Home / Κοινοβουλευτικό Έργο / Ολομέλεια / ΟΜΙΛΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΑΝΙΣΤΙΚΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ, ΤΟΥ ΥΠ. ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ. (Στην Ολομέλεια της Βουλής, στις 23-11-2023)
ΟΜΙΛΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΑΝΙΣΤΙΚΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ, ΤΟΥ ΥΠ. ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ. (Στην Ολομέλεια της Βουλής, στις 23-11-2023)
Με το σημερινό νομοσχέδιο αναδεικνύεται με εμφατικό τρόπο και ένας άλλος τρόπος με τον οποίο λειτουργεί η κυβέρνηση. Ο γνωστός είναι οι μεταρρυθμίσεις ώστε η χώρα να προχωρήσει μπροστά με έναν πολυδιάστατο εκσυγχρονισμό.
Γνωστές άλλωστε είναι οι μεταρρυθμίσεις στους τομείς της ψηφιακής μετάβασης, της λειτουργίας των ΑΕΙ ή της ψήφου των Ελλήνων από το εξωτερικό.
Αυτός, όμως, που αναδεικνύεται σήμερα είναι ο άλλος εξίσου σημαντικός. Είναι η διάθεση και τελικά η δηλωμένη πρόθεσή της με συγκεκριμένες ρυθμίσεις να λύνει συνεχώς προβλήματα, προερχόμενα από τη δημόσια διοίκηση ή από την ανάγκη να διευκρινιστούν νομοθετικά προηγούμενες ρυθμίσεις.
Παράλληλα με τον ίδιο τρόπο αντιδρά όταν η πρακτική και η εμπειρία υλοποίησης σημαντικών παρεμβάσεων δημιουργεί την ανάγκη να γίνουν βελτιώσεις σε αυτές.
Ο δεύτερος, λοιπόν, αυτός τρόπος φέρνει σήμερα στη Βουλή το παρόν νομοσχέδιο με εκ πρώτης όψεως αποσπασματικά άρθρα για την χωροταξία, το περιβάλλον, την ενέργεια.
Είναι όμως αποσπασματικά; Όχι προφανώς!
Και δεν είναι αποσπασματικά διότι εντάσσονται στο προαναφερθέν πλαίσιο, προσεγγίζοντας παράλληλα σημαντικά θέματα με κυρίαρχη προτεραιότητα να προχωρήσουν μικρές και μεγάλες επενδύσεις, να προστατευτεί το περιβάλλον και να προχωρήσει η ενεργειακή μετάβαση της χώρας.
Ο τίτλος του ως «ερανιστικού» δε μειώνει καθόλου τη μεγάλη σημασία του όπως και θα εξηγήσω παρακάτω.
Πώς μπορεί, άλλωστε, να μην είναι μεγάλης σημασίας η ρύθμιση που αφορά στην επέκταση της διάρκειας της Εθνικής Στρατηγικής για τη Βιοποικιλότητα; Όπως και η δυνατότητα να γνωμοδοτεί ο ΟΦΥΠΕΚΑ για έργα και δραστηριότητες εντός προστατευμένων περιοχών του δικτύου Natura 2000, τα οποία δεν αδειοδοτούνται περιβαλλοντικά.
Ποιός μπορεί να έχει αντίρρηση ώστε να δοθεί δυνατότητα στον ΔΕΔΔΗΕ να προχωρεί σε κλαδέματα δέντρων σε όλους τους δημόσιους χώρους ή την υποχρέωση των ιδιοκτητών ΑΠΕ να αναλαμβάνουν και υπηρεσίες δασοπυρόσβεσης; Στην ίδια κατηγορία εντάσσεται και η αναγκαστική δεντροφύτευση περιμετρικά των φωτοβολταϊκών σταθμών.
Ομοίως σημαντική είναι, η δυνατότητα του Πράσινου Ταμείου να χρηματοδοτεί για «πράσινα» έργα άλλους φορείς όπως είναι το ΤΑΙΠΕΔ ώστε να γίνονται χωρίς αγκυλώσεις αυτά τα έργα.
Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,
Έρχομαι τώρα σε ρυθμίσεις που έχουν ένα και μοναδικό στόχο. Ποιος είναι αυτός; Να επιταχυνθούν οι επενδύσεις ΑΠΕ. Το παράδειγμα της Πεντέλης είναι χαρακτηριστικό.
Κορυφαία θεωρώ, την εκ των προτέρων δέσμευση ηλεκτρικού χώρου 2GW για υπεράκτια αιολικά πάρκα που απαιτούν πολύ μεγάλες επενδύσεις. Ποιός επενδυτής θα διαθέσει πολύ μεγάλους πόρους, αν δεν είναι σίγουρος για το πότε συνδεθεί στο δίκτυο;
Με μια παρόμοια φιλοσοφία κινούνται και οι ρυθμίσεις για την παράταση των προθεσμιών υποβολής αιτήματος για σύναψη δέσμευσης με τους μεγάλους σταθμούς ΑΠΕ, όπως και οι ρυθμίσεις επιτάχυνσης της διαδικασίας αδειοδότησης, επίσης, των μεγάλων σταθμών ΑΠΕ.
Στη βελτίωση της διαδικασίας της πράσινης μετάβασης ανήκουν και οι ρυθμίσεις για:
-Η δυνατότητα εγκατάστασης φωτοβολταϊκών σε απολήξεις κλιμακοστασίων.
-Η μείωση της αναγκαίας απόστασης για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών από λατομεία.
-Η αναβάθμιση του οδοφωτισμού των ΟΤΑ.
-Η μείωση της κατανάλωσης ενέργειας των δημόσιων κτιρίων και
-Η επιδότηση 9000 ωφελούμενων από προγράμματα εγκατάστασης ηλιοθερμικών, φωτοβολταϊκών και συστημάτων αποθήκευσης.
Έρχομαι τώρα στις πολεοδομικές διατάξεις αρχίζοντας από τρεις θετικές, που αίρουν αδικίες της διοίκησης προς τους πολίτες.
Πρώτη είναι η ρύθμιση που διασφαλίζει την αρτιότητα, μετά τη μείωση του εμβαδού των οικοπέδων λόγω αναγκαστικών απαλλοτριώσεων. Ποιός ο λόγος κάποιες πλευρές της αντιπολίτευσης να μην ψηφίσουν μια τέτοια πολύ δίκαιη και υπέρ του πολίτη ρύθμιση;
Δεύτερη, αλλά όχι ήσσονος σημασίας είναι η ρύθμιση, η οποία διευκρινίζει με έντονο τρόπο ότι συνεχίζουν απρόσκοπτα να ασκούνται δραστηριότητες που ασκούνται νόμιμα, σε περιοχές στις οποίες ο καθορισμός χρήσεων γης από τον πολεοδομικό σχεδιασμό πρώτου επιπέδου τις καθιστά μη συμβατές. Το ερώτημα παραμένει ίδιο. Είναι δίκαια η ρύθμιση ή όχι; Τι ποιο λογικό συνάδελφοι; Ποιοί από την αντιπολίτευση επιθυμούν να υποχρεωθούν όσες επιχειρήσεις ανήκουν στον τομέα που προανέφερα να αναγκαστούν να μετεγκατασταθούν;
Τρίτη είναι η μεταβατική διάταξη ώστε να μπορέσουν να ολοκληρωθούν οικοδομικά έργα όταν ο πολεοδομικός σχεδιασμός δεν εναρμονίζεται πλέον με το ΓΠΣ. Με απλά λόγια έχεις μία νόμιμη άδεια, έφτασες στα μπετά, αλλά αλλάζει το ΓΠΣ. Μπορείς να ολοκληρώσεις το έργο.
