Home / Άρθρα / Ο νέος χωροταξικός νόμος αποτελεί μια βαθιά μεταρρύθμιση (Άρθρο στο voria.gr, στις 13-12-2020)
Ο νέος χωροταξικός νόμος αποτελεί μια βαθιά μεταρρύθμιση (Άρθρο στο voria.gr, στις 13-12-2020)
Στις τελευταίες εκλογές ο ελληνικός λαός έδωσε την ξεκάθαρη εντολή στην κυβέρνηση της ΝΔ να προχωρήσει σε ριζικές μεταρρυθμίσεις και να εκσυγχρονίσει τη χώρα, χωρίς να υπολογίσει συμφέροντα και συντεχνίες.
Με γνώμονα, λοιπόν, την εντολή αυτή η κυβέρνηση έχει δημιουργήσει έως σήμερα 140 νόμους που ταυτόχρονα βελτιώνουν αισθητά την καθημερινότητα των πολιτών.
Ένα τέτοιο νομοσχέδιο είναι και αυτό του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που συζητήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα και έχει στόχο να βελτιώσει το χωροταξικό και το πολεοδομικό τοπίο της χώρας και να συνδυάσει την ανάπτυξη με την προστασία του περιβάλλοντος.
Από τη στάση της η αξιωματική αντιπολίτευση φαίνεται, ότι αντιμετωπίζει το συγκεκριμένο υπουργείο περισσότερο ως τεχνικό και λιγότερο ως αναπτυξιακό. Έτσι δικαιολογείται που επί 4,5 χρόνια το είχε μετατρέψει σε όπλο εναντίον των επενδύσεων. Παράλληλα στο βωμό της στείρας αντιπολίτευσης και της ψηφοθηρίας έχει ξεχάσει όσα έλεγε παλαιότερα για την πολεοδομική ανάπτυξη και την προστασία του περιβάλλοντος.
Προσωπικά αρνούμαι να παρασυρθώ από τους κατ’ επάγγελμα οικολογούντες. Στόχος τους δεν είναι η προστασία του περιβάλλοντος, αλλά η παρεμπόδιση και η καθυστέρηση κάθε είδους ανάπτυξης με τελικό αποτέλεσμα την έμμεση υποβάθμιση του.
Αντίθετα ο νέος χωροταξικός νόμος κινείται πάνω στη κοινή συνισταμένη της ανάπτυξης και του περιβάλλοντος, ενώ περιλαμβάνει πάρα πολλές διατάξεις που λύνουν προβλήματα, όχι μόνο επενδύσεων αλλά και καθημερινότητας.
Κορυφαίες θεωρώ τις κτιριακές παρεμβάσεις για τα ΑΜΕΑ σε τμήματα (ανελκυστήρες, πλατύσκαλα και ράμπες) που δυσκολεύουν την ελεύθερη κίνηση όσων κινούνται με ηλεκτρικά αμαξίδια. Την καθημερινότητα των πολιτών αφορούν και άλλες ρυθμίσεις όπως είναι η κατάργηση της μακροχρόνιας δέσμευσης ακινήτων από δήμους για ρυμοτομικούς λόγους ή της «ομηρείας» ιδιοκτητών διατηρητέων ακινήτων. Η μεταφορά συντελεστή δόμησης και η τράπεζα γης αντιμετωπίζουν για πρώτη φορά ουσιαστικά από το 1978 το δεύτερο ζήτημα, στηριζόμενες μάλιστα στη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Με τον συγκεκριμένο νόμο δίνονται επίσης κίνητρα σε ιδιοκτήτες να γκρεμίζουν ορόφους ή εντός του συντελεστή δόμησης να υπάρχει η δυνατότητα επέκτασης των κτιρίων κατά πλάτος ή κατά μήκος, ώστε οι γειτονιές να γίνουν πιο φιλοπεριβαλλοντικές. Ακόμη δίνονται κίνητρα για τη κατασκευή βιοκλιματικών κτιρίων.
Παράλληλα οι επενδύσεις γίνονται φιλικότερες μέσω του εκσυγχρονισμού του καθεστώτος των χρήσεων γης και των πιο ευέλικτων και σαφέστερων πολεοδομικών διατάξεων. Ειδικά η προώθηση των στρατηγικών επενδύσεων γίνεται πολύ ταχύτερη και έτσι η δημιουργία χιλιάδων νέων θέσεων εργασίας ευκολότερη.
Όσον αφορά στην εκτός σχεδίου δόμηση κατανοώ την δυσκολία της πολιτικής απόφασης. Από τον χρόνο εκπόνησης των πολεοδομικών σχεδίων θα εξαρτηθεί αν κινείται σε σωστή κατεύθυνση. Αν εκπονηθούν σύμφωνα με τα κυβερνητικά χρονοδιαγράμματα είναι σίγουρο ότι πλέον ξεκίνησε και θεμελιώθηκε η διαδικασία περιορισμού της εκτός σχεδίου δόμησης.
Μετά από τα νομοσχέδια για τις πλαστικές σακούλες, την ηλεκτροκίνηση, την ανακύκλωση, την απολιγνιτοποίηση, τον προγραμματισμό για τα ΣΔΙΤ απορριμμάτων, και το περιβαλλοντικό νομοσχέδιο έρχεται τώρα και το χωροταξικό νομοσχέδιο να αφήσει ένα βαθύ κυβερνητικό αποτύπωμα και να αποτελέσει μια βαθιά τομή στο τομέα της χωροταξίας και του περιβάλλοντος. στη χώρα μας.