Πρωταρχικός στόχος για Θεσσαλονίκη- Βόρεια Ελλάδα η μείωση της ανεργίας (Άρθρο στην έκτακτη έκδοση της Voria.gr , Σεπτέμβριος 2018)

0
Με κέντρο τη Θεσσαλονίκη, η Βόρεια Ελλάδα μπορεί να αποκτήσει ρόλο στη Νότια και Ανατολική Ευρώπη, αντίστοιχο της Ολλανδίας στην Βορειοδυτική.
Τα βήματα μέσα από τα μεγάλα έργα υποδομών της τελευταίας δεκαπενταετίας έχουν γίνει. Η Εγνατία Οδός με τους κάθετους άξονες, τα λιμάνια Ηγουμενίτσας, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης, το λιμάνι Θεσσαλονίκης μετά την ιδιωτικοποίηση και τα έργα στο αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης αποτελούν ένα πολύ ισχυρό οπλοστάσιο. Δίπλα σ’ αυτά η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, έργα στη σιδηροδρομική Εγνατία, η οδική και σιδηροδρομική σύνδεση των λιμανιών και η αξιοποίηση του στρατοπέδου Γκόνου αυξάνουν ακόμη περισσότερο τις προοπτικές. Άλλωστε, υπάρχει και η προωθούμενη από την Ευρωπαϊκή Ένωση πολιτική των διευρωπαϊκών δικτύων που ευνοεί μια τέτοια προσπάθεια.
Τι απαιτείται, όμως, άμεσα;
 Πρώτον, ολοκλήρωση των έργων και έναρξη κατασκευής των υπολοίπων (π.χ. κάθετος άξονας Ξάνθη – ελληνοβουλγαρικά σύνορα).
 Δεύτερον, αξιοποίηση του νομοθετικού πλαισίου του 2014 για τη δημιουργία υποδομών εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics) .
 Τρίτον, αξιοποίηση του αναπτυξιακού νόμου και του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία» (ΕΠΑΝΕΚ),ώστε οι επιχειρήσεις του τομέα να έχουν:
 επιδότηση νέων τεχνολογιών για υποδομές συστημάτων μεταφορών
 υποστήριξη όταν προωθούν την καινοτομία και έχουν εξωστρεφή χαρακτήρα και
 υποστήριξη για την ίδρυση, οργάνωση, και λειτουργία πάρκων/κέντρων
Θα αναρωτηθεί, βέβαια, κάποιος τι να σημαίνουν για τον απλό πολίτη όλα αυτά. Πολλά, απαντώ και ενδεικτικά αναφέρω τις ανερχόμενες σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ επενδύσεις για εγκαταστάσεις και για καθημερινές δαπάνες των εμπορευματικών μεταφορών που θα αποτελούν, κυρίως, έσοδα της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, ενώ παράλληλα θα φέρουν και έξαρση στο real estate.
Ένας άλλος τομέας που αναδεικνύεται είναι αυτός της κατοικίας. Όχι μόνο της εξοχικής από τους Ρώσους, αλλά και από τους άλλους Βαλκάνιους και πλέον τους Τούρκους, που φοβούμενοι την πορεία της εσωτερικής κατάστασης στη χώρα τους, ψάχνουν επενδυτικές ευκαιρίες στη Βόρεια Ελλάδα. Ταυτόχρονα, στα γειτονικά μας κράτη γίνεται επέλαση πολυεθνικών. Εμείς στη Βόρεια Ελλάδα έχουμε εταιρείες τεχνικές και εξοπλισμού με δυνατότητα να υποστηρίξουν αυτήν την επέκταση. Ακόμη, στις ίδιες χώρες τρέχουν Προγράμματα Ευρωπαϊκά και άλλων διεθνών οργανισμών με διαγωνισμούς διαφανείς, στους οποίους θα μπορούσαν να συμμετέχουν πολλές εταιρείες της Μακεδονίας, της Θράκης και της Ηπείρου. Οργάνωση και υποστήριξη της προσπάθειας από την πολιτεία χρειάζεται, κυρίως από τα Υπουργεία Εξωτερικών και Μακεδονίας-Θράκης που διαχρονικά δεν κινούνται σ’ αυτήν την κατεύθυνση.
Με την αναφορά των προηγούμενων παραδειγμάτων σκοπός μου είναι να δείξω ότι έχουμε πολύ μεγάλες δυνατότητες στη Βόρεια Ελλάδα. Δεν παραγνωρίζω, φυσικά, το ασφυκτικό πλαίσιο που δημιούργησε η οικονομική κρίση, αλλά πιστεύω πως η επερχόμενη πολιτική αλλαγή θα βελτιώσει κατά πολύ την κατάσταση. Πρέπει, όμως, να προετοιμαζόμαστε. Τουλάχιστον σε επίπεδο πολιτικής ηγεσίας, τοπικής αυτοδιοίκησης και φορέων να συμφωνήσουμε σε δύο – τρεις προτεραιότητες. Πρέπει να κοιμόμαστε και να ξυπνάμε με ένα και μοναδικό στόχο:
Να μειωθεί η ανεργία στη Θεσσαλονίκη και την υπόλοιπη Βόρεια Ελλάδα που έχουν πληγεί περισσότερο από άλλες περιοχές του ελληνικού χώρου τα τελευταία χρόνια.