2ο Πανελλήνιο Επιστημονικό Συνέδριο: «ΣΧΟΛΕΙΟ, ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ: ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ, ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ, ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ

Αγαπητοί παρευρισκόμενοι,
Σας ευχαριστώ θερμά για την πρόσκληση να απευθύνω χαιρετισμό στο 2ο Πανελλήνιο Επιστημονικό Συνέδριο με θέμα «Σχολείο, Οικογένεια και Κοινότητα: Συνεργασία, Προκλήσεις, Δυσκολίες και Προοπτικές». Το συνέδριο αυτό προσφέρει την ευκαιρία να εμβαθύνουμε στη συνεργασία του σχολικού συστήματος με τις οικογένειες μαθητών και τις αντίστοιχες δομές στην κοινότητα με απώτερο στόχο την προσωπική και ακαδημαϊκή ανάπτυξη των παιδιών και των νέων. Η καλλιέργεια κουλτούρας συνεργασιών μεταξύ σχολείου, οικογένειας και κοινότητας στην εκπαιδευτική διαδικασία, η βιωματική αλληλεπίδραση, η υποστήριξη των παιδιών, η προσαρμογή των εκπαιδευτικών πολιτικών είναι ιδιαίτερα σημαντικά αντικείμενα.
Ως πρόεδρος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Έρευνας και Τεχνολογίας της Βουλής θα επικεντρωθώ κυρίως στη σημασία των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση και στο πώς αυτές μπορούν να λειτουργήσουν ως εργαλείο συνεργασίας μεταξύ σχολείου, οικογένειας και κοινότητας, αντιμετωπίζοντας προκλήσεις, ξεπερνώντας δυσκολίες και ανοίγοντας προοπτικές για ένα καλύτερο μέλλον.
Στην εκπαίδευση, οι νέες τεχνολογίες δεν είναι απλώς ένας μοχλός διευκόλυνσης της μάθησης, αλλά και μια πλατφόρμα που ενισχύει τη συνεργασία ανάμεσα στα βασικά ενδιαφερόμενα μέρη: τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και τις οικογένειες.
Η χρήση εργαλείων όπως οι ψηφιακές πλατφόρμες μάθησης (π.χ. Moodle, Google Classroom) επιτρέπει την πρόσβαση σε εκπαιδευτικό υλικό οποιαδήποτε στιγμή, ενισχύοντας την επικοινωνία μεταξύ διδασκόντων και διδασκομένων. Παράλληλα, οι γονείς έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθούν την πρόοδο των παιδιών τους και να εμπλέκονται ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία, ενισχύοντας τη διαφάνεια και τη συνεργασία.
Τα εργαλεία τηλεδιάσκεψης, όπως το Zoom και το Microsoft Teams, επέτρεψαν την ανάπτυξη νέων μορφών επικοινωνίας μεταξύ σχολείων και οικογενειών κατά τη διάρκεια της πανδημίας, δημιουργώντας νέες προοπτικές που παραμένουν επίκαιρες και σήμερα. Μέσω αυτών, όχι μόνο ξεπεράστηκαν γεωγραφικοί περιορισμοί, αλλά καλλιεργήθηκε και μια νέα κουλτούρα συνεργασίας.
Παρά τις δυσκολίες και τις προκλήσεις, οι νέες τεχνολογίες έχουν τη δυνατότητα να μεταμορφώσουν την εκπαίδευση, ενισχύοντας τη δημιουργικότητα, την κριτική σκέψη και την προσαρμοστικότητα.
Η τεχνητή νοημοσύνη, για παράδειγμα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία εξατομικευμένων μαθησιακών εμπειριών, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες, τα ενδιαφέροντα και τους ρυθμούς κάθε μαθητή. Η εικονική και επαυξημένη πραγματικότητας (VR/AR) μπορούν να προσφέρουν μοναδικές εκπαιδευτικές εμπειρίες, μεταφέροντας τους μαθητές σε ιστορικές περιόδους, επιστημονικά εργαστήρια ή μακρινούς πλανήτες.
Σχολείο, οικογένεια και κοινότητα είναι οι τρεις πυλώνες που στηρίζουν την εκπαιδευτική διαδικασία. Οι νέες τεχνολογίες δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται ως απλή προσθήκη, αλλά ως εργαλείο που ενισχύει τη συνεργασία αυτών των πυλώνων. Εμείς είμαστε υπεύθυνοι να προετοιμάσουμε τα παιδιά μας για ένα μέλλον που, χάρη στην τεχνολογία, θα είναι γεμάτο δυνατότητες.
Σημαντικό είναι, όμως, να θυμόμαστε πως η τεχνολογία είναι το μέσο, όχι ο σκοπός. Στο επίκεντρο πρέπει να παραμένει ο άνθρωπος: το παιδί που μαθαίνει, ο εκπαιδευτικός που εμπνέει, η οικογένεια που στηρίζει.
Σας ευχαριστώ πολύ και εύχομαι καλή επιτυχία στις εργασίες του συνεδρίου!