ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΚΑΙΡΗΣ ΕΡΩΤΗΣΗΣ:»ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΘΑΛΑΣΣΙΑΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΣΤΟΝ ΘΕΡΜΑΪΚΟ ΚΑΙ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΣΤΟΑΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΜΗΝΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ»

ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ (ΣΤΡΑΤΟΣ) ΣΙΜΟΠΟΥΛΟΣ:  Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, γνωρίζετε πολύ καλά ότι το θέμα της θαλάσσιας συγκοινωνίας της Θεσσαλονίκης -το γνωρίζετε ως Θεσσαλονικιός και μάλιστα ως ένας άνθρωπος που είχε για δεκαετίες θεσμική θέση στην πόλη- επανέρχεται κατά καιρούς. Επανέρχεται πολλές φορές με έναν άτακτο τρόπο. Έτσι επανήλθε πλέον και τώρα, επειδή είμαστε στη φάση όπου η μελέτη για τις επίγειες εγκαταστάσεις έχει ολοκληρωθεί, μια μελέτη που χρηματοδοτήθηκε από το Πρόγραμμα «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας» του Υπουργείου σας την περίοδο 2012 – 2014.
Το θέμα λοιπόν το οποίο τώρα τίθεται είναι αν το Υπουργείο έχει σκοπό να προχωρήσει σε κάποιον σχετικό διαγωνισμό για να βρει τον κατάλληλο πάροχο, ο οποίος -σημειώνω- χωρίς επιδότηση και αφού ο ίδιος κατασκευάσει τις επίγειες εγκαταστάσεις θα μπορέσει να λειτουργήσει τη θαλάσσια συγκοινωνία. Δεν ανήκω σε αυτούς που πιστεύουν ότι είτε από το ΕΣΠΑ είτε από πόρους του Δημοσίου πρέπει να κατασκευάσουμε επίγειες εγκαταστάσεις και στο τέλος να μη βρούμε πάροχο ώστε να λειτουργήσουμε τη θαλάσσια συγκοινωνία. Επειδή όμως υπάρχουν, απ’ ό,τι ακούω, και τεχνικές εταιρείες σε συνεργασία με πλοιοκτήτες, με ναυτιλιακές εταιρείες που είναι διατεθειμένες να προχωρήσουν κάτι τέτοιο, ρωτώ αν έχετε σκοπό να διερευνήσετε αυτή την κατάσταση.
Και το δεύτερο θέμα, το οποίο είναι γνωστό, είναι ότι στην καρδιά της πόλης παραμένει αναξιοποίητο ένα κτήριο που ανήκει κατά μεγάλο ποσοστό στην εταιρεία «Κτιριακές Υποδομές», η οποία ελέγχεται και αυτή από το Υπουργείο Υποδομών. Ρωτώ, λοιπόν, αν έχετε κάποιον σχεδιασμό ώστε να αξιοποιηθεί προς όφελος της πόλης.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Γεωργαντάς): Παρακαλώ, κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο για την πρωτολογία σας.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΑΧΙΑΟΣ (Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών): Κύριε Πρόεδρε, ο αγαπητός μου Βουλευτής κ. Σιμόπουλος κάνει μια ερώτηση που πραγματικά φέρνει στην επιφάνεια ένα θέμα το οποίο επαναλαμβάνεται συχνά στη Θεσσαλονίκη. Το ξέρουμε το θέμα και οι δύο. Επαναλαμβάνεται, αλλά νομίζω ότι κάποια στιγμή πρέπει να υποβληθεί και αυτό στη γνωστή βάσανο της αρχής της επαληθευσιμότητας ή της διαψευσιμότητας, διότι η επανάληψη τελικά δεν οδηγεί πουθενά.
Θα μου επιτρέψετε από το σημείωμα που μου έκανε ο ΟΣΕΘ, ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης, να σας διαβάσω την εισαγωγή. «Η θαλάσσια αστική συγκοινωνία Θεσσαλονίκης είναι έργο φιλόδοξο που διαθέτει μελετητική ωριμότητα σε σημαντικό βαθμό. Το αποτύπωμά της βεβαίως έχει και το χαρακτηριστικό ότι δεν αποτελεί ιδιαίτερα σημαντικό από συγκοινωνιακής άποψης εγχείρημα. Δεν αναμένεται ότι θα επιλύσει συγκοινωνιακά προβλήματα ούτε θα ελκύσει σημαντικό πλήθος χρηστών. Ωστόσο αποτελεί έργο με έντονη σημειολογία και αναφορές για τη Θεσσαλονίκη. Θα της προσδώσει νέο προφίλ και θα αναδείξει την εικόνα της από τη θάλασσα και γενικότερα μέσω ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για τον Θερμαϊκό Κόλπο. Η επαφή κατοίκων και επισκεπτών με το παραλιακό Πανόραμα της πόλης αναμένεται να αποτελέσει ισχυρό πλεονέκτημα για τη θαλάσσια αστική συγκοινωνία. Επιπρόσθετα, η ύπαρξη μιας εναλλακτικής στα λεωφορεία συμβάλλει στη λήξη της εξάρτησης της πόλης από αυτό το μέσο μαζικής μεταφοράς».
