Home / Ομιλίες / ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ ΚΤΥΠ Α.Ε : «ΣΥΜΠΡΑΞΗ ΔΗΜΟΣΙΟΥ & ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ-ΕΡΓΑ ΠΝΟΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ» (3-10-2014)
ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ ΚΤΥΠ Α.Ε : «ΣΥΜΠΡΑΞΗ ΔΗΜΟΣΙΟΥ & ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ-ΕΡΓΑ ΠΝΟΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ» (3-10-2014)
Σ. Δ. Ι. Τ. ΕΡΓΑ ΠΝΟΗΣ για την ΚΟΙΝΩΝΙΑ
3.10.2014
ΟΙ Συμπράξεις Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα έχουν αποδειχθεί τα τελευταία χρόνια πολύ χρήσιμες στην εκτέλεση Δημόσιων έργων καθώς η χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων έχει γίνει ιδιαίτερα δύσκολη.
Αυτό βέβαια δεν είναι μόνο Ελληνικό φαινόμενο αλλά και στην υπόλοιπη Ευρώπη χρησιμοποιήθηκε η λύση αυτή για την μείωση των δημοσιονομικών ελλειμμάτων. Με το σκεπτικό αυτό ξεκίνησε προ 10ετίας η μελέτη και οργάνωση των ΣΔΙΤ δημιουργώντας τότε και την Γ.Γ.ΣΔΙΤ.
Έκτοτε έγινε ο προγραμματισμός κατασκευής έργων με αυτή την μορφή χρηματοδότησης και αφού μελετήθηκε
διεξοδικά το θέμα αποφασίσθηκε να προχωρήσει σε
ορισμένες κατηγορίες έργων που θεωρήθηκαν πιο
πρόσφορες .
Τα ΣΔΙΤ αποτελούν μία συμφωνία μεταξύ του Δημοσίου και Ιδιωτών για την κατασκευή έργων του Δημοσίου από
τους Ιδιώτες που θα αναλάβουν το έργο κατόπιν διαγωνισμού και οι οποίοι είναι επιφορτισμένοι να βρουν την χρηματοδότηση , να το κατασκευάσουν, να το παραδώσουν το έργο έτοιμο για χρήση , αναλαμβάνοντας και την συντήρηση και λειτουργία του.Το Δημόσιο από την πλευρά του συμφωνεί συνήθως στην καταβολή μηνιαίων καταβολών με την έναρξη λειτουργίας του έργου , για όσα χρόνια απαιτείται για να καλυφθεί το κόστος του έργου και ένα λογικό κέρδος για τον ιδιώτη.
Το Δημόσιο αυτά τα χρόνια προκήρυξε έργα ΣΔΙΤ για την κατασκευή Πυροσβεστικών Σταθμών , Αστυνομικών Σταθμών , Φυλακών και Σχολείων.
Η προσπάθεια ήταν επιτυχής , με τα προβλήματα της αρχής κάθε νέου συστήματος που τίθεται σε λειτουργία αλλά έχει προχωρήσει καλά και ΣΔΙΤ για τους Πυροσβεστικούς σταθμούς , έχουν ολοκληρωθεί.
Τα ΣΔΙΤ για την κατασκευή σχολείων ήταν μία απόφαση που βοήθησε τον πρώην ΟΣΚ να καλύψει τις ανάγκες σε σχολεία στην εποχή που η χρηματοδοτήσεις από το Δημόσιο είναι πολύ δύσκολες, με κεφάλαια του ιδιωτικού τομέα.Σχεδιάστηκαν και δημοπρατήθηκαν τρία ΣΔΙΤ , δύο για την Αττική και ένα για την ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης με τα οποία θα κατασκευαστούν 14 και 10 σχολικές μονάδες αντίστοιχα στην Αττική και 16 σχολικές μονάδες στην Θεσσαλονίκη.
Τον Απρίλιο και Μάιο του 2014 υπογράφηκαν οι δύο συμβάσεις ΣΔΙΤ για την Αττική και έχουν ήδη ξεκινήσει οι εργασίες σε 6 οικόπεδα , που αντιστοιχούν σε 9 σχολεία .Σύντομα δε θα αρχίσουν οι εργασίες και στα υπόλοιπα 3 οικόπεδα του πρώτου ΣΔΙΤ που αντιστοιχούν σε 5 σχολεία. Με το πρώτο ΣΔΙΤ των 14 σχολείων θα εξυπηρετηθούν 3.753 μαθητές, και 1.920 με το δεύτερο.
Είναι τα πρώτα έργα στην Ευρωπαϊκή Ένωση που χρηματοδοτούνται από κοινού από την ΕΤΕπ και το Ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό εργαλείο JESSICA που το διαχειρίζεται η Εθνική Τράπεζα, επίσης συμμετέχει και η Alpha Bank.
Αυτές οι συμβάσεις ΣΔΙΤ για τις σχολικές μονάδες είναι 27ετής , με δύο χρόνια για την κατασκευή και παράδοση σε λειτουργία των σχολικών μονάδων και για τα υπόλοιπα 25 χρόνια προβλέπεται η συντήρηση , η παροχή διαχείρισης της σχολικής υποδομής ( ενεργειακή διαχείριση , καθαριότητα φύλαξη κλπ.) . Επίσης προβλέπονται και επενδύσεις συντήρησης κατά την διάρκεια της σύμβασης.
Το δημόσιο δεν εκταμιεύει χρήματα τα δύο πρώτα χρόνια αρχίζει δε τις μηνιαίες πληρωμές κατά την περίοδο λειτουργίας του έργου, σύμφωνα με τις συμβατικές υποχρεώσεις του αλλά κατόπιν αυστηρών ελέγχων της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών από τον ανάδοχο και της εύρυθμης λειτουργίας των υποδομών του σχολείου.
Η εμπειρία από άλλες Ευρωπαϊκές χώρες έχει δείξει ότι η κατασκευή δημοσίων σχολείων μέσω ΣΔΙΤ παρουσιάζει πολλά οφέλη εκτός του θέματος της χρηματοδότησης.
Η παράδοση του έργου είναι έγκαιρη, η ποιότητα κατασκευής και των υπηρεσιών που προσφέρονται είναι υψηλή, η συντήρηση γίνεται έγκαιρα και είναι καλύτερη , απαλλάσσει δε το εκπαιδευτικό δυναμικό από το να ασχολείται με θέματα λειτουργίας και συντήρησης των υποδομών.
Όντως , τα έργα αυτά που ξεκινούν τώρα να κατασκευάζονται θα φέρουν μία νέα μέθοδο κατασκευής και συντήρησης των σχολικών υποδομών στην Χώρα μας, Αισιοδοξούμε δε ότι θα βελτιώσουν πολύ την πρακτική δημιουργίας αποδοτικών σχολικών μονάδων προς όφελος και των διδασκόντων όπως και των διδασκομένων.