ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΣΤΟ 2ο ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΦΡΑΓΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΑΜΙΕΥΤΗΡΩΝ (7-11-2013)

Χαιρετισμός του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Έργων κ. Στράτου Σιμόπουλου στο 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο Φραγμάτων και Ταμιευτήρων, που διοργάνωσε η Ελληνική Επιτροπή Μεγάλων Φραγμάτων (ΕΕΜΦ), την Πέμπτη 7 Νοεμβρίου 2013.
Κυρίες και Κύριοι,
Είναι σημαντικό να αναδειχθεί η πρωτεύουσα σημασία της κατασκευής φραγμάτων για υδρευτικές, ενεργειακές και αρδευτικές χρήσεις. Οι λόγοι είναι προφανείς και ιδιαίτεροι για τη χώρα μας. Μεταξύ αυτών, ενδεικτικά αναφέρω την προστασία του περιβάλλοντος, την αναβάθμιση της πανίδας και της χλωρίδας και την ανάπτυξη του τουρισμού, σε όλη την περιοχή των ταμιευτήρων που δημιουργούνται.
Η οικονομική και τεχνολογική ανάπτυξη των τελευταίων δεκαετιών διαμόρφωσε νέες συνθήκες στη χρήση των υδάτινων πόρων. Το νερό δεν είναι πλέον ένας φυσικός πόρος σε αφθονία με μικρή ανταλλακτική αξία, αλλά ένας φυσικός πόρος σε ανεπάρκεια, η διαχείριση του οποίου έχει έντονη κοινωνική, πολιτιστική και οικονομική διάσταση.
Η Ελλάδα κυρίως μέσω της ΔΕΗ, του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και βεβαίως του Υπουργείου Υποδομών,έ χει κατασκευάσει σημαντικά έργα υδροταμιευτήρων.
Υπάρχουν, ωστόσο ακόμη πολλές δυνατότητες αξιοποίησης των υδάτινων πόρων, καθώς μόνο τα 2/5 του υδροδυναμικού μας έχει αξιοποιηθεί και μπορούμε σε μία δεκαετία να διπλασιάσουμε, τόσο τα υδατικά μας αποθέματα, όσο και την ηλεκτροπαραγωγή από καθαρή και ανανεώσιμη πηγή ενέργειας. Επίσης, διαθέτουμε τόσο την απαραίτητη τεχνογνωσία, όσο και το αναγκαίο μελετητικό και κατασκευαστικό δυναμικό για να υλοποιήσουμε έργα προς αυτήν την κατεύθυνση.
Πιστεύουμε ακόμη ότι με την ολοκλήρωση και έγκριση όλων των Σχεδίων Διαχείρισης των υδάτινων πόρων της χώρας, θα εκλείψουν και οι συχνά εμφανιζόμενες αντιδράσεις για την αναγκαιότητα κατασκευής νέων φραγμάτων.
Το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων διαθέτει μια μακρά παράδοση στην κατασκευή αντίστοιχων έργων. Ορόσημο αποτελεί το 1980, όταν κατασκευάστηκε το φράγμα του Μόρνου, το πρώτο «μεγάλο έργο» για την ύδρευση του πολεοδομικού συγκροτήματος της Αθήνας. Από τότε, μετά και την ολοκλήρωση των Φραγμάτων Ευήνου (2000) και Γαδουρά (2007) στη Ρόδο, υλοποιούμε  μία σειρά φραγμάτων για ύδρευση και άρδευση περιοχών της χώρας μας.
Σήμερα, αξιοποιώντας όσο το δυνατό περισσότερο τα υφιστάμενα κοινοτικά χρηματοδοτικά εργαλεία, αλλά και εθνικούς πόρους:
-Κατασκευάζουμε τα Φράγματα Πείρου- Παραπείρου στην Αχαϊα (συγχρηματοδοτούμενο έργο),
-Βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή του φράγματος  Αχυρών στην Αιτωλοακαρνανία (συγχρηματοδοτούμενο έργο),
-Έχει ολοκληρωθεί με εθνικούς πόρους το φράγμα της Γυρτώνης στη Θεσσαλία,
-Ολοκληρώνονται μετά το φράγμα και οι δευτερογενείς εργασίες στο φράγμα της Κάρλας
-Είναι υπό κατασκευή το φράγμα της Τριανταφυλλιάς στη Φλώρινα (και αναμένεται να ενταχθεί στο πρόγραμμα «Αλέξανδρος Μπαλτατζής» του ΥΠΑΑΤ)
-Ολοκληρώθηκε η κατασκευή του φράγματος του Αποσελέμη στη Κρήτη από εθνικούς πόρους και βρίσκονται σε εξέλιξη άλλες εργολαβίες  για το συνολικό έργο
Παράλληλα, δρομολογείται η δημοπράτηση και κατασκευή φραγμάτων στη Χαλκιδική και την Κέρκυρα.
Τέλος, θα ήθελα να αναφερθώ στο θέμα της θεσμικής ρύθμισης για την ασφάλεια των Φραγμάτων. Το σχετικό σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος, το οποίο εκπονήθηκε από ομάδα της Ελληνικής Επιτροπής Μεγάλων Φραγμάτων, αποτελεί βάση για τη σχετική συζήτηση και αντιμετωπίζεται θετικά η αξιοποίησή του από την Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου.
Στο Υπουργείο Υποδομών και στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων εργαζόμαστε με υπομονή, επιμονή και προσπάθεια, επιλύοντας προβλήματα με μοναδικό στόχο την κατασκευή σύγχρονων υποδομών και τα φράγματα είναι ένα από τα αντικείμενα της προσπάθειας αυτής.
Σας  ευχαριστώ