Χαιρετισμός του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Έργων κ. Στράτου Σιμόπουλου, στην ημερίδα για την Ευρωπαϊκή Ημέρα Οδικής Ασφάλειας με θέμα: «Έξυπνες και ασφαλείς υποδομές», που διοργάνωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σε συνεργασία με την Ελληνική Προεδρία της ΕΕ, την Παρασκευή 9 Μαΐου 2014, στο Ζάππειο Μέγαρο.
Η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, ως υπεύθυνη για την μελέτη και την κατασκευή των μεγάλων Οδικών Έργων στην Ελλάδα εφαρμόζει στον σχεδιασμό των υποδομών προδιαγραφές και πρακτικές που λαμβάνουν υπόψη τους τα θέματα Οδικής Ασφάλειας.
Στη Διεύθυνση Μελετών Οδικών Έργων της Γ.Γ.Δ.Ε. λειτουργεί τμήμα αρμόδιο για την έκδοση Οδηγιών, Προδιαγραφών και Εγκυκλίων οι οποίες απευθύνονται στους Μελετητές των Οδικών Έργων με σκοπό ο σχεδιασμός να έχει τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα στον τομέα της οδικής ασφάλειας.
Η ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Οδηγίας2008/96 «για την Διαχείριση της Ασφάλειας των Οδικών Υποδομών» , η έκδοση των Κατευθυντηρίων Γραμμών για την διαχείριση των Οδικών υποδομών και η σύνταξη Οδηγιών Επιθεώρησης Οδικής Ασφάλειας σε υφιστάμενες οδούς, μας παρέχουν τα εργαλεία για τη συνεχή παρακολούθηση, αξιολόγηση και βελτίωση των ζητημάτων οδικής ασφάλειας στο Διευρωπαϊκό, το Εθνικό και Επαρχιακό οδικό δίκτυο της χώρας.
Η Γ.Γ.Δ.Ε. θέλοντας να αναβαθμίσει το Εθνικό και Επαρχιακό οδικό δίκτυο, υλοποιεί ένα από τα πιο σύγχρονα προγράμματα βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας στην Ευρώπη. Για πρώτη φορά τυποποιούνται , ομογενοποιούνται, με βάση έγκυρη και σύγχρονη βιβλιογραφία, οι παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας.
Η «Εγνατία Οδός Α.Ε.», η οποία εποπτεύεται από το ΥΠΥΜΕΔΙ, έχει αναλάβει την υλοποίηση ενός ευρύτατου προγράμματος Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας που αφορά σε περίπου 12.000 χλμ του Εθνικού και Επαρχιακού Δικτύου , δηλαδή το ¼ του οδικού δικτύου της Χώρας.
Με τις 62 μελέτες Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας , τις ΜΕΒΟΑ , που ανέθεσε η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. και ολοκληρώνονται αυτή την περίοδο, αποτυπώθηκε με σύγχρονες μεθόδους κινηματικής καταγραφής το οδικό δίκτυο και ο οδικός εξοπλισμός για 220-250 χλμ οδικού δικτύου για κάθε νομό και για τους 52 νομούς της χώρας. Σ’ αυτές προσδιορίζονται , για πρώτη φορά , οι δυνητικές θέσεις Μειωμένης Οδικής Ασφάλειας ( ΜΟΑ) ,και προτείνονται συγκεκριμένες παρεμβάσεις αποκατάστασης.
Ένα έργο μεγαλόπνοο ,εκτιμώμενου προϋπολογισμού 500 εκατ. ευρώ , οι μελέτες του οποίου κόστισαν 8εκάτ. Ευρώ (χρηματοδότηση ΕΣΠΑ), ενώ θα γίνει εντός του καλοκαιριού αίτηση για ένταξη των έργων στο ΣΕΣ.
Όπως αντιλαμβανόμαστε λοιπόν , το συγκεκριμένο έργο μαζί με τις υπόλοιπες δράσεις της ΓΓΔΕ για τη βελτίωση της οδικής υποδομής θα συνδράμουν αποφασιστικά στην αύξηση της οδικής ασφάλειας στους ελληνικούς δρόμους και θα βοηθήσουν στην επίτευξη του στόχου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων μέσα στην δεκαετία 2010 -2020 κατά 50% .
