Ομιλία του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Έργων κ. Στράτου Σιμόπουλου, στην ημερίδα με θέμα «Υποδομές: Μοχλός Ανάπτυξης στην Περιφέρεια», που διοργάνωσε το Επιμελητήριο Σερρών, την Τετάρτη 2 Οκτωβρίου, στην αίθουσα «Γ.Χρηστίδης» του Επιμελητηρίου Σερρών.
Κυρίες και Κύριοι,
Οι υποδομές αποτελούν αναπτυξιακό βραχίονα για τις τοπικές κοινωνίες, ιδιαίτερα όταν αποτελούν μέρος ενός ευρύτερου εθνικού σχεδιασμού, ο οποίος εξετάζει τις ωφέλειες που μπορεί να προκύψουν σε πολλά και διαφορετικά επίπεδα από την υλοποίηση ενός έργου.
Στο πλαίσιο αυτό στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων προσπαθούμε με επιμονή και υπομονή να εκτελέσουμε όσο το δυνατόν περισσότερα περιφερειακά έργα, αξιοποιώντας σε πολύ μεγάλο βαθμό και τα διαθέσιμα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία.
Αυτό δε σημαίνει βέβαια ότι μας λείπει το όραμα και η βούληση για μεγάλα έργα. Μας απασχολεί όμως παράλληλα η υπεραξία που δημιουργούν οι υποδομές στις τοπικές κοινωνίες, λόγος για τον οποίο βρίσκομαι σήμερα ανάμεσά σας.
Κυρίες και Κύριοι,
Παρά τις αντιξοότητες, στη χώρα μας καταγράφονται ήδη ορισμένες αρχικές θετικές ενδείξεις, που δημιουργούν προσδοκίες αρχικά σταθεροποίησης της κατάστασης και μεταγενέστερα ανάταξής της. Συγκεκριμένα, η υφεσιακή δυναμική αποκλιμακώνεται, η χώρα προσεγγίζει την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος, η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας ενισχύεται, το επιχειρηματικό περιβάλλον ενδυναμώνεται, το οικονομικό κλίμα βελτιώνεται και φυσικά ενισχύεται η απορρόφηση κοινοτικών κονδυλίων.
Στόχος της εθνικής προσπάθειας είναι η έξοδος της χώρας από την κρίση να συνδυαστεί με ένα νέο, υγιές παραγωγικό μοντέλο και ο νομός Σερρών συνδυάζει σειρά πλεονεκτημάτων προς αυτήν την κατεύθυνση. Με αγροτική παραγωγή, ελαφρά μεταποίηση και ως πύλη εισόδου για τα Βαλκάνια, ο νομός διαθέτει τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη εμπορικών και τουριστικών δραστηριοτήτων στο μέλλον, εφόσον βέβαια ενισχυθεί στον τομέα των υποδομών.
Στην κατεύθυνση αυτή, η ολοκλήρωση του Κάθετου Άξονα 60 «Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας», μήκους 96 χιλιομέτρων, αποτελεί έργο προτεραιότητας τόσο σε Εθνικό όσο και σε Ευρωπαϊκό επίπεδο. Ο κάθετος άξονας είναι μέρος του Πανευρωπαϊκού άξονα ΙV και στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα στην σύνδεση των εθνικών οδικών αξόνων με τα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών, προκειμένου να εξασφαλίζεται η άμεση πρόσβαση σε νέες αγορές αγαθών και προσώπων. Στο πλαίσιο αυτό, η χρηματοδότηση του έργου έχει εξασφαλιστεί μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ενίσχυση προσπελασιμότητας 2007-2013»,δηλαδή από πόρους της Ελλάδος και της Ευρωπαϊκής Ένωσης – Ταμείο Συνοχής.
Χωρίς να σταθώ στις αβελτηρίες του παρελθόντος (το έργο είχε ξεκινήσει το 2007 αλλά δεν ολοκληρώθηκε ποτέ), μέχρι σήμερα έχουν δοθεί σε κυκλοφορία 65 χλμ., ενώ υπό κατασκευή τελούν τα υπόλοιπα 31,0 χλμ. Σήμερα, έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες αντιολισθηρού τάπητα και οι εργασίες στον ανισόπεδο κόμβο Ασσήρου – Λαγκαδά, ο οποίος δόθηκε σε κυκλοφορία τον περασμένο Αύγουστο. Επιπλέον, σε εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες στις συνδετήριες οδούς προς Δορκάδα, ενώ ο κόμβος Λαχανά θα δοθεί στην κυκλοφορία στο τέλος του χρόνου.
Άλλωστε, από την Εγνατία Οδό Α.Ε. έγινε και η δημοπράτηση για τις υπολειπόμενες εργασίες στο τμήμα Κάτω Άμπελα-Προμαχώνας.
Επίσης, σε εξέλιξη βρίσκονται εργασίες χωματουργικών και οδοστρωσίας στον ανισόπεδο κόμβο Στρυμονικού και ολοκληρώθηκε η κατασκευή των γεφυρών του Στρυμόνα (ΤΥ2) και Κρουσοβίτη (ΤΥ3). Εργασίες χωματουργικών, οδοστρωσίας και ασφαλτικών πραγματοποιούνται στον άξονα της αρτηρίας και στις παράπλευρες οδούς και φιλοδοξούμε το έργο να έχει ολοκληρωθεί στο τέλος του επόμενου έτους.
Στην ίδια κατεύθυνση, έχει ήδη ολοκληρωθεί από την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ ΑΕ αναγνωριστική μελέτη και έχουν ανατεθεί οι οριστικές μελέτες (με εξασφαλισμένη από τα ευρωπαϊκά προγράμματα χρηματοδότηση) , οι οποίες αφορούν στην αναβάθμιση σε αυτοκινητόδρομο της υφιστάμενης περιφερειακής οδού Σερρών, μήκους15,5 χιλιομέτρων. Το έργο αποτελεί τμήμα του Κάθετου Άξονα 61 (Σέρρες-Δράμα-Καβάλα).
Επιπρόσθετα, αντικείμενο συνεργασίας 4 φορέων(ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ, Υπουργείο Υποδομών, Περιφερειών Κεντρικής Μακεδονίας και Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης) αποτελεί το έργο του κάθετου άξονα Δράμας -Αμφίπολης,