Ερωτήσεις προς τον βουλευτή της ΝΔ Στράτο Σιμόπουλο από την εφημερίδα Μακεδονία της Κυριακής και τον δημοσιογράφο Νίκο Οικονόμου
-
Κύριε Σιμόπουλε, τι σημαίνει για τη Θεσσαλονίκη η οριακή απόφαση του ΣτΕ για τις αρχαιότητες της Βενιζέλου;
Κατ’ αρχήν πρέπει να περιμένουμε την επίσημη ανακοίνωση της απόφασης. Εν πάση όμως περιπτώσει θεωρώ ότι οι διαρροές ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Η απόφαση με οριακή πλειοψηφία 13-12 δίνει ένα αίσιο τέλος σε μια διένεξη οκτώ ετών. Το οριακό αποτέλεσμα δε σημαίνει φυσικά τίποτε. Στις δικαστικές αποφάσεις δεν υπάρχει «το ολίγον». Το ΣΤΕ απέρριψε, σημειώνω, για δεύτερη φορά προσφυγές κατά αποφάσεων απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων. Η πρώτη ήταν τον Δεκέμβριο του 2015. Για να καταλάβουν και οι αναγνώστες της Μακεδονίας κύριε Οικονόμου. Θα ήθελα να τονίσω ότι αν η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δεν άλλαζε την αρχική απόφαση της Κυβέρνησης Σαμαρά- Βενιζέλου, ο σταθμός Βενιζέλου κατασκευαστικά θα ήταν σήμερα στο ίδιο επίπεδο με τους υπόλοιπους σταθμούς.
-
Το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης έχει καθυστερήσει σημαντικά εξαιτίας όλων αυτών των προσφυγών που προηγήθηκαν. Θα ολοκληρωθεί μέχρι τον Απρίλιο του 2023 ή θα έχουμε και άλλες καθυστερήσεις; Είναι εφικτό κάτι τέτοιο;
Τα έργα πολιτικού μηχανικού (σήραγγες, επιδομές, σταθμοί) είναι σε πολύ καλό επίπεδο. Απ’ότι γνωρίζω και οι δοκιμές του τροχαίου υλικού προχωρούν ικανοποιητικά. Κρίσιμος παράγων παραμένει η Βενιζέλου. Μετά την οριστικοποίηση της απόφασης, για να έχουμε, μετρό το 2023, πρέπει εκεί να αρχίσουν άμεσα οι εργασίες και προφανώς η απόσπαση των αρχαιοτήτων. Έχω τονίσει δημόσια τη λέξη «άμεσα» διότι ακούω ορισμένους περίεργους ψιθύρους, για πιθανές ακτιβιστικές ενέργειες με σκοπό να μην εφαρμοσθεί η απόφαση του ΣΤΕ. Η κυβέρνηση οφείλει να προστατέψει με κάθε νόμιμο μέσο την εφαρμογή της δικαστικής απόφασης.
-
Ποιο είναι το πολιτικό μήνυμα από όλο αυτόν τον διχασμό που καταγράφηκε στην πόλη για το θέμα του μετρό; Και τι ρόλο έπαιξε κατά τη γνώμη σας ο ΣΥΡΙΖΑ αλλά και άλλες πολιτικές δυνάμεις της πόλης σε αυτήν τη διελκυστίνδα;
Να σημειώσω κύριε Οικονόμου ότι την απόφαση για απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων την ανακοίνωσε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη ΔΕΘ το Σεπτέμβριο του 2019. Ήταν μια σωστή και θαρραλέα απόφαση δεδομένων των γνωστών αντιδράσεων στη Θεσσαλονίκη που για δεκαετίες, στο όνομα του περιβάλλοντος και του πολιτισμού, δεν επιτρέπουν την προώθηση σημαντικών έργων. Η πόλη με ευθύνη αυτής της δήθεν προοδευτικής μειοψηφίας έχει συνηθίσει, να διχάζεται. Η συγκεκριμένη μειοψηφία διατρέχει, μάλιστα, όλο το πολιτικό φάσμα. Ο ΣΥΡΙΖΑ, απλώς, «βρήκε φως και μπήκε», εκμεταλλευόμενος πολιτικά την αντιπαράθεση. Όπως γίνεται, όμως, συνήθως έπεσε ο ίδιος μέσα στην παγίδα. Έτσι επί 4,5 χρόνια στη Βενιζέλου κατάφερε ως εργασίες να γίνουν μόνο οι καταχώσεις των αρχαιοτήτων.
-
Πως αξιολογείτε την επανεκκίνηση της οικονομίας μετά το Πάσχα; Δε φοβάστε ότι το restart εμπεριέχει κινδύνους που μπορεί να τους πληρώσουμε με απώλειες που θα καταγραφούν και στον φετινό τουρισμό;
Δεν μπορώ να ξέρω τι θα γίνει στο μέλλον. Ο κορωνοϊός ως αντίπαλος αλλάζει συνεχώς τακτική και τρόπους επίθεσης. Με τα δεδομένα τα οποία είχε μπροστά της η κυβέρνηση πήρε τη συγκεκριμένη απόφαση, που είναι σωστή κατά τη γνώμη μου. Η οικονομία δεν άντεχε πλέον το παρατεταμένο «κλείσιμο» και οι πολίτες συνεχώς αψηφούσαν τα μέτρα. Έχοντας την περσινή εμπειρία πιστεύω ότι και ο τουρισμός μας θα ανοίξει με ασφάλεια. Για τίποτε όμως δεν είμαι 100% σίγουρος.
