Τα έργα της Θεσσαλονίκης μοχλός ανάπτυξης για την πόλη (Άρθρο στο Thessnews.gr, στις 23-09-2020)

0
Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος, παρά την αναβολή της ΔΕΘ λόγω covid-19, οι υπουργοί και κυρίως ο ίδιος ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, στις επισκέψεις που πραγματοποιήθηκαν τις προηγούμενες μέρες, στη Θεσσαλονίκη, αναφέρθηκαν εκτενώς στις υποδομές της πόλης δείχνοντας για ακόμα μια φορά ότι η Βόρεια Ελλάδα και η Θεσσαλονίκη βρίσκονται ψηλά στην ιεράρχηση των κυβερνητικών προτεραιοτήτων.
Ένα χρόνο μετά τις εκλογές φαίνεται, πλέον, ότι υπάρχουν χειροπιαστά αποτελέσματα στην πορεία υλοποίησης των έργων, κυρίως των «μεγάλων», αλλά και άλλων «μικρότερων».
Η υιοθέτηση της λύσης της «απόσπασης και επανατοποθέτησης» των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου έλυσε το γόρδιο δεσμό, ο οποίος προκάλεσε τραγικές καθυστερήσεις στο έργο τα προηγούμενα χρόνια. Στην παρούσα φάση η «ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ» διαβεβαιώνει ότι αν και το χρονοδιάγραμμα είναι πιεστικό, το έργο θα ολοκληρωθεί το 2023 και ο Σταθμός Βενιζέλου θα είναι ένας σταθμός-μουσείο. Για τον κίνδυνο νέων καθυστερήσεων, λόγω των προσφυγών στο ΣΤΕ, υπάρχει αισιοδοξία ότι είναι μικρός, λόγω δεδικασμένου. Θυμίζω ότι έχει απορριφθεί στο παρελθόν αντίστοιχη προσφυγή.
Θετικές εξελίξεις υπάρχουν και στον ΟΑΣΘ. Ο κόσμος της πόλης έχει ταλαιπωρηθεί πολύ από την απαξίωση του φορέα που προκάλεσε η προηγούμενη διοίκηση. Έχουν ήδη ενσωματωθεί στο δίκτυο τα125 νέα λεωφορεία των ΚΤΕΛ τα οποία εξυπηρετούν περιφερειακά δρομολόγια. Επιπλέον θα ενσωματωθούν στο δίκτυο 50 καινούργια λεωφορεία τα οποία απέκτησε ο δήμος Θεσσαλονίκης, ενώ ο ΟΑΣΘ θα προμηθευτεί το επόμενο διάστημα, με τη μορφή leasing τριετίας, 180 λεωφορεία. Σήμερα, βέβαια, εξακολουθούν να υπάρχουν μεγάλα προβλήματα στις κύριες λεωφορειακές γραμμές του αστικού ιστού. Εκκρεμεί ακόμα ένα πάγιο και δίκαιο αίτημα των παλαιών μετόχων του ΟΑΣΘ που αφορά στην αναζήτηση ενός δίκαιου τρόπου αποζημίωσής τους.
Ένα νέο έργο, με φορέα την κρατική εταιρεία «Εγνατία Οδός Α.Ε.», η υπερυψωμένη περιφερειακή (Flyover), υπόσχεται να ανακουφίσει κυκλοφοριακά το οδικό δίκτυο της υπάρχουσας περιφερειακής, ενώ οι θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν από ένα τέτοιου μεγέθους οδικό έργο στη πόλη θα δώσουν δουλειά σε πολλούς συμπολίτες μας. Η υπερυψωμένη περιφερειακή είναι έργο ΣΔΙΤ, που θα αποπληρώνεται μέσω του προϋπολογισμού, δε θα έχει διόδια και στην παρούσα φάση βρίσκεται σε διαδικασία δημοπράτησης.
Σημαντικά είναι επίσης και τα δημοπρατημένα έργα της Εγνατία Οδός Α.Ε. που αφορούν:
α) το ορφανό χιλιόμετρο στην γέφυρα της Ποτίδαιας
β) τη σύνδεση της Εγνατίας Οδού με το λιμάνι και
γ) το δρόμο Θέρμης- Γαλάτιστας.
Τα συγκεκριμένα έργα αποτελούν «ουρές» παλαιότερων έργων τα οποία είχαν «ξεχαστεί στα συρτάρια» τα προηγούμενα χρόνια. Πλέον δημοπρατήθηκαν και αναμένεται η υλοποίησή τους.
Η ανάπλαση του πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά και η δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου έχει βαρύνουσα σημασία όχι μόνο για την τοπική κοινωνία αλλά και την ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης, καθώς 330 περίπου στρέμματα υπαίθριου χώρου αναβαθμίζονται περιβαλλοντικά και δημιουργούνται κατάλληλες υποδομές για χρήση από τους πολίτες. Πρόκειται ταυτόχρονα για ένα έργο προστασίας πολιτιστικής κληρονομιάς, ιστορικής, κοινωνικής μνήμης και οικονομικής ανάπτυξης. Η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων έχει ολοκληρωθεί και αναμένεται η έκδοση του σχετικού προεδρικού διατάγματος. Προσωπικά, επιμένω ότι η μελλοντική πλήρης αξιοποίησή του πρέπει να περιλαμβάνει και ιδιωτικά κεφάλαια.
«Έργο πνοής» χαρακτήρισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης την ανάπλαση της ΔΕΘ. Πρόκειται για μια πολύ σημαντική αστική ανάπλαση στο κέντρο της πόλης, η οποία θα συνδυάσει διαφορετικές δράσεις (εκθεσιακές, εμπορικές, πολιτιστικές, κοινωνικές). Σύντομα θα προκηρυχθεί ο σχετικός διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός. Να σημειώσω ότι η συγκεκριμένη παρέμβαση είναι ένα project το οποίο αγκαλιάζουν όλοι οι φορείς της πόλης και έχει τελικό ορίζοντα υλοποίησης το 2026.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο Κυριάκος Μητσοτάκης και στο νέο γήπεδο του ΠΑΟΚ, το οποίο χαρακτήρισε ως «υπερσύγχρονο έργο που θα αναβαθμίσει την περιοχή». Δικαίως, καθώς η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) που έχει αναρτηθεί, αφορά σε ένα πλέγμα έργων ολοκληρωμένης αστικής ανάπλασης με κορωνίδα την κατασκευή του γηπέδου. Το σχέδιο μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει αστικές αναπλάσεις και κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην ευρύτερη περιοχή της αλάνας της Τούμπας, ενώ η δημιουργία ενός γηπέδου διεθνών προδιαγραφών, θα αναβαθμίσει όλη την περιοχή και θα συμβάλλει στην ανάπτυξή της.
Κάθε έργο που γίνεται στην πόλη μας δημιουργεί νέες προοπτικές και βελτιώνει την εικόνα της τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό. Συμβάλει επίσης στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, ενώ ενισχύει την οικονομία της και κατ’ επέκταση τις επιχειρήσεις και το εισόδημα των εργαζόμενων.
Τα έργα που «τρέχουν» στην πόλη μας έχουν «σφικτά», εφαρμόσιμα όμως, χρονοδιαγράμματα. Όταν τα έργα ολοκληρωθούν, με πρώτο το μετρό Θεσσαλονίκης και θα υπάρχουν ορατά και απτά αποτελέσματα όλοι θα αξιολογηθούμε για τη στάση που κρατήσαμε σε όλη αυτή τη μακρά διαδρομή τους.