδικών, αεροπορικών, σιδηροδρομικών και κτιριακών. Παράλληλα, αναβαθμίζονται ορισμένες υφιστάμενες υποδομές με κοινωνικό χαρακτήρα, όπως είναι νοσοκομεία και σχολεία ιδίως στα δυτικά της πόλης, με όχημα τις Κτιριακές Υποδομές ΑΕ, τις οποίες εποπτεύουμε.
Εκτός από το μετρό Θεσσαλονίκης, το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη στην πόλη, κατασκευάζονται στη δυτική Θεσσαλονίκη οι κόμβοι της Περιφερειακής οδού, επεκτείνεται ο διάδρομος προσαπογειώσεων στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» επιτρέποντας υπερατλαντικές πτήσεις από και προς την πόλη μετά το 2015, προχωρά η σύνδεση του λιμανιού με τον αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό, βελτιώνονται οι οδικοί άξονες με κατεύθυνση την τουριστική Χαλκιδική (Θεσσαλονίκη – Πολύγυρος και Θεσσαλονίκη – Μουδανιά). Εργαζόμαστε καθημερινά και εντατικά για τη συνολική αναβάθμιση των υποδομών, προσπαθώντας να κινητοποιήσουμε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.
4.   Ισχύει το ίδιο και για το μετρό της Θεσσαλονίκης; Σε ποια φάση βρίσκεται σήμερα το έργο και πότε αναμένεται να ολοκληρωθεί;
Κοιτάξτε, τα δύσκολα είναι πίσω μας. Είναι γνωστό ότι παραλάβαμε πριν δύο χρόνια ένα έργο «ετοιμοθάνατο», το οποίο σήμερα με εξαίρεση τους δύο σταθμούς στο κέντρο της πόλης, εξελίσσεται με ικανοποιητικούς ρυθμούς. Έχω δηλώσει  και το επαναλαμβάνω ότι το έργο θα είναι έτοιμο το 2018. Μάλιστα, το επόμενο διάστημα οι Μετροπόντικες προγραμματίζεται να ξεκινήσουν την αντίθετη διαδρομή από την Νέα Ελβετία προς την Ανάληψη. Ταυτόχρονα, έχει ξεκινήσει η επέκταση του μετρό προς την Καλαμαριά και εκπονούνται οι μελέτες για την επέκταση προς τη Σταυρούπολη.
Το κυριότερο πρόβλημα σήμερα στο έργο είναι η προσφυγή του δήμου Θεσσαλονίκης στο Συμβούλιο της Επικρατείας λόγω της αποκάλυψης αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου. Δεν κρίνω τη σημασία των ευρημάτων, για την οποία τον κύριο λόγο έχουν το Υπουργείο Πολιτισμού και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Πρέπει όμως όλοι να κατανοήσουν ότι είναι ένα έργο το οποίο χρειάζεται η πόλη, για αυτό και πρέπει να υιοθετηθεί η λύση που προτείνει η Αττικό Μετρό ΑΕ και προβλέπει απόσπαση και επανατοποθέτηση των ευρημάτων, ώστε στο τέλος να έχουμε έναν σταθμό – Μουσείο.
5. Τα «μεγάλα έργα», για τα οποία πολύς λόγος έγινε τα τελευταία χρόνια στη χώρα, εκτελούνται; Υπάρχει χρονικός ορίζοντας αποπεράτωσης;
Ας ορίσουμε πρώτα τι εννοούμε λέγοντας «μεγάλα έργα». Για εμάς παραδείγματος χάριν η περιμετρική της ʼρτας είναι ένα περιφερειακό έργο μικρής ίσως εμβέλειας, κεφαλαιώδους ωστόσο σημασίας για την τοπική κοινωνία. Αυτά, όμως τα δεκάδες έργα, τα οποία εκτελούνται και ολοκληρώνονται τους επόμενους μήνες ανά την περιφέρεια, συμβάλλουν καταλυτικά στην ανάπτυξη, συνθέτοντας την μεγάλη εικόνα. Αρκεί να σας αναφέρω ότι η γέφυρα της Τσακώνας, το τμήμα Αγίου Νικολάου – Καλού Χωριού, το νέο κτίριο του αεροδρομίου της Σητείας, ο κάθετος άξονας Φλώρινα – Νίκη, το εναπομείναν τμήμα της εθνικής οδού στο «πέταλο» του Μαλιακού και αρκετά άλλα παραδίδονται τους επόμενους μήνες.
Επειδή, ωστόσο εικάζω ότι αναφέρεστε στους μεγάλους αυτοκινητόδρομους, σας δηλώνω ότι έχουν επανεκκινήσει πλήρως. Εκατοντάδες μηχανήματα και χιλιάδες εργαζόμενοι απασχολούνται αυτή τη στιγμή στα εργοτάξια. Πολλές φορές η εξέλιξη είναι ορατή στους διερχόμενους, όπως συμβαίνει για παράδειγμα στην Ολυμπία Οδό, άλλοτε όμως όχι. Μπορώ να πω ότι απομένουν ορισμένοι μήνες λίγος χρόνος μέχρι να γευτούμε όλοι το τελικό αποτέλεσμα που δεν θα δικαιώσει απλώς εμάς, αλλά κυρίως θα βελτιώσει σημαντικά την καθημερινότητα των πολιτών, ενώ θα καταστήσει τη χώρα κόμβο συνδυασμένων μεταφορών.
6.   Αυτή η δικαίωση, στην οποία αναφέρεστε θα επέλθει και πολιτικά για το κόμμα σας, την Νέα Δημοκρατία; Χρειάζονται αλλαγές και διεύρυνση και αν ναι, σε ποια κατεύθυνση;
Η κυβέρνηση αυτή με πυλώνα την Νέα Δημοκρατία ανέλαβε στα δύσκολα, όταν τίποτα δεν ήταν αυτονόητο. Με πολλή προσπάθεια καταφέραμε να ισορροπήσουμε την οικονομία.
Τώρα έρχεται η ώρα της αποκατάστασης των αδικιών και της εισόδου της οικονομίας στη φάση της ανάπτυξης. Τα πρόσωπα παίζουν δευτερεύοντα ρόλο. Οι πολιτικές είναι εκείνες που θα μας επιτρέψουν να πιάσουμε ξανά την επαφή με όλους εκείνους τους πολίτες, οι οποίοι απομακρύνθηκαν λόγω της εφαρμογής μιας σκληρής οικονομικής πολιτικής, αναγκαίας όμως για τον τόπο. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, κάθε πολιτικός το όνομα του οποίου διακινείται δημοσιογραφικά, αποτελεί ξεχωριστή περίπτωση, η οποία απαιτεί και ξεχωριστή διαχείριση και αντιμετώπιση. Μιλάμε όμως για «άλλου παπά Ευαγγέλιο»!
7. Θεωρείτε πιθανό το ενδεχόμενο των προώρων εκλογών;
Πιστεύω απόλυτα ότι η χώρα δε χρειάζεται εκλογές, ιδίως τώρα που κάνουμε τα πρώτα σταθερά βήματα εξόδου από την κρίση. Δεν πρέπει να σταματήσουμε στην μέση. Πάγια άποψή μου βέβαια είναι ότι εκλογές πρέπει να γίνονται κάθε τέσσερα χρόνια, εκτός βέβαια αν η εκάστοτε κυβέρνηση χάσει τη δεδηλωμένη στη Βουλή.