ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ. (Στην Ολομέλεια, στις 30-11-2021)

Σήμερα έχω τη χαρά στην παρέμβασή μου αυτή να αναφερθώ σε δύο θέματα που αποτελούν διαφορετικές όψεις του ίδιου νομίσματος. Ποιο είναι το νόμισμα; Η κυβερνητική λειτουργία.
Τι εννοώ; Προφανώς  το παρόν νομοσχέδιο, αλλά και την τροπολογία για τα Μετέωρα του Δήμου Παύλου Μελά.
Με το νομοσχέδιο για τις στρατηγικές επενδύσεις και τους τεχνοβλαστούς η κυβέρνηση και το υπουργείο ανάπτυξης διά του αναπληρωτή υπουργού Νίκου Παπαθανάση και του υφυπουργού έρευνας και τεχνολογίας, Χρίστου Δήμα, πιστοποιούν τη συνεχή προσπάθεια τους για προσέλκυση επενδύσεων και φυσικά για δημιουργία καλών νέων θέσεων εργασίας.
Με την τροπολογία από την άλλη αποδεικνύουν ότι τα θεωρητικά μικρά θέματα που είναι όμως μεγάλα για χιλιάδες συμπολίτες μας βρίσκονται επίσης στο επίκεντρο του κυβερνητικού ενδιαφέροντος. Τι μεγαλύτερη απόδειξη να υπάρχει από αυτήν την τροπολογία για την  οποία συνεργάστηκαν το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και ειδικά ο υφυπουργός Νίκος Ταγαράς και το υπουργείο Εσωτερικών με αναπληρωτή υπουργό Πέτσα.
Κύριε Πρόεδρε,
Η χώρα έχει την ευκαιρία μετά από την περίοδο των μνημονίων και της πανδημίας να μπει σε τροχιά πρωτόγνωρης ανάπτυξης. Δεν είναι μόνο οι πόροι του Ταμείου Ανάπτυξης που συνηγορούν στην κατεύθυνση αυτή. Είναι και το ελκυστικό επενδυτικό για την Ελλάδα κλίμα, το οποίο δημιουργείται εδώ  και δύο χρόνια με συνεχείς κυβερνητικές παρεμβάσεις και μεταρρυθμίσεις.
Μια τέτοια μεταρρύθμιση αποτελεί και το παρόν νομοσχέδιο, που μειώνει τα όρια ένταξης στο καθεστώς των στρατηγικών επενδύσεων, ενώ ενοποιεί τις διαδικασίες και τις θέτει υπό την εποπτεία της κεντρικής διοίκησης.
Εκ πρώτης όψεως μπορεί κάποιος να ισχυριστεί ότι έτσι περιορίζουμε την αποκέντρωση. Η απάντηση όμως είναι μία και εύκολη. Όποιος έχει την παραμικρή γνώση για τον τρόπο με το οποίον λειτουργεί σήμερα το σύστημα των αδειοδοτήσεων των περιβαλλοντικών και των πολεοδομικών θα επικροτήσει τη ρύθμιση.
Έχω, μάλιστα, ένα πρόσφατο παράδειγμα επένδυσης που για να αλλάξει χρήση γης σε Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο μαζί με την Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, την έγκριση μελέτης γεωλογικής καταλληλόλητας και το Προεδρικό Διάταγμα φαίνεται ότι απαιτούνται περισσότερα από 4 χρόνια.
Αυτό θέλουμε κύριοι της αντιπολίτευσης;
Όχι προφανώς και για αυτό πρέπει να έχει δυνατότητα το ειδικό, κάτω από προϋποθέσεις να επιβάλλεται του γενικού.
Επίσης ακούω ότι οι στρατηγικές επενδύσεις  πρέπει να υπηρετούν τον γενικότερο αναπτυξιακό σχεδιασμό της χώρας. Δε μπορείτε να κατανοήσετε ότι οι επενδυτές γνωρίζουν τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα. Δεν χρειάζονται σοβιετικού τύπου ούτε αναπτυξιακοί σχεδιασμοί ούτε φυσικά αναπτυξιακά συνέδρια.
Πολύ σημαντική θεωρώ επίσης την παρέμβαση για την αξιοποίηση του αιγιαλού, γνωρίζοντας από πρώτο χέρι το σημερινό νομοθετικό πλαίσιο που ουσιαστικά καθιστά απαγορευτικές τις σχετικές επενδύσεις.
Σε μια χώρα με τέτοιες ακτογραμμές η ιδεοληψία κυρίως και η αρτιοσκλήρυνση του δημόσιου τομέα ναρκοθετεί οποιαδήποτε επένδυση στον αιγιαλό. Στο σημείο αυτό θέλω να κάνω ειδική αναφορά στον Θερμαϊκό. Η αξιοποίηση  του παραλιακού μετώπου του Θερμαϊκού μπορεί να αποτελέσει πολύ μεγάλο πλουτοπαραγωγικό πόρο για την ευρύτερη περιοχή.
Χαιρετίζω το όριο των 30 ημερών για να εξετασθεί μια διοικητική πράξη που θεσπίζει το νομοσχέδιο. Μετά όμως τι γίνεται; Αυτοδίκαια οι επενδυτής πηγαίνει στην επόμενη ή θα είναι όμηρος της διοίκησης τους με τερτίπια θα ροκανίζει το χρόνο;
Επίσης χαιρετίζω την ενίσχυση της διαδικασίας ελέγχου της υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων από ορκωτούς ελεγκτές όπως και ενεργοποίηση του μητρώου πιστοποιημένων αξιολογητών του Υπουργείου Περιβάλλοντος. Παντού πρέπει το δημόσιο να συνεργάζεται με τους ιδιώτες. Η επιτυχία του θεσμού του ελεγκτή δόμησης και του ενεργειακού επιθεωρητή δείχνουν το δρόμο.
