Τα δημόσια έργα ήταν η ατμομηχανή της οικονομίας, αλλά λόγω της οικονομικής κρίσης υπήρξε ύφεση. Υπάρχει προοπτική ανάπτυξης και δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας;
Τα δημόσια έργα παραμένουν ένας από τους βασικούς μοχλούς ανάπτυξης της οικονομίας, ιδιαίτερα μάλιστα την περίοδο αυτή μεσούσης της οικονομικής κρίσης δεν υπάρχουν εθνικοί πόροι για επενδύσεις, αλλά τρέχουν τα Ευρωπαϊκά Προγράμματα μέσα στα οποία είναι ενταγμένα δεκάδες έργα σε όλη την Ελλάδα.
Σήμερα σε όλη τη χώρα το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων εκτελεί πολλά έργα οδικά όπως και έργα σε λιμάνια και αεροδρόμια, μετατρέποντας τη χώρα σε ένα μεγάλο εργοτάξιο.
Από την Αλεξανδρούπολη έως την Καλαμάτα και από την Καστοριά έως την Κρήτη μέσα από το πρόγραμμα «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας» χιλιάδες εργαζόμενοι έχουν βρει δουλειά, όπως και εκατοντάδες μηχανικοί και υπεργολάβοι.
Οι παραπάνω αναφορές λαμβάνουν βέβαια «σάρκα και οστά» και στην Κεντρική Μακεδονία. Εδώ στη Θεσσαλονίκη η κατασκευή των κόμβων της Δυτικής Περιφερειακής είναι γεγονός. Το ίδιο συμβαίνει στους οδικούς άξονες προς Ποτίδαια και Κασσανδρεία και προς Γαλάτιστα στη Χαλκιδική. Με γρήγορους ρυθμούς υλοποιείται επίσης και ο κάθετος άξονας της Εγνατίας προς Προμαχώνα. Ακόμη, τέλος του 2015 θα είναι έτοιμη η επέκταση του αεροδιαδρόμου στο αεροδρόμιο «Μακεδονία», το οποίο έτσι θα μπορεί να δέχεται υπερατλαντικές πτήσεις. Κανονικά εκτελείται και η σύνδεση του λιμανιού με τον ΠΑΘΕ. Δεν πρέπει τέλος να ξεχνάμε και τα έργα της σχολικής στέγης που υλοποιούνται, όπως και τα έργα αναβάθμισης των νοσοκομείων.
Στον τομέα αυτό σας δίνω και μια είδηση. Συγκεκριμένα, τις επόμενες ημέρες θα υπογραφεί η σύμβαση για την κατασκευή της νέας πτέρυγας των χειρουργείων του νοσοκομείου ΑΧΕΠΑ.
Το μόνο έργο που προς το παρόν πηγαίνει χρόνια πίσω είναι η Εξωτερική Περιφερειακή. Άλλωστε, το Μετρό και οι επεκτάσεις του θα ανακουφίσουν κυκλοφοριακά την πόλη.
Μπορείτε να δώσετε κάποιο χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση του Μετρό Θεσσαλονίκης;
Το έργο εκτελείται ανατολικά με ικανοποιητικούς ρυθμούς, ενώ σε λίγες εβδομάδες ο Μετροπόντικας θα ξεκινήσει την αντίθετη διαδρομή από την Νέα Ελβετία προς την Ανάληψη. Οι συμβατικές διαφορές με τον ανάδοχο έχουν παραπεμφθεί στη διαιτησία και οι πόροι για την εκτέλεση του έργου είναι εξασφαλισμένοι. Πρόβλημα υπάρχει με τη Βενιζέλου και τη Βούλγαρη. Μπορούμε να προχωρήσουμε στην παράδοση της βασικής γραμμής χωρίς τους δύο σταθμούς, τους οποίους θα παραδώσουμε σε επόμενο στάδιο. Ειδικά όμως για τη Βενιζέλου, πρέπει να τονίσω ότι δεν νοείται Μετρό Θεσσαλονίκης χωρίς αυτή και δεν υπάρχει περίπτωση να μην κατασκευασθεί.
Εν πάση περιπτώσει, αρχές του 2018 μπορούμε να έχουμε τη βασική γραμμή χωρίς τους δύο σταθμούς. Με την επέκταση προς Καλαμαριά δεν υπάρχουν προβλήματα και στα μέσα του 2018 θα τελειώσουμε. Τέλος, η Αττικό Μετρό εκπονεί και τις μελέτες για Σταυρούπολη.