Προφανώς είχε γραφεί χωρίς να έχει λάβει υπόψη του ο συντάκτης τη λειτουργία του Μετρό. Αλλά εν πάση περιπτώσει, αυτό είναι άλλο θέμα. Καταλαβαίνετε ότι αυτή η εισαγωγή μάς οδηγεί στην παραδοχή ότι η κρίσιμη λέξη που χρησιμοποιήσατε είναι το «χωρίς επιδότηση». Προφανώς δεν μπορεί να υπάρξει επιδότηση ενός επιπλέον μέσου και κυρίως αυτό το μέσο δεν θα πρέπει να λειτουργήσει ανταγωνιστικά προς τα άλλα μέσα της πόλης τα οποία αυτή τη στιγμή τίθενται σε λειτουργία -και μιλάμε για τον ανανεωμένο ΟΑΣΘ και το Μετρό, το οποίο μπαίνει σε λειτουργία-, παρά μόνο συμπληρωματικά. Εδώ είμαστε για να δούμε εάν μπορεί να προχωρήσει κάτι τέτοιο. Προφανώς χρειάζεται επιπλέον μία χρηματοοικονομική μελέτη εντελώς σύγχρονη -με βάση τη Μελέτη Ανάπτυξης του Μετρό Θεσσαλονίκης ο ΟΣΕΘ θα προχωρήσει σε κάτι τέτοιο- και φυσικά να ακολουθήσει διαγωνισμός. Πρέπει να υπάρχει ένα χρηματοδοτικό μοντέλο το οποίο να είναι βιώσιμο, σε κάθε περίπτωση χωρίς επιδότηση.
Το δεύτερο είναι ότι ανασύρατε ένα θέμα το οποίο πραγματικά αποτελεί ένα πρόβλημα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, το κτιριακό συγκρότημα του Αγίου Μηνά το οποίο ανήκει στον παλαιό ΟΣΚ και μεταφέρθηκε ως περιουσιακό στοιχείο στις «Κτιριακές Υποδομές». Είχα ζητήσει και είχα από τις 16 Απριλίου τον φάκελο του έργου στο γραφείο μου και τον έχω μελετήσει. Η προσέγγιση η οποία υπάρχει κυρίως ταιριάζει περισσότερο με τη λογική της ενοικίασης του κτηρίου και όχι μιας πιο συγκροτημένης μελέτης που να αφορά τις χρήσεις. Έχω ζητήσει από τις «Κτιριακές Υποδομές» να προχωρήσουν σε ένα update αυτής της μελέτης, σε μία νέα προσέγγιση που να θέτει στα κριτήριά της και τις πιθανές χρήσεις του κτιριακού συγκροτήματος ως συνόλου, που είναι πραγματικά πολύ ενδιαφέρον, και νομίζω ότι μόλις έχουμε τα νέα θα επανέλθουμε, κάτι που σίγουρα είναι πάρα πολύ χρήσιμο για την πόλη. Και σας ευχαριστώ πάρα πολύ που με την ερώτησή σας ανασύρατε στην επιφάνεια και αυτό το θέμα.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Γεωργαντάς):Παρακαλώ, κύριε συνάδελφε, έχετε τον λόγο για τη δευτερολογία σας.
ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ (ΣΤΡΑΤΟΣ) ΣΙΜΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν έχω να πω πολλά. Με ικανοποιεί η απάντηση του Υπουργού. Άλλωστε γνωρίζει και τα θέματα πολύ καλά. Μένω για τη στοά του Αγίου Μηνά ότι μάλλον το μοντέλο το οποίο ετοιμάζεται, το οποίο επιλέγεται είναι κάποια ενοικίαση, φαντάζομαι, ή παραχώρηση για κάποια χρόνια.
Και όσον αφορά τη θαλάσσια συγκοινωνία εγώ θα πρότεινα, για να μην μπούμε στη διαδικασία πάλι των μελετών: γιατί να μην υπάρχει μια πρόσκληση ενδιαφέροντος πάνω σε κάποια βάση και όλες αυτές τις μελέτες και για την τυχόν βιωσιμότητα του εγχειρήματος να τις κάνουν οι υποψήφιοι πάροχοι; Έτσι θα ανοίξει ή μπορεί να κλείσει αυτή η συζήτηση.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Γεωργαντάς):Παρακαλώ, κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΑΧΙΑΟΣ (Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών): Νομίζω ότι συμφωνούμε ότι σε ό,τι αφορά τον Άγιο Μηνά πρέπει να έχουμε καταλήξει σε κάτι το οποίο θα αναδείξει και τον ίδιο τον ναό και τη σημασία του για την πόλη και τον περιβάλλοντα χώρο και τα κτήρια. Κατά συνέπεια, ναι, πρέπει να συμπληρωθεί η μελέτη την οποία έχουμε στα χέρια μας, η οποία αφορά κυρίως ενοικίαση. Πρέπει να πάμε σε μια λογική, αν θέλετε, και πιο ολιστική της αξιοποίησης αυτού που εσείς ονομάζετε στοά του Αγίου Μηνά. Και δεν σας κρύβω ότι εκεί μεγάλωσα.