Αλλά και η απορρόφηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης είναι επιβεβλημένη και γι’αυτόν η εισαγωγή της έννοιας της εμβληματικής επένδυσης απολύτως αναγκαία.
Όπως αναγκαίες είναι και οι ρυθμίσεις για την ενίσχυση των επεκτάσεων στρατηγικών επενδύσεων. Η αντιπολίτευση μίλησε για φωτογραφικές διατάξεις. Προσωπικά δε βλέπω γιατί ακόμη και έτσι να είναι να μην λύνονται με θεσμικό τρόπο προβλήματα μεμονωμένων επενδύσεων.
Όσον αφορά στη μείωση των ορίων για τη Ζώνη Απολιγνητοποίησης σημειώνω ότι οι περισσότερες πτέρυγες της Βουλής χαιρέτισαν τη ρύθμιση. Σημειώνω επίσης την, με κυβερνητική απόφαση, συμμετοχή της κρατικής εταιρείας ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ στην υλοποίηση των υποδομών στο ΤΑΠ.
Κύριε Πρόεδρε,
Για το τμήμα που αφορά στους τεχνοβλαστούς έχω να τονίσω επίσης τη σύμφωνη γνώμη του μεγαλύτερου τμήματος της βουλής. Έλειπε έως σήμερα το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο και σε συνδυασμό με τις δράσεις του υπουργείου ανάπτυξης πιστεύω ότι θα δώσουμε μεγάλη ώθηση στη σύνδεση της έρευνας με την επιχειρηματικότητα.
Κύριε Υπουργέ,
Όπως είδατε με θέρμη στηρίζω το παρόν νομοσχέδιο έχοντας όμως μια παραίνεση.  Πρέπει να κινηθούμε ανάλογα και για τις μικρότερες επενδύσεις που αποτελούν και τον μεγαλύτερο όγκο δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας στη χώρα. Δεν γίνεται να αφήνουμε εκατοντάδες ελληνικές επιχειρήσεις όμηρους των γραφειοκρατικών αγκυλώσεων. Θεωρώ ότι ο νέος αναπτυξιακός νόμος θα κινηθεί σε ανάλογη κατεύθυνση.
Ταυτόχρονα να τονίσω ότι, δυστυχώς, πολύ σωστά από τις Περιφέρειες παρέμεινε η δυνατότητα να εξετάζουν φακέλους επενδύσεων μόνο έως 1εκ. Τα παράπονα από τους επενδυτές και από όσους δραστηριοποιούνται στο τομέα για τον τρόπο λειτουργίας τους ήταν πάρα πολλά. Το ίδιο ισχύει για την αντίστοιχη διεύθυνση του Υπουργείου Μακεδονίας- Θράκης. Σε μια περίοδο που έχουμε ανάγκη από επενδύσεις το μέτρο είναι σωστό. Αν βελτιωθεί αποδεδειγμένα η λειτουργία τους τότε μόνο θα πρέπει να επανεξεταστεί.
Τέλος, θα πω και λίγα λόγια για την τροπολογία που αφορά την περιοχή των Μετεώρων του Δήμου Παύλου Μελά.
Τι αφορά;
Τη δυνατότητα ύστερα από αίτησή δημοτών ή κατοίκων του Δήμου Παύλου Μελά (Θεσσαλονίκης) που υποβάλλεται στο δήμο μέσα σε αποκλειστική προθεσμία ενός (1) έτους από την έναρξη ισχύος του παρόντος, να παραχωρηθεί σε αυτούς με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου έκταση ενός αρτίου οικοπέδου υπό τις κάτωθι προϋποθέσεις:
α) Κατέχουν αποδεδειγμένα αδιαλείπτως (συνυπολογιζόμενου του χρόνου του δικαιοπαρόχου) κατά την τελευταία εικοσαετία έως την ισχύ του παρόντος έκταση κυριότητας του Δήμου Παύλου Μελά στην οποία έχει ανεγερθεί κτίσμα προ της 28ης.7.2011, για χρήση αποκλειστικά κύριας κατοικίας,
β) Τα κτίσματα που έχουν ανεγερθεί έχουν υπαχθεί από τον κάτοχο έως την υποβολή της αίτησης στις διατάξεις του ν. 4495/2017 ή προγενέστερου νόμου περί τακτοποίησης αυθαιρέτων.
γ) Η παραχώρηση γίνεται με κριτήριο την πολεοδομική τακτοποίηση του οικείου Δήμου, και τον ορθολογικό πολεοδομικό σχεδιασμό της περιοχής προς εξασφάλιση της λειτουργικότητας των οικισμών, που  αποδεικνύεται από αιτιολογημένη απόφαση του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου.
Για τα οικόπεδα στα οποία δεν έχει κυρωθεί η πράξη εφαρμογής σχεδίου, η ανωτέρω ετήσια προθεσμία υποβολής της αίτησης άρχεται από την κύρωση της πράξης εφαρμογής του σχεδίου.
Εκατοντάδες οικογένειες λυτρώνονται σήμερα, ενώ ο πολεοδομικός σχεδιασμός του Δήμου Παύλου Μελά για την περιοχή θα αποκτήσει λειτουργικότητα ενώ η περιοχή αρτιότερη πολεοδομική διαρρύθμιση.