Άρθρο του
Στράτου Σιμόπουλου
Βουλευτή Α’ Θεσσαλονίκης ΝΔ
Είναι γεγονός ότι η Θεσσαλονίκη την τελευταία τριετία, μέσα από τα έργα υποδομών, αλλάζει πρόσωπο. Θα το αντιληφθούμε όλοι και μάλιστα πολύ καλά, όταν ολοκληρωθούν έργα και αναπλάσεις όπως είναι η υπερυψωμένη περιφερειακή, το πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά, το γήπεδο του ΠΑΟΚ, το παιδιατρικό νοσοκομείο στο Φίλυρο, το ογκολογικό νοσοκομείο στο πρώην στρατόπεδο Καρατάσιου και φυσικά η λειτουργία του μετρό. Δίπλα σε όλες τις παραπάνω παρεμβάσεις θα λειτουργούν υποδομές που έχουν κατασκευαστεί τα προηγούμενα χρόνια με χαρακτηριστικά παραδείγματα τον οδικό άξονα της Εγνατίας, την επέκταση του αεροδιαδρόμου στο «Μακεδονία» και την ανάπλαση όλου του αεροσταθμού. Είναι γνωστό ότι η Εγνατία και οι κάθετοι της άξονες κατασκευάσθηκαν κατά τη διάρκεια της θητείας διαδοχικών κυβερνήσεων από την κρατική εταιρεία «Εγνατία Α.Ε.», η οποία απέκτησε έτσι πολύ σημαντική τεχνογνωσία στην κατασκευή και στη διαχείριση οδικών αξόνων.
Ανέκαθεν, όμως, η δημοσιοϋπαλληλία του υπουργείου υποδομών «δεν έβλεπε με καλό μάτι» την ύπαρξη αυτής της ευέλικτης, με μεγάλη τεχνογνωσία, εταιρείας που λειτουργούσε ανεξάρτητα από τον έλεγχό της. Το «έζησα» κατά τη διάρκεια της θητείας μου στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων, το παρακολούθησα κατά τη διάρκεια της προηγούμενης διακυβέρνησης 2015-2019 και γι’ αυτό
κρούω σήμερα ένα «κουδουνάκι κινδύνου» για τη μελλοντική της πορεία. Η σημερινή κυβέρνηση παρέλαβε μια εταιρεία χωρίς κατασκευαστικό αντικείμενο ,με τις μετατάξεις να
είναι στην ημερήσια διάταξη και με το μέλλον της εταιρείας άδηλο. Χωρίς να έχει υπάρξει ποτέ δημόσια δήλωση περί αυτού, από τις ενέργειες της τότε
κυβέρνησης, γινόταν σαφές ότι στην πραγματικότητα δια της διολισθήσεως η εταιρεία οδηγείτο στο κλείσιμο. Η παρούσα κυβέρνηση, από την πρώτη στιγμή ανάληψης των καθηκόντων της ανέστρεψε την πτωτική
πορεία. Έτσι ολοκλήρωσε ή ολοκληρώνει έργα που καρκινοβατούσαν επί πολλά χρόνια, με πιο σημαντικά παραδείγματα το «ορφανό» χιλιόμετρο στον άξονα Μουδανιά-Ποτίδαια, το δρόμο Θέρμη-Γαλάτιστα και την σύνδεση του ΟΛΘ με την ΠΑΘΕ. Παράλληλα, συμμετέχει στη λειτουργία του ενιαίου e-pass για τους αυτοκινητοδρόμους και σε ορισμένα μικρά έργα στη νησιωτική Ελλάδα. Τι γίνεται, όμως, από εδώ και στο εξής; Πως σκέφτεται η κυβέρνηση το μέλλον της εταιρείας;
Αντίστοιχες εταιρείες όπως είναι η Αττικό Μετρό και η ΕΡΓΟΣΕ έχουν μπροστά τους κατασκευαστικό αντικείμενο πολλών δις ευρώ. Κατανοώ ότι τα Ευρωπαϊκά Προγράμματα πλέον δεν επικεντρώνονται σε οδικά έργα, αλλά η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει και υλοποιεί με ταχείς ρυθμούς τις διαδικασίες εκτέλεσης πολλών οδικών έργων σε όλη την Ελλάδα. Ξεχωριστή περίπτωση αποτελούν η υπερυψωμένη περιφερειακή στη Θεσσαλονίκη και φυσικά η Περιφερειακή της Αλεξανδρούπολης, έργα τα οποία τελικά ανέλαβαν οι υπηρεσίες του υπουργείου υποδομών.
Η «Εγνατία Α.Ε.» μπορεί, επίσης, να αναλάβει έργα σε όλη την Ελλάδα. Η ανάληψη εκ μέρους της ενός μικρού τμήματος αυτών των έργων
αρκεί, ώστε όχι μόνο να συνεχίσει τη λειτουργία της, αλλά να αναπτυχθεί ακόμη περισσότερο. Ταυτόχρονα τι γίνεται με το μεγάλο έργο της οδικής ασφάλειας, το οποίο είχε μελετήσει η «Εγνατία Α.Ε.», είχε προχωρήσει τη περίοδο 2012-14 η διαδικασία χρηματοδότησής του από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και πάγωσε η προηγούμενη κυβέρνηση κατά την περίοδο της περίφημης διαπραγμάτευσης;
Η παρούσα κυβέρνηση το έχει εξαγγείλει ξανά. Σε ποια φάση, όμως, βρίσκεται σήμερα; Ακόμη είχαν ξεκινήσει την προηγούμενη χρονιά συζητήσεις για την συμμετοχή της εταιρείας στα έργα απολιγνιτοποίησης. Απορρίφθηκε τελικά ή όχι η συμμετοχή της;
Εν πάση περιπτώσει η εταιρεία πρέπει να έχει συνεχώς μπροστά της σημαντικό κατασκευαστικό αντικείμενο. Δε μπορεί μετά την παραχώρηση της λειτουργίας του αυτοκινητόδρομου να ασχολείται μόνο με δυο-τρία έργα κάθετων αξόνων της Εγνατίας. Μήπως, λοιπόν, ήρθε η ώρα να σκεφτούμε μία μεγάλη μεταρρύθμιση. Συγκεκριμένα, την συγχώνευση ΕΡΓΟΣΕ, ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ και ΕΓΝΑΤΙΑΣ; Τέλος, ένα είναι σίγουρο. Όλοι όσοι έχουμε θεσμικό ρόλο ή λόγο στη Θεσσαλονίκη οφείλουμε να διεκδήσουμε έργα για την εταιρεία.