Ρίχνετε ευθύνες στη διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης για την προσφυγή που έχει κάνει και την αναβολή της συζήτησης που ζήτησε από το ΚΑΣ για τα αρχαία του σταθμού Βενιζέλου, αφού υποστηρίζει πως ενώ υπάρχουν οι μελέτες απομάκρυνσης δεν υπάρχουν οι μελέτες επανατοποθέτησής τους.
Αρχίζω από το τέλος της ερώτησής σας για να αντιληφθούν οι αναγνώστες το ανεδαφικό ακόμη και αυτής της τοποθέτησης, η οποία προέκυψε όταν αντελήφθησαν ότι δεν μπορούσαν πλέον να δικαιολογήσουν ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας τη θέση τους. Αν, λοιπόν γίνει δεκτή αυτή η θεώρηση, θα τινάξουμε στον αέρα όλα τα δημόσια έργα, διότι η εκπόνηση των μελετών απόσπασης μπορεί να κρατήσει λίγους μήνες, ενώ οι πλήρεις μελέτες επανατοποθέτησης πολύ περισσότερο διάστημα.
Εμείς, λοιπόν επιθυμούμε αφού γίνει η απόσπαση και τα έργα προχωρούν να έχουμε το χρόνο που απαιτείται για τη σύνταξη των μελετών επανατοποθέτησης. Ειδικά μάλιστα για το σταθμό Βενιζέλου, όταν αποσπασθούν τα ευρήματα, η αρχαιολογική σκαπάνη θα προχωρήσει σε επόμενα στρώματα, όπου δεν γνωρίζουμε τι μπορεί να υπάρχει.
Παρ’ όλα αυτά σήμερα υπάρχουν προμελέτες επανατοποθέτησης για τη Βενιζέλου που ενσωματώνουν σύμφωνα με τις οδηγίες του ΣτΕ τις απόψεις του δήμου Θεσσαλονίκης και τις απόψεις του ΤΕΕ και του ΑΠΘ, τους οποίους ο Δήμος προσκάλεσε να ασχοληθούν με το θέμα. Ο σταθμός Βενιζέλου θα γίνει στην κυριολεξία Μουσείο.
Τελικά όμως πιστεύω ότι από την πλευρά του Δήμου Θεσσαλονίκης όλα είναι «προφάσεις εν αμαρτίαις». Καθυστερεί το έργο αδικαιολόγητα, αλλάζει θέσεις με ταχύτητα πολυβόλου, προσπαθεί να είναι «με τον αστυφύλαξ και τον χωροφύλαξ». Τελευταία, μας είπε ότι θα βρει πρόταση που θα επιτρέπει την κατασκευή του σταθμού χωρίς την απόσπαση. Ας τη φέρει. Αν δεν απαιτεί να ρίξουμε πολυκατοικίες ή στο σημείο εκείνο να κάνουμε υπέργεια την Εγνατία, ευχαρίστως να την υιοθετήσουμε.
Ποιος φταίει κατά την άποψή σας για την μη ολοκλήρωση του Μετρό Θεσσαλονίκης στα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί;
Οι ανώριμες αρχικά μελέτες, οι απαλλοτριώσεις, οι αρχαιολογικές ανασκαφές και εδώ και ενάμιση χρόνο η προσφυγή του δήμου Θεσσαλονίκης για τη Βενιζέλου.
Πρέπει όμως να τονίσω ότι αν περιμέναμε την ωρίμανση των μελετών, δεν θα είχε δημοπρατηθεί το έργο, θα είχε έρθει η κρίση και σήμερα δεν θα υπήρχε καν στην ατζέντα, έστω ως πρόβλημα κατασκευής, το έργο.
Τι απαντάτε στις αιτιάσεις δημάρχων ότι σταματάει το πρόγραμμα κατασκευής 16 σχολείων στη Θεσσαλονίκη μέσω ΣΔΙΤ;
Έχουν απόλυτο δίκαιο. Υπάρχει πρόβλημα με το συγκεκριμένο ΣΔΙΤ. Λόγω της οικονομικής κρίσης οι τράπεζες απέσυραν τη χρηματοδότηση και έτσι σήμερα είμαστε στον αέρα. Καταβάλλουμε προσπάθειες να καλύψουμε με άλλους τρόπους το χρηματοδοτικό κενό. Επίσης, εξετάζουμε τη δυνατότητα τα 16 αυτά σχολεία να κατασκευασθούν με πόρους από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Θα απαιτηθεί όμως μια πενταετία.
Να τονίσω επίσης ότι η εξαγγελία μας για δημοπράτηση την τριετία 2013 έως 2015, 14 σχολικών συγκροτημάτων κυρίως στη δυτική Θεσσαλονίκη υλοποιείται κανονικά.