Κατά τη διάρκεια της συζήτησης για τον νέο Ποινικό Κώδικα, έχουν αναδειχθεί οι διαχωριστικές γραμμές μεταξύ της Κυβέρνησης και της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Μπορεί να ισχυρισθεί βάσιμα κάποιος ότι είναι ιδεολογικές. Αλλά και να μην είναι ιδεολογικές, μπορεί κάλλιστα να είναι διαφορές μεταξύ λογικής και παραλόγου, μεταξύ της ηρεμίας που ζητούν οι πολίτες για την καθημερινότητά τους και τη διατάραξη αυτής με όπλο έναν ιδεοληπτικό δικαιωματισμό.
Ναι, μπορεί να είναι διαφορές μεταξύ συντήρησης και προόδου, αλλά με αντίθετο πρόσημο από αυτό που θέλει να επιβάλλει κυρίως η αξιωματική αντιπολίτευση.
Πιστεύω λοιπόν πως o Ποινικός Κώδικας είναι ένα όπλο στα χέρια της κρατικής εξουσίας.
Την εξουσία όμως αυτή, στις δημοκρατίες, την παρέχουν οι πολίτες. Είναι λοιπόν δημοκρατικό όπλο και σαν τέτοιο πρέπει να αντιμετωπίζεται.
Το μέγεθος – το ύψος των ποινών, πρέπει να αντιστοιχίζεται με την περί δικαίου αίσθηση των πολιτών; Ως ένα σημείο ναι. Ως ένα σημείο όμως, ώστε να μην υπάρχουν ευκαιρίες ο λαϊκισμός να εισχωρεί στο δικαιϊκό μας σύστημα.
Η οικονομική κατάσταση, παίζει ρόλο στην έκταση όλων αυτών που ονομάζουμε ποινικά αδικήματα; Φυσικά ναι.
Σε καμία όμως περίπτωση η πραγματικότητα αυτή δεν πρέπει να οδηγεί σε μείωση ποινών ή ακόμη – ακόμη και σε έναν ποινικό κώδικα που τελικά αποτελεί κατ’ επίφαση όπλο τιμωρίας και σωφρονισμού, όπως ο ποινικός κώδικας που ψήφισε η προηγούμενη κυβέρνηση, υποβαθμίζοντας μείζονος ποινικής απαξίας αδικήματα και προκαλώντας το κοινό περί δικαίου αίσθημα, το καλοκαίρι του 2019. Πριν τις εκλογές να τονίσω!
Όλες τις παραπάνω παραμέτρους, παίρνει υπόψη του η παρούσα τροποποίηση του Ποινικού Κώδικα, που θα κριθεί στην πράξη. Επιχειρεί να θωρακίσει ακόμα περισσότερο το νομικό μας οπλοστάσιο απέναντι στις εγκληματικές συμπεριφορές και εναρμονίζεται με ευρωπαϊκές συμβάσεις που ρυθμίζουν, μεταξύ άλλων, τα δικαιώματα προστασίας και αξιολόγησης των ανηλίκων και ενηλίκων θυμάτων εγκληματικής δραστηριότητας.
Επιπλέον και εξαιρετικά σημαντική, είναι η τιμωρία της αλιευτικής δραστηριότητας με σκάφος ή άλλο πλωτό μέσο που φέρει σημαία τρίτης χώρας, χωρίς την προβλεπόμενη κατά τις οικείες διατάξεις άδεια της αρμόδιας αρχής, εντός της αιγιαλίτιδας ζώνης και των εσωτερικών υδάτων της ελληνικής Επικράτειας, προστατεύοντας τους Έλληνες αλιείς της Μέσης και Παράκτιας αλιείας και διασφαλίζοντας τα συμφέροντά τους.
Αν βέβαια θέλουμε να είμαστε πιο ουσιαστικοί και αποτελεσματικοί, θα μπορούσαμε να δώσουμε τη δυνατότητα και την ευελιξία στις Λιμενικές Αρχές να δρουν άμεσα μόλις διαπιστώσουν την παράνομη αλιευτική δραστηριότητα και να οδηγούν τα πλωτά σκάφη στον πλησιέστερο ελληνικό λιμένα για την επιβολή της προβλεπόμενης ποινής.
Στα πλαίσια της παρούσας συζήτησης και της βελτίωσης των διατάξεων του νομοσχεδίου, συντάσσομαι με την άποψη περί εξαίρεσης συλλήψεως και προσαγωγής στο αυτόφωρο, αστυνομικών υπαλλήλων για ενέργειες κατά την εκτέλεση της υπηρεσίας τους. Είναι δόκιμο, η άσκηση ποινικής διώξεως, να γίνεται κατόπιν διενέργειας ολοκληρωμένης Ενόρκου Διοικητικής Εξετάσεως και εφόσον προκύψουν επαρκείς ενδείξεις περί της ενοχής τους, φυσικά να ασκείται ποινική δίωξη και να διατάσσεται η διενέργεια κυρίας ανακρίσεως.
Το προτεινόμενο σχέδιο νόμου φέρνει αλλαγές οι οποίες θα βελτιώσουν το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο που με προχειρότητα και μεγάλη σπουδή, μια μέρα πριν τις εκλογές, ψήφισε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δημιουργώντας σωρεία προβλημάτων.
Το νομοθετικό κενό που δημιούργησε ο ΣΥΡΙΖΑ, με την κατάργηση ή την υποβάθμιση μείζονος ποινικής απαξίας αδικημάτων, που αποτελούν εγγύηση για το κράτος δικαίου, αλλά και η αυξανόμενη εγκληματικότητα, απαιτούν τη διαρκή επανεξέταση και προσαρμογή των υφιστάμενων προβλέψεων τόσο στον Ποινικό Κώδικα όσο και στον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας.
Το νέο σχέδιο νόμου, περιλαμβάνει τροποποιήσεις και βελτιώσεις στις διατάξεις του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, εξορθολογισμό των προβλεπόμενων ποινών και επαναφορά σημαντικών διατάξεων, οι οποίες είτε είχαν καταργηθεί, από την προηγούμενη κυβέρνηση, είτε είχαν υποβαθμιστεί σε πλημμελήματα, επισύροντας χαμηλότερες ποινές και προκαλώντας το κοινό περί δικαίου αίσθημα.
Κύριο στόχο της παρούσας νομοθετικής παρέμβασης αποτελεί η απόλυτη και αποτελεσματική προστασία των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, όπως για παράδειγμα των ανηλίκων, των πολιτών τρίτων χωρών, των θυμάτων σεξουαλικής κακοποίησης και εκμετάλλευσης που, λόγω της θέσης τους και της κακοποίησης που έχουν υποστεί, χρειάζονται αυξημένες νομοθετικές δικλείδες, ώστε να νιώσουν ασφάλεια και να καταγγείλουν έγκαιρα τα σε βάρος τους εγκλήματα.
Το νομικό μας οπλοστάσιο θωρακίζεται ακόμα περισσότερο απέναντι στις εγκληματικές συμπεριφορές και εναρμονίζεται με ευρωπαϊκές συμβάσεις που ρυθμίζουν τα δικαιώματα προστασίας και αξιολόγησης των ανηλίκων και ενηλίκων θυμάτων εγκληματικής δραστηριότητας:
-
Αυστηροποιούνται οι ποινές σε σοβαρά εγκλήματα κακουργηματικής φύσεως, όπως η ανθρωποκτονία, ο βιασμός, η θανατηφόρα ληστεία, αλλά και της απόλυσης των καταδίκων υπό όρο, στοχεύοντας στη δημιουργία κλίματος ασφάλειας για τους πολίτες και στην αποκατάσταση της πεποίθησης, ότι κανένα έγκλημα δεν μένει ατιμώρητο.
-
Επαναφέρεται και διευρύνεται το αξιόποινο στα κοινώς επικίνδυνα αδικήματα όπως εμπρησμό, έκρηξη, πλημμύρα, στα αδικήματα σχετικά με την υιοθεσία και αναδιαμορφώνεται το πλαίσιο των ποινών για τα αδικήματα της κλοπής και της υπεξαίρεσης (στην πλημμεληματική τους μορφή).
-
Κατ’ απόλυτη προτεραιότητα διεξάγονται υποθέσεις κακουργημάτων που αφορούν εγκλήματα κατά της γενετήσιας ελευθερίας και οικονομικής εκμετάλλευσης της γενετήσιας ζωής.