-
Και τα έργα που έχει ανάγκη η πόλη; Μήπως και αυτά πάνε πίσω; Και τι πρέπει να γίνει; Σχέδιο Μάρσαλ για τη Θεσσαλονίκη;
Παρά την υγειονομική κρίση ο κυβερνητικός σχεδιασμός όπως εξαγγέλθηκε από τον Πρωθυπουργό και εξειδικεύτηκε από τον υπουργό Υποδομών Κώστα Καραμανλή και τους υπουργούς Χωροταξίας και Ενέργειας, προχωράει κανονικά. Θυμίζω την υπερυψωμένη περιφερειακή η οποία βρίσκεται σε αρκετά ώριμο στάδιο αλλά και τα χωροταξικά σχέδια του στρατοπέδου Παύλου Μελά, της ΔΕΘ και του ΠΑΟΚ. Επιμένω ότι έχουμε μείνει πίσω στην επέκταση του Μετρό δυτικά και στην μετατροπή του στρατοπέδου Γκόνου σε ζώνη ελεύθερου εμπορίου. Από την άλλη πολλά σημαντικά έργα βαλτωμένα επανεκκινούν. Τέτοια είναι το ορφανό χιλιόμετρο στο δρόμο Μουδανιά-Ποτείδαια, ο άξονας Θέρμη-Γαλάτιστα και η οδική σύνδεση του λιμανιού με την ΠΑΘΕ. Ακόμη πρόσφατα ανακοινώθηκε και ο δρόμος Θεσσαλονίκη-Έδεσσα στον οποίον προτείνω να προστεθεί και ένας σύγχρονος κόμβος σύνδεσης του με την ΒΙ.ΠΕ.Θ. Ο προαστιακός σιδηρόδρομος, η ανισοπεδοποίηση των σιδηροδρομικών κόμβων στη Δ. Θεσσαλονίκη και η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού είναι εκ των ων ουκ άνευ απαραίτητες παρεμβάσεις για την πόλη. Τέλος, έχουμε και το αναξιοποίητο παραλιακό μας μέτωπο για το οποίο χρειαζόμαστε όλο το σημερινό φύλλο της εφημερίδος αν ανοίξουμε τη συζήτηση.
-
Ποια είναι η προτεραιότητα για την επόμενη ημέρα της πανδημίας που πρέπει να θέσουν ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και η κυβέρνηση;
Προτεραιότητα πρέπει να είναι η ενίσχυση της οικονομίας για όλο το 2021, ιδιαίτερα των κλάδων που έχουν πληγεί. Η ανεργία δεν έχει εκτοξευθεί, παρά τις «Κασσάνδρες», μέσα στην πανδημία, λόγω των συνεχών μέτρων στήριξης. Τα μέτρα αυτά σταδιακά θα αποσύρονται και πρέπει να αντικαθίστανται με άλλα διαφορετικής μορφής. Η χαλάρωση των δημοσιονομικών κανόνων από την ΕΕ, το Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και η γενικότερη κυβερνητική μεταρρυθμιστική πολιτική είναι πολύ σημαντικά όπλα σε αυτή την κατεύθυνση.
-
Εχει ανοίξει μια μεγάλη κουβέντα για το θέμα των πατεντών των εμβολίων. Ποια είναι η γνώμη σας επάνω σε αυτό το δύσκολο θέμα;
Όλοι θέλουμε να εμβολιασθεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερο τμήμα του παγκόσμιου πληθυσμού. Δεν υπάρχουν πλέον «ιδιωτικοί παράδεισοι». Το μεταναστευτικό αποδεικνύει συνεχώς την αλήθεια αυτού που ισχυρίζομαι. Από την άλλη ακούω, διότι δεν είμαι ειδικός, ότι θα χρειασθούν πολύ μήνες ώστε και άλλα κράτη να μπορέσουν να παράξουν τα εμβόλια. Οι γραμμές παραγωγής θέλουν χρόνο για να δημιουργηθούν, ενώ οι πρώτες ύλες δεν βρίσκονται εύκολα. Χωρίς να είμαι ειδικός πιστεύω ότι η λύση βρίσκεται κάπου στη μέση. Να παράγουμε δηλαδή με τα σημερινά δεδομένα εκατοντάδες εκατομμύρια εμβόλια και παράλληλα να σχεδιάζουμε ένα μέλλον με απελευθερωμένες τις πατέντες.
-
Για το τέλος κάτι προσωπικό: Εχετε διαφωνήσει αρκετές φορές για κυβερνητικές επιλογές. Μέχρι που είστε διατεθειμένος να φτάσετε;