Όσο αφορά στις παρεκκλίσεις, όλες έχουν ένα και μοναδικό σκοπό. Ποιός είναι αυτός; Να προχωρήσουν επενδύσεις. Έτσι έχουμε πλέον τη δυνατότητα για περιβαλλοντική εισφορά όταν εντός Βιομηχανικών και Βιοτεχνικών Πάρκων δίνονται παρεκκλίσεις. Παρεκκλίσεις είτε από τη διαδικασία είτε από τον πολεοδομικό σχεδιασμό δίνει δυνατότητα το νομοσχέδιο για την αξιοποίηση των λιμένων μας που αποτελούν τεράστιο αναπτυξιακό μας πλεονέκτημα. Με ανάλογο τρόπο κινείται το νομοσχέδιο για την χωροθέτηση και αδειοδότηση των Data Centers, τομέα που η χώρα μας τα τελευταία χρόνια έχει κάνει πολύ μεγάλα βήματα.
Μεγάλη ώθηση, κυρίως στην κατοικία, αλλά και σε μικρά κυρίως οικοδομικά έργα θα δώσει η ρύθμιση για τον καθορισμό της διαδικασίας αλλαγής επιβλέποντος, όταν ο ίδιος αρνείται να παραιτηθεί. Ακόμη και το άρθρο για την ανασύσταση του φακέλου των οικοδομικών αδειών λύνει προβλήματα στον τομέα της ηλεκτρονικής ταυτότητας των κτιρίων και στη διευκόλυνση μεταβιβάσεων των ακινήτων.
Κατανοώ τις αντιδράσεις όλων όσων δραστηριοποιούνται στην αγορά του φυσικού αερίου, αλλά προφανώς πρέπει να καταργηθεί η υποχρεωτική εγκατάσταση δικτύου στις νέες οικοδομές.
Κατανοώ, επίσης, τις αντιδράσεις ορισμένων πλευρών της δημόσιας διοίκησης που εκφράζονται και από την αντιπολίτευση στη Βουλή και αφορούν το ξεπέρασμα γραφειοκρατικών αγκυλώσεων που θέτει αρκετές φορές η δημόσια διοίκηση. Ναι, λοιπόν, όταν η δημόσια διοίκηση αδυνατεί ή κωλυσιεργεί, πρέπει τα θέματα να παραπέμπονται σε υψηλότερο επίπεδο και ακόμη σε επίπεδο Γενικού Γραμματέα. Δεν είναι λύση οι συνεχείς προσλήψεις και η μεγέθυνση του δημόσιου τομέα. Ούτε θα βελτιωθεί η λειτουργία των Κεντρικών Συμβουλίων με τη συμμετοχή σε αυτές όλων όσων το επιθυμούν.
Πρόσθετη αξία θα δώσουν ορισμένες επονομαζόμενες «φωτογραφικές» διατάξεις, οι οποίες λύνουν προβλήματα περιοχών της Αττικής, αλλά και δίνουν τη δυνατότητα να προχωρήσουν ανακαινίσεις αθλητικών χώρων. Όπως και με τις ρυθμίσεις για τα έξυπνα συστήματα δέσμευσης και την αξιοποίηση αδόμητων ακινήτων στο ιστορικό κέντρο της Αθήνα δίνουμε λύσεις σε προβλήματα.
Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,
Σας καλώ να ψηφίσετε το νομοσχέδιο. Ο ερανιστικός χαρακτήρας του είναι αυτός που το κάνει σημαντικό. Υπερπηδά γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, επεμβαίνει σημειακά σε συγκεκριμένα προβλήματα απελευθερώνοντας δυνάμεις. Προστατεύει παράλληλα το περιβάλλον και επιταχύνει την πράσινη μετάβαση, ενώ αίρει αδικίες της διοίκησης σε βάρος των πολιτών.
Η κυβέρνηση συνεχίζει στο δρόμο που χάραξε από την αρχή. Μεταρρυθμίσεις από τη μία, αλλά εδώ και τώρα λύσεις ώστε να προχωρήσουμε μπροστά. Κάποιοι τις ονομάζετε φωτογραφικές. Τις ονομάζω αναγκαίες.
Καλώ κυρίως τα δύο κόμματα που στοιχίζονται στην καταψήφιση να αναθεωρήσουν. Όσο αφορά στα υπόλοιπα κόμματα δεν έχω παρά να τα ευχαριστήσω για τη συμβολή τους στη διαμόρφωση του νομοσχεδίου.