Σε ό,τι αφορά το δεύτερο ερώτημα, αυτό που αφορά στη θαλάσσια αστική συγκοινωνία, προφανώς έχετε στο μυαλό σας κάτι που ονομάζεται market test, μια έρευνα αγοράς ουσιαστικά. Κατ’ αρχήν νομίζω ότι αυτό θα μπορούσε να γίνει και αυτή είναι και η αντίληψη η οποία πρέπει να επικρατήσει στον ΟΣΕΘ. Κοιτάξτε, δεν νομίζω ότι υπάρχει πολυτέλεια ούτε για τη Θεσσαλονίκη ούτε για πουθενά αλλού στην Ελλάδα να προχωράμε σε επιλογές οι οποίες δεν αποτιμώνται και εις χρήμα και δεν αποτιμώνται με βάση το πόσο τελικά επιβαρύνουν ή δεν επιβαρύνουν τον Έλληνα πολίτη. Και το λέω αυτό γιατί στην Θεσσαλονίκη –κι η ερώτησή σας μου δίνει την ευκαιρία να αναφερθώ σε αυτό- ξεκινάνε αυτή τη στιγμή τρία μεγάλα projects.
Το πρώτο είναι η ανασυγκρότηση του ΟΑΣΘ. Ξέρετε πολύ καλά ότι μέσα στο φθινόπωρο θα έρθει στη Βουλή η νομοθετική ρύθμιση για τον νέο ΟΑΣΘ, αυτόν που ήδη ο Υπουργός κ. Σταϊκούρας έχει εξαγγείλει, μία παρέμβαση η οποία είναι πάρα πολύ σημαντική και είναι πάρα πολύ σημαντική ενόψει των υπόλοιπων δύο μεγάλων παρεμβάσεων που θα αναφέρω.
Η δεύτερη προφανώς είναι η λειτουργία του Μετρό της Θεσσαλονίκης, το οποίο θα παραδοθεί στα τέλη του Νοεμβρίου σε πλήρη εμπορική λειτουργία, απολύτως επιχειρησιακό και με άμεση συνέργεια με τα λεωφορεία.
Και το τρίτο είναι ο ανασχεδιασμός των λεωφορειακών γραμμών της Θεσσαλονίκης, διότι καταλαβαίνετε ότι πλέον γραμμές ανταγωνιστικές του Μετρό δεν υπάρχει λόγος να υφίστανται παρά μόνο για να εξυπηρετούν κάποιες πολύ περιορισμένες μετακινήσεις ανθρώπων οι οποίοι δεν μπορούν να μπουν στο Μετρό και αυτό είναι ένα σχέδιο που επίσης «τρέχει» ο ΟΣΕΘ.
Εκείνο που θέλω να πω, γιατί βλέπω και σημερινά δημοσιεύματα στις εφημερίδες, είναι ότι σε κάθε περίπτωση τα μέσα αυτά θα ξεκινήσουν με ενιαίο εισιτήριο, όπως υπάρχει και στην Αθήνα, θα αξιοποιηθεί η πιο σύγχρονη τεχνολογία.
Αυτό που αναγράφεται σήμερα στη Θεσσαλονίκη ότι για το μεν Μετρό υπάρχει η τεχνολογία του 2004, για τα δε λεωφορεία η τεχνολογία του 2020 και υπάρχει ασυμβατότητα είναι απολύτως ανακριβές και είναι λάθος πληροφορίες. Έχει επικαιροποιηθεί απολύτως το σύστημα των προδιαγραφών του εισιτηρίου του Μετρό.
Η Θεσσαλονίκη τον Νοέμβριο παράλληλα με τη λειτουργία του Μετρό θα ζήσει μια επανάσταση στον χώρο των δημοσίων συγκοινωνιών, κάτι που ήδη έχει αρχίσει να γίνεται ορατό χάρη στα εκατόν δέκα καινούργια ηλεκτρικά λεωφορεία τα οποία μπήκαν επιπροσθέτως σε κίνηση μέσα στην πόλη.
Εάν η θαλάσσια συγκοινωνία στο μέλλον έρθει να συμπληρώσει αυτά τα μέσα, είναι ευπρόσδεκτη. Αυτό όμως όπως πολύ σωστά και εσείς θέτετε στην ερώτησή σας κι ευχαριστώ και για μια ακόμη φορά για την υποβολή της είναι κάτι το οποίο θα το αποδείξει η αγορά η ίδια.
Ευχαριστώ.