ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΑΠΟ ΤΑ ΛΟΓΙΑ, ΣΤΙΣ ΠΡΑΞΕΙΣ (ypodomes.com 14-6-2014)

0
Εκείνο το οποίο όλοι πιστεύουμε ότι λείπει από την πολιτική, αλλά κανείς ουσιαστικά δεν ενεργεί με τρόπο ώστε να γίνει πραγματικότητα, είναι η αποτελεσματικότητα. Ο λόγος των πολιτικών συνήθως έχει μεγάλη απόσταση από τις πράξεις, αιτία για την οποία η πολιτική έχει φτάσει σε αυτό το κατώτατο σημείο αποδοχής.
Βέβαια, είμαστε εμείς αυτοί που επιλέγουμε πολλές φορές ανθρώπους του θεάματος και όχι των πράξεων, ίσως, γιατί επιθυμούμε μετά, με πολύ μεγάλη άνεση, να κατηγορούμε αυτούς που επιλέξαμε.
Τα παραδείγματα της κυριαρχίας των λόγων έναντι των πράξεων στη Θεσσαλονίκη είναι πολλά, ενώ χάσαμε πόρους και από διχαστικές λογικές. Η υποθαλάσσια αρτηρία είναι ένα από αυτά. Το ίδιο θα μπορούσε να συμβεί με την Περιφερειακή, όπου δαπανήθηκαν κάποια εκατομμύρια για μελέτες, οι οποίες κινδυνεύουν να μείνουν στο συρτάρι.
Μια τέτοια αντιπαράθεση παρακολουθούμε τους τελευταίους μήνες και για το μετρό. Μία αντιπαράθεση, χωρίς ουσιαστικό αντικείμενο. Και όμως είναι μια αντιπαράθεση, που στοιχειοθετεί απαιτήσεις και μπλοκάρει το έργο.
Αξίζει να τονισθεί ότι δεν διακόπτονται οι εργασίες στο μετρό. Υπάρχει αίτηση διακοπής από την Κοινοπραξία. Είναι μια διαδικασία του νόμου περί δημοσίων έργων, η οποία ακολουθείται. Το έργο δεν σταματά. Το έργο θα ολοκληρωθεί. Ακόμη και το πρόβλημα της Βενιζέλου θα ξεπεραστεί. Είναι ένα έργο σημαντικό για την πόλη, ένα έργο το οποίο βρήκαμε ετοιμοθάνατο και το οποίο επαναφέραμε στη ζωή.
Παρόμοια με το σταθμό Βενιζέλου προβλήματα, χαμηλότερης, όμως, έντασης είχαμε στο Παπάφη και στο αμαξοστάσιο, αλλά τα αντιμετωπίσαμε. Όσον αφορά στην επέκταση προς την Καλαμαριά, για να προχωρήσει απαιτείτο μια νομοθετική ρύθμιση, η οποία θα μας επέτρεπε τις απαλλοτριώσεις που είχε κάνει ήδη ο δήμος πριν από δεκαετίες, να τις ενσωματώσουμε στο έργο. Ήταν κάτι απλό. Δεν γινόταν έως τότε. Έγινε, γι’ αυτό τώρα η επέκταση προς Καλαμαριά προχωρά, γι’ αυτό γίνονται οι μελέτες, γι’ αυτό είμαστε μπροστά από το χρονοδιάγραμμα κι ας μη βλέπουμε ακόμη εκσκαφικά μηχανήματα.
Το ίδιο θα συμβεί και με τη Σταυρούπολη, το ίδιο θα συμβεί και με τον Εύοσμο. Το μετρό, λοιπόν είναι ένα έργο που θα προχωρήσει, έχει προβλήματα που θα λυθούν, όπως και τα άλλα, τα οποία βρήκαμε.
Ένα άλλο θέμα, το οποίο χρόνιζε, ήταν η κατασκευή των κόμβων της Δυτικής Περιφερειακής, η οποία βρίσκεται σήμερα σε πλήρη εξέλιξη. Συνεχίζοντας για τα έργα της Θεσσαλονίκης, θα αναφέρω ότι βρήκαμε επίσης σταματημένο ένα ακόμη έργο, τη σύνδεση του λιμανιού με τον ΠΑΘΕ. Σε συνεργασία με την Εγνατία Οδό, το «επαναφέραμε στη ζωή». Είναι ένα έργο, που εκτελείται και είναι σημαντικό, στην προσπάθεια η οποία εξελίσσεται ώστε να καταστεί η Θεσσαλονίκη και κατ’ επέκταση και η Βόρεια Ελλάδα, κέντρο συνδυασμένων μεταφορών. Η Βόρεια Ελλάδα, λοιπόν, μπορεί να γίνει αυτό που είναι για την Ανατολική Ευρώπη η Ολλανδία. Το κάνουμε βήμα βήμα. Θα φανεί στο τέλος. Το ίδιο γίνεται με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, με το λιμάνι της Καβάλας, με το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, με τους κάθετους άξονες της Εγνατίας.
Παράλληλα, όμως, προχωρούμε και σε μικρές παρεμβάσεις μέσα στην πόλη. Το Διοικητήριο είναι μια παρέμβαση πολύ σημαντική. Αυτή τη στιγμή έχουν εξασφαλιστεί οι πιστώσεις, ώστε μέσα από μια προγραμματική σύμβαση του δήμου με την Εγνατία Οδό, να γίνουν οι μελέτες και σε ένα επόμενο στάδιο η ανάπλαση. Και η ανάπλαση αυτή θα περιλαμβάνει ένα στέγαστρο, το οποίο θα αναδείξει τα αρχαία και πάνω θα τοποθετηθούν μάλιστα και ορισμένα από τα μάρμαρα, τα οποία σώζονται ακόμη.