Ένα ακόμα σημαντικό έργο μικρότερης ασφαλώς κλίμακας είναι η κατασκευή 6 Πεζογεφυρών σε επιλεγμένα σημεία , κυρίως λόγω της συχνότητας των ατυχημάτων σε αυτά , στο λεκανοπέδιο της Αττικής από την Διεύθυνση 3 της ΓΓΔΕ, έργο για το οποίο σύντομα πρόκειται να υπογραφούν οι συμβάσεις ανάθεσης των μελετών.
Στο πρόγραμμα Οδικής Ασφάλειας της ΓΓΔΕ εντάσσεται και η προετοιμασία δημοπράτησης πρότυπης Μελέτης Τύπου Πεζογεφυρών , ώστε στο μέλλον να είναι ευκολότερη η μελέτη νέων.
Κυρίες και κύριοι,
Την περασμένη δεκαετία 2003- 2012 είχαμε 14.500 ανθρώπινες απώλειες από τροχαία ατυχήματα και 200.000 τραυματισμούς.
Πολύ βαρύς φόρος για την Χώρα μας με όλες τις κοινωνικές και οικονομικές συνέπειες.
Τα τελευταία, όμως, χρόνια παρατηρείται σημαντική μείωση κυρίως των θανατηφόρων ατυχημάτων, η οποία εκτιμάται στο 50% .
Σίγουρα μία από τις αιτίες της μείωσης αυτής είναι και η αλλαγή των συνηθειών μετακίνησης λόγω της οικονομικής κρίσης, αλλά σημαντικό ρόλο φαίνεται να παίζουν και η απόδοση στην κυκλοφορία βελτιωμένων οδικών υποδομών, όπως είναι οι νέοι αυτοκινητόδρομοι.
Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά τη δεκαετία 2000-2010, μετά τη σταδιακή απόδοση σε χρήση της Εγνατίας Οδού, ο ετήσιος αριθμός των θανατηφόρων ατυχημάτων στα υπεραστικά εθνικά οδικά δίκτυα της Β. Ελλάδας μειώθηκε κατά 87%.Σε απόλυτους αριθμούς η μείωση μεταφράζεται σε περίπου 100 θανατηφόρα ατυχήματα ανά έτος.
Η πρόσφατη επανεκκίνηση της κατασκευής των λοιπών αυτοκινητόδρομων, στη Πελοπόννησο, στη Δυτική και στην Κεντρική Ελλάδα, μαςκάνει αισιόδοξους ότι πολύ σύντομα θα υπάρχει αντίστοιχη βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας και σε αυτές της περιοχές και ιδιαίτερα σε οδικά δίκτυα με βεβαρημένο ιστορικό, όπως είναι η Εθνική Οδός Αντίρριο – Ιωάννινα και η Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος.
Με τα τρέχοντα δεδομένα τροχαίων ατυχημάτων εκτιμάται ότι με την ολοκλήρωση των αυτοκινητόδρομων της Ιόνιας και της Ολυμπίας Οδού, σε ετήσιαβάση θα έχουμε λιγότερα από 50 θανατηφόρα ατυχήματα στη Πελοπόννησο και στη Δυτ. Ελλάδα.
Η ανάλυση των στοιχείων τροχαίων ατυχημάτων των τελευταίων 4ετών (2010-2013) μας δείχνει ότι, μετά τη σταδιακή ολοκλήρωση των αυτοκινητόδρομων, το πρόβλημα της οδικής ασφάλειας πλέον επικεντρώνεται κυρίως:
α. Στο λοιπό εθνικό δίκτυο (πλην αυτοκινητοδρόμων), όπου συμβαίνει το 19% των θανατηφόρων ατυχημάτων
β. Στο επαρχιακό δίκτυο, όπου συμβαίνει το 39% των θανατηφόρων ατυχημάτων
<p class=