Η Εγνατία Οδός Α.Ε., έχει πολλά να προσφέρει ακόμη (Άρθρο στην ειδική έκδοση του press Politik.gr για τη ΔΕΘ)

0
Προσωπικά, πιστεύω ότι η παραχώρηση σε ιδιώτες της εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού πρέπει να προχωρήσει. Ήδη έχει γίνει ένα σημαντικό βήμα με την εκδήλωση ενδιαφέροντος εκ μέρους των υποψηφίων αναδόχων. Χαιρετίζω την εξέλιξη αυτή. Οι στυλοβάτες του κινήματος «δεν πληρώνω» φόρεσαν την στολή του φιλελεύθερου και έκαναν ένα σωστό βήμα.
Υπάρχει όμως μια σημαντική διαφορά. Οι συνθήκες έχουν αλλάξει και το τίμημα πρέπει να είναι ανάλογο των προσδοκωμένων εσόδων. Πρέπει να αποτραπεί ένα ακόμη φαινόμενο αντίστοιχο της ΕΡΓΟΣΕ που πουλήθηκε με 45 εκ. ευρώ.
Ταυτόχρονα, όμως είναι απαραίτητο να μην χαθεί η σημαντική τεχνογνωσία που έχει η εταιρεία τόσο στη διαχείριση αυτοκινητοδρόμων όσο και στην κατασκευή οδικών έργων.
Χωρίς νέες δημοπρατήσεις και ανάθεση ουσιαστικών δραστηριοτήτων η εταιρεία θα οδηγηθεί με ακρίβεια στην απαξίωση και το προσωπικό της στην ανεργία.
Προτείνω λοιπόν η Εγνατία Οδός Α.Ε. να λειτουργήσει και ως συντονιστική Αρχή Αυτοκινητοδρόμων, τώρα μάλιστα που παραδόθηκαν και οι υπόλοιποι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι και να αναλάβει το «δορυφορικό» διόδιο. Ο συντονισμός αυτός κρίνεται απαραίτητος  από τη στιγμή που οι παραχωρησιούχοι είναι διαφορετικοί, ενώ πάντα πρέπει να υπάρχει από την πλευρά της πολιτείας επίβλεψη της ορθής υλοποίησης των συμβάσεων.
Για  να αποφύγουμε, την ελάχιστη έστω πιθανότητα να έχουμε αντίστοιχα της Γένοβας φαινόμενα με τη κατάρρευση των γεφυρών, πρέπει η πολιτεία να δημιουργήσει ένα μητρώο γεφυρών με βάση το οποίο θα  εκτελούνται προληπτικές συντηρήσεις σύμφωνα με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Η δημιουργία του μητρώου αυτού προτείνω επίσης να ανατεθεί στην Εγνατία Οδό Α.Ε., η οποία άλλωστε εδώ και τρία χρόνια έχει αναλάβει να υλοποιήσει το πρόγραμμα «Ενίσχυση της οδικής ασφάλειας», ύψους 500 εκ. ευρώ, με προβλεπόμενη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ ή από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και ως παρόμοιο έργο μπορεί να θεωρηθεί η συντήρηση των γεφυρών.
Οπωσδήποτε, τέλος, πρέπει να μελετηθεί σε βάθος η δυνατότητα ενοποίησης της εταιρείας με την ΕΡΓΟΣΕ και την Αττικό Μετρό. Θα δημιουργηθεί, έτσι, μια νέα εταιρία με πολύ μεγάλες δυνατότητες, ικανή να αναλάβει μεγάλα έργα και στο εξωτερικό, μειώνοντας κατά πολύ το κόστος των δραστηριοτήτων προώθησης και υλοποίησης με μεγάλες συνέργειες. Σήμερα παραδείγματος χάρη η ΕΡΓΟΣΕ δραστηριοποιείται στο Μαυροβούνιο, η Εγνατία στην Αλβανία και η Αττικό Μετρό στις χώρες του Κόλπου. Ταυτόχρονα ένα σημαντικό τμήμα της επίβλεψης των επεκτάσεων του Μετρό Θεσσαλονίκης θα γίνεται πλέον από έμπειρο προσωπικό με μόνιμη διαμονή στην πόλη μας.