Μια άλλη παρέμβαση, μικρή εκ πρώτης όψεως, είναι αυτή της στοάς του Αγίου Μηνά, γιατί το τετράγωνο του Αγίου Μηνά ανήκει στην εταιρία Κτιριακές Υποδομές, η οποία εποπτεύεται από το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και από την Εβραϊκή Κοινότητα. Στην πολεοδομία δεν υπήρχε φάκελος με σχέδια. Κάναμε, λοιπόν, ένα βήμα και προχωρήσαμε στην αποτύπωση. Έχει ήδη δημιουργηθεί ο φάκελος και μπορούμε να εξετάσουμε με τις τοπικές αρχές έναν τρόπο εκμετάλλευσης αυτού του θαυμάσιου πολεοδομικού συγκροτήματος μέσα στη Θεσσαλονίκη. Υπάρχουν επίσης οι πόροι, που επιτρέπουν τον ιδιωτικό τομέα να συνεργαστεί με τον δημόσιο μέσω του προγράμματος Jessica.
Στην ίδια κατηγορία ανήκει ένα χρόνιο αίτημα των κατοίκων της δυτικής Θεσσαλονίκης, που είναι η υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής διάβασης στην Μενεμένη. Είναι ένα έργο που έχει ήδη δημοπρατηθεί για τον Ιούνιο.
Και στα σχολεία, μέσω των Κτιριακών Υποδομών (του πρώην Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων) αυτή τη στιγμή εκτελούμε ένα πρόγραμμα που έχει ως κέντρο τη Δυτική Θεσσαλονίκη με την κατασκευή 16 σχολικών μονάδων. Συνεχώς δημοπρατούμε σχολεία έτσι όπως είχαμε ανακοινώσει πριν από μήνες πιστεύω ότι σε 2-3 χρόνια δεν θα υπάρχει το πρόβλημα της διπλοβάρδιας.
Εκτελείται, επίσης, το έργο στο αεροδρόμιο «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ». Είναι ένα έργο που θα του επιτρέψει το πρώτο εξάμηνο του 2016, να δέχεται και υπερατλαντικές πτήσεις.
Συνοψίζοντας, μπορώ να τονίσω ότι στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων ξεκινήσαμε έργα στη Θεσσαλονίκη, τα οποία ήταν σταματημένα και επιταχύνουμε τις διαδικασίες εκτέλεσής τους.
Το ίδιο συμβαίνει και στους δρόμους για τη Χαλκιδική. Εκεί, δώσαμε λύσεις απλές, οι οποίες δεν υπήρχαν. Για παράδειγμα, οι οδικοί άξονες από τα Μουδανιά για την Ποτίδαια και την Κασσανδρεία, δεν ήταν χαρακτηρισμένοι «εθνικής σημασίας». Με το να κάνουμε αυτούς τους δρόμους «εθνικής σημασίας», δώσαμε τη δυνατότητα να βρεθούν πιο εύκολα υλικά οδόστρωσης και να ξεμπλοκάρουμε το έργο.
Κάτι αντίστοιχο έγινε και για τον κόμβο, Κ16 στη Λαχαναγορά. Ήταν σταματημένος και φροντίσαμε να εκδοθεί ένα Προεδρικό Διάταγμα που έδινε τη δυνατότητα στις τεχνικές υπηρεσίες της Περιφέρειας να παίρνουν οι ίδιες τις αποφάσεις για θέματα, που είναι εντός του προϋπολογισμού των έργων, χωρίς την έγκριση της οικονομικής επιτροπής της Περιφέρειας. Αυτό το Προεδρικό Διάταγμα με μια πολύ απλή φράση μέσα, ξεμπλόκαρε ένα έργο και το οποίο βλέπουμε να εκτελείται με πολύ μεγάλη ταχύτητα.
Ότι σας περιέγραψα γίνεται σε όλη την Ελλάδα. Δεν είναι μόνο οι άξονες οι μεγάλοι, για τους οποίους έχουμε συνέχεια αναφορές από τα ΜΜΕ. Μπορεί να είναι η περιφερειακή στην Άρτα, που σημαίνει πάρα πολλά για τον Γιαννιώτη ο οποίος πηγαίνει στην Αθήνα. Μπορεί να είναι η σύνδεση του λιμανιού της Πάτρας με την περιφερειακή, που δεν μπλοκάρει καθόλου το κέντρο της πόλης. Μπορεί να είναι το αεροδρόμιο της Σητείας. Μέσα δηλαδή από τα περιφερειακά προγράμματα αλλάζει η εικόνα των υποδομών σε όλη την Ελλάδα.
Βέβαια, έγιναν και λάθη. Πολλές φορές κάναμε μελέτες και σχέδια φαραωνικά. Υπάρχουν αεροδρόμια περιφερειακά που είναι μεγαλύτερα από της Θεσσαλονίκης. Είναι αεροδρόμια που ποτέ δεν θα έχουν ανάλογο φόρτο. Από τα λάθη μας βέβαια διδασκόμαστε και βελτιωνόμαστε.