Home / Άρθρα / ΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ – ΆΡΘΡΟ POLITICAL
ΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ – ΆΡΘΡΟ POLITICAL
Λόγω της ραγδαίας ανάπτυξης των νέων τεχνολογιών και ειδικά της τεχνητής νοημοσύνης οφείλουμε σταδιακά να ενσωματώσουμε στην εκπαιδευτική διαδικασία νέες μεθόδους και παράλληλα να αυξήσουμε την μαθησιακή αποτελεσματικότητα.
Πιο συγκεκριμένα, οι πλατφόρμες τεχνητής νοημοσύνης δίνουν τη δυνατότητα παρακολούθησης της προόδου των μαθητών σε πραγματικό χρόνο προσαρμόζοντας ταυτόχρονα το εκπαιδευτικό περιεχόμενο στις ατομικές τους ανάγκες.
Οι πλατφόρμες e-learning επιτρέπουν τους μαθητές να εκπαιδεύονται με βάση τις δικές τους ανάγκες, ανεξάρτητα από τους συμμαθητές τους.
Η τεχνητή νοημοσύνη, για παράδειγμα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία εξατομικευμένων μαθησιακών εμπειριών, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες, τα ενδιαφέροντα και τους ρυθμούς κάθε μαθητή.
Η εικονική και επαυξημένη πραγματικότητα (VR/AR) μπορούν να προσφέρουν μοναδικές εκπαιδευτικές εμπειρίες, μεταφέροντας τους μαθητές σε ιστορικές περιόδους, επιστημονικά εργαστήρια ή μακρινούς πλανήτες.
Η τεχνητή νοημοσύνη επιτρέπει την ενσωμάτωση διαδραστικών στοιχείων για διδασκαλίες που ενισχύουν τη συμμετοχή των μαθητών.
Παράδειγμα αυτών είναι οι «έξυπνοι» βοηθοί ή τα chatbots, τα οποία παρέχουν καθοδήγηση και ανατροφοδότηση σε πραγματικό χρόνο.
Τα ψηφιακά εργαλεία, όπως το Kahoot, το Quizizz, το Genially, το Animaker, το Padlet, το StoryJumper, κεντρίζουν το ενδιαφέρον των παιδιών με διασκεδαστικό τρόπο και δεν αποσπούν την προσοχή τους.
Η τεχνητή νοημοσύνη έχει τη δυνατότητα επίσης να εκμηδενίσει τον χρόνο διόρθωσης των γραπτών κατά τη διάρκεια των εξετάσεων με αυτόματη ανάγνωση του κειμένου.
Παρά τις δυνατότητες της ΤΝ, οι προκλήσεις που εγείρει δεν μπορούν να αγνοηθούν.
Η υπερβολική εξάρτηση από την τεχνολογία ενδέχεται να μειώσει τη δημιουργικότητα των μαθητών.
Η κριτική σκέψη μπορεί να τεθεί σε δεύτερη μοίρα, εάν οι μαθητές περιορίζονται σε προκαθορισμένες διαδρομές μάθησης.
Παράλληλα, ζητήματα όπως η ηθική χρήση της ΤΝ, η προστασία των προσωπικών δεδομένων και η ψηφιακή ισότητα πρέπει να εξεταστούν σοβαρά.
Η ενσωμάτωση της ΤΝ πρέπει να γίνεται με τρόπο που να ενισχύει την παιδαγωγική προσέγγιση, διατηρώντας ζωντανό το ενδιαφέρον για τη δημιουργία, την εξερεύνηση και την κατανόηση.
Στόχος πρέπει να είναι η ισορροπία.
Θα πρέπει να αξιοποιήσουμε τη δύναμη της ΤΝ, χωρίς να θυσιάσουμε την ανθρώπινη εμπειρία και τη μοναδικότητα κάθε μαθητή.
Μέσα από τη συνεργασία, τον διάλογο και την ανταλλαγή ιδεών, μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον που συνδυάζει την τεχνολογία με την ανθρωπιά, τη γνώση με τη φαντασία, και την καινοτομία με την παράδοση.
Ιδιαίτερη μνεία θα πρέπει να γίνει ότι πλέον και μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες μπορούν να συμμετέχουν ενεργά στη μαθησιακή διδασκαλία.
Σημαντικό είναι, όμως, να θυμόμαστε πως η τεχνολογία είναι το μέσο, όχι ο σκοπός.
Στο επίκεντρο της εκπαιδευτικής διαδικασίας πρέπει να παραμένει ο άνθρωπος: το παιδί που μαθαίνει, ο εκπαιδευτικός που εμπνέει, η οικογένεια που στηρίζει.