ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΜΙΑ ΕΥΠ «ΣΟΥΡΩΤΗΡΙ» (Στην εφημερίδα «Μακεδονία Της Κυριακής», 14-8-2022)

0
Νόμιμη αλλά λάθος χαρακτήρισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης την παρακολούθηση του τηλεφώνου του Νίκου Ανδρουλάκη. Σας καλύπτει αυτό;

Η διαχείριση της συγκεκριμένης υπόθεσης ήταν ένα λάθος και γι’ αυτό άλλωστε υπήρξαν και οι παραιτήσεις. Αποκτά, μάλιστα, ευρύτερη διάσταση γιατί αφορά στο κράτος δικαίου. Το θέμα εστιάζεται, κυρίως, στην πολιτική ιδιότητα του κ. Ανδρουλάκη.
Από το σημείο όμως αυτό έως το να έχουμε μια απονευρωμένη  ΕΥΠ, υπάρχει τεράστια διαφορά. Απαιτείται λοιπόν να ενισχυθεί το θεσμικό της οπλοστάσιο ώστε αφενός να έχουμε μια ΕΥΠ, ικανή να ανταποκριθεί στις σύγχρονες γεωπολιτικές ανάγκες και στις παγκόσμιες υβριδικές απειλές και από την άλλη να αυξηθεί ο θεσμικός της έλεγχος. Ταυτόχρονα, πρέπει να προσέξουμε ώστε να μην μειώσουμε στο ελάχιστο την αποτελεσματικότητα της. Αυτό το στόχο έχουν και οι τέσσερις προτάσεις που παρουσίασε στο μήνυμα του ο Πρωθυπουργός και οι οποίες έχουν άμεσα συμπεριληφθεί στη σχετική ΠΝΠ.

Το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ ζητά να μάθει τον λόγο που γινόταν η παρακολούθηση. Έχει δίκιο;

Προφανώς πρέπει, μέσα από την επιτροπή θεσμών και διαφάνειας της Βουλής, όχι δημόσια όμως, να γίνουν άμεσα γνωστές όλες οι πτυχές της υπόθεσης. Ακόμη και η εξεταστική επιτροπή, για την οποία συμφώνησε και η κυβέρνηση, θα ρίξει φως σε όλες τις πλευρές της υπόθεσης. Προσοχή όμως, όλα αυτά πρέπει να γίνουν με τρόπο που δεν θα υπονομεύσει το εθνικό συμφέρον. Ήδη ο εισαγγελέας κ. Ντογιάκος ενεργεί προανακριτική εξέταση για τυχόν ευθύνες στη διαρροή κρατικών μυστικών. Δεν μπορεί να έχουμε μια ΕΥΠ «σουρωτήρι». Το θέμα ξεφεύγει από τα πλαίσια μιας συνήθους πολιτικής διαμάχης.

Τι πρέπει να γίνει σε θεσμικό επίπεδο και σε ότι αφορά στην ΕΥΠ για να μην υπάρξουν ξανά τέτοια περιστατικά;

Όπως εξήγησα και πριν ήδη τα μέτρα έχουν ληφθεί με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που έχει άμεση ισχύ. Ελπίζω τα μέτρα αυτά να έχουν διακομματική συναίνεση.
Η ΠΝΠ  προβλέπει επιπλέον δικλίδες ασφαλείας σε ότι αφορά τις νόμιμες επισυνδέσεις της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών. Τα αιτήματα της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών θα εγκρίνονται, εντός εικοσιτετραώρου, και από εισαγγελέα Εφετών, πέραν του εισαγγελέα της ΕΥΠ. Οι δύο εισαγγελείς για την εποπτεία της ΕΥΠ είχαν καταργηθεί επί ΣΥΡΙΖΑ το 2018.
Παράλληλα, για το διορισμό του διοικητή της ΕΥΠ καθιερώνεται για πρώτη φορά ακρόαση από την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας και Βουλής.

Μήπως έτσι πλήττεται και η κεντρική επιλογή της κυβέρνησης για το επιτελικό κράτος; Μήπως είναι τελικά πολύ πρωθυπουργοκεντρικό το μοντέλο;

Ανήκω σε αυτούς που δεν κρύβονται πίσω από το δάκτυλο τους .Το κυβερνητικό μας μοντέλο είναι απολύτως πρωθυπουργοκεντρικό ούτως ή άλλως. Επίσης σε πολλές χώρες του εξωτερικού, αντίστοιχες με την ΕΥΠ υπηρεσίες πληροφοριών, αναφέρονται απευθείας στους πρωθυπουργούς. Στην Ελλάδα θυμίζω το 1985 επί Ανδρέα Παπανδρέου συνέβαινε το ίδιο. Δεν είμαι, τέλος, σίγουρος ότι αν η υπόθεση για την οποία συζητάμε δεν είχε αναφορά στο πρωθυπουργικό γραφείο θα έφτανε τελικά σε τέτοιο σημείο δημοσιότητας.  Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι αυτός που όταν πληροφορήθηκε τα γεγονότα ξεκίνησε τη διαδικασία να χυθεί άπλετο φως στην υπόθεση.

Πολλοί θεωρούν ότι με την υπόθεση των υποκλοπών παγώνουν και οι σχέσεις της ΝΔ με το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ. Τι λέτε επ’ αυτού; Και αν ναι ποιος μπορεί να είναι ο κυβερνητικός σας εταίρος μια και το κόμμα του κ. Ανδρουλάκη θα κοιτάξει προς τα αριστερά;

Στην πολιτική κύριε Οικονόμου ότι δεν φέρνει η ώρα τα φέρνει ο χρόνος και ότι δεν φέρνει ο χρόνος τα φέρνει η ώρα. Είναι πολύς ο πολιτικός χρόνος έως τις εκλογές. Τίποτε δεν μπορούμε να προδικάσουμε. Η πολιτική αριθμητική που θα προκύψει μέσα από την εκλογική δυναμική θα είναι αμείλικτη. Είτε στις πρώτες είτε πολύ περισσότερο στις δεύτερες εκλογές οι πολίτες θα μιλήσουν και τα κόμματα θα ακολουθήσουν. Ας μην προτρέχουμε. Είναι πολύ νωρίς ακόμη. 

Σε 4 εβδομάδες ο πρωθυπουργός ανεβαίνει στη Θεσσαλονίκη για την 86η ΔΕΘ. Τι «δώρα» πρέπει να φέρει μαζί του για τον κόσμο έτσι ώστε ο χειμώνας να βγει πιο εύκολα;

Συνεπής στις εξαγγελίες του ο πρωθυπουργός, πιστεύω ότι θα ανακοινώσει συγκεκριμένα μέτρα, σύμφωνα πάντα με το δημοσιονομικό περιθώριο που του δίνει η καλή  πορεία της οικονομίας και κυρίως τα μεγαλύτερα του αναμενομένου έσοδα από τον τουρισμό. Όπως επανειλημμένα η κυβέρνηση έχει διακηρύξει θα επιστρέφει στους πολίτες το πλεόνασμα που θα προκύπτει πέραν των προβλέψεων του προϋπολογισμού. Δεν είμαι, προφανώς, εγώ εκείνος που θα εξειδικεύσει τα μέτρα. Είμαι σίγουρος, όμως, ότι πέρα από τους ευάλωτους , τους οποίους συνεχώς στηρίζει η κυβέρνηση, θα εξαγγείλει μέτρα με μεγάλη περίμετρο εισοδήματος. Θα ακουμπούν λογικά και τη μεσαία τάξη.  Ταυτόχρονα θα συνεχιστεί η μείωση των φόρων, βασικός πυρήνας της κυβερνητικής πολιτικής. 

Και για τη Θεσσαλονίκη; Ποιο είναι κατά τη γνώμη σας το must για την κυβέρνηση στην τελική ευθεία προς τις εκλογές;

Η Θεσσαλονίκη αλλάζει μέσα από τα έργα που υλοποιούνται, δημοπρατούνται ή εξαγγέλλονται. Σε λίγα χρόνια δεν θα θυμίζει σε τίποτε την πόλη που γνωρίζουμε όλοι. Σκεφτείτε το στρατόπεδο του Παύλου Μελά, το εκθεσιακό μας κέντρο, το γήπεδο του ΠΑΟΚ, την υπερυψωμένη περιφερειακή, τον προαστιακό σιδηρόδρομο, τη μεταφορά του Θεαγενείου στο πρώην στρατόπεδο Καρατάσιου για να κατανοήσετε για τι μιλάμε. Προσωπικά θα ήθελα να ακούσω και συγκεκριμένα πράγματα για το στρατόπεδο Γκόνου ,πολύ περισσότερα για την επέκταση του Μετρό στα Δυτικά και την αξιοποίηση του Κυβερνείου (Παλατάκι). Για τη βασική γραμμή του Μετρό δεν χρειάζεται να πει οτιδήποτε. Το έργο προχωρά σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα.

Πολύ κουβέντα γίνεται και για τον ΟΑΣΘ, όπου είχαμε συχνές στάσεις και απεργίες, αλλαγή στη διοίκηση και συνεχή προβλήματα. Θεωρείτε επιτυχημένο το έργο της σημερινής κυβέρνησης για τη βελτίωση της κατάστασης στους δρόμους της Θεσσαλονίκης; Και τι πορεία πρέπει να ακολουθηθεί μετά την ολοκλήρωση της εκκαθάρισης του οργανισμού; Ιδιωτικοποίηση, ΣΔΙΤ, χωρισμός του Οργανισμού ή τι;

Η παρούσα κυβέρνηση παρέλαβε έναν ΟΑΣΘ που συνηθίζω να λέω ότι αν παρέμενε υπό την διοίκηση ΣΥΡΙΖΑ ,στο τέλος οι Θεσσαλονικείς θα μεταφέρονται με REO. Κατάφερε, με τη μεγάλη συμβολή της πρόσφατα απελθούσης διοίκησης ,να τον ανατάξει. Ο ΟΑΣΘ είναι σήμερα σε καλύτερη κατάσταση, χωρίς να έχουν φτάσει οι υπηρεσίες του στο επιθυμητό για όλους επίπεδο. Το πρόβλημα με τους παλιούς μετόχους και τους εργαζομένους παραμένει. Για τους τελευταίους πιστεύω ότι η νέα διοίκηση θα βρει λύση. Η λύση, όμως, πρέπει να προέλθει μέσα από αμοιβαίους συμβιβασμούς προς όφελος του επιβατικού κοινού. Για τους παλιούς μετόχους πιστεύω ότι η λύση πρέπει να βρεθεί μέσα από την ιδιωτικοποίηση του οργανισμού με το δημόσιο πιθανώς να διατηρεί ένα ποσοστό. Χωρίς να αγνοώ ορισμένες νομικές παραμέτρους πιστεύω ότι μέσα από αυτή τη διαδικασία μπορεί να βρεθεί και ένας τρόπος αποζημίωσης των παλαιών μετόχων. Να σκεφτείτε κύριε Οικονόμου ότι υπάρχουν μικρομέτοχοι που αγόρασαν από το υστέρημα τους μετοχές λίγο πριν